Lehúzhatja a magyar GDP-t az autópiac vergődése

HírKlikk 2024. július 27. 12:15 2024. júl. 27. 12:15

Az autópiac világszerte válságtüneteket mutat. Úgy tűnik, hogy nagy márkák szűnhetnek meg. Visszaesett az elektromos autók értékesítése is, és sokan inkább az idősebb autókat részesítik előnyben, minthogy újat vásároljanak.

Visszaeshetett a magyar gazdaság az elmúlt negyedévben, mert gyenge a külső kereslet. Így gondolja Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter, aki egyik fő oknak az elektromos autózásra való átállás európai megtorpanását nevezte meg, a Portfolio szemléje szerint.

A G7 szerint ez azért fontos, mert a járműgyártásnak hagyományosan kitett magyar gazdaságot újabban különösen az elektromos autók piacán zajló történések érintik érzékenyen a közelmúlt akkumulátoripari beruházásai miatt. Az ipari termelés alakulása mellett már a munkaerőpiacon is tapasztalhatók a kedvezőtlen körülmények következményei.

A nemzetgazdasági miniszter szerint negyedév-negyedév alapon a gyenge ipari export miatt várhatóan nem emelkedik, sőt, akár újra csökkenhet a (második negyedéves) magyar GDP. Hasonló trendre utoljára 2022 végén, 2023 elején volt példa, igaz, azóta is csak a stagnálás és a gyenge növekedés között billegett a bruttó hazai termék volumenindexe.

Noha Nagy Márton a német villanyautó-kereslet gyengélkedését emelte ki, az autópiac világszerte válságtüneteket mutat. Az európai és amerikai autógyártókban is tulajdonos Stellantis csoport például eladhat vagy meg is szüntethet bizonyos márkákat, miután mindkét kontinensen gyenge eredményeket ért el az elmúlt félévben.

De a Teslánál is gondok lehetnek. Több, mint öt éve nem jelentett a Tesla olyan alacsony profitrátát, mint az idei második negyedév után. A várakozásoktól elmaradó eredmény okai között szerepel az autók árának csökkentése is. A cég a következő évben is kedvezőbb árú modellek gyártására készül az egyre jobban kiéleződő árversenyt követve.

Az idősebb, használt járművek népszerűsége nem csak  Magyarországon fokozódott. Az Egyesült Államokban is egyre korosabb autók jellemzők, amihez már a pénzintézetek és a biztosítók is kénytelenek alkalmazkodni. Ráadásul a gyártók kínálatából épp kifutó típusok válnak ismét kelendővé, például a lépcsős- és csapott hátú modellek, illetve a kombik.

Mi várható? A globális autópiacon elsősorban az Egyesült Államok helyzete okoz fejtörést, ahol az alacsony árakhoz magas készletek és logisztikai kihívások társulnak. A hagyományos autógyártóknak a gyenge értékesítés mellett az elektromos járművekre való költséges átállással és a kínai riválisok által diktált árversennyel is meg kell küzdeniük.



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom