Lubickolás a válságban

Sebes György 2021. január 19. 17:18 2021. jan. 19. 17:18

A játékkészítőknek és a kerti úszómedencék gyártóinak kedvezett a járvány okozta gazdasági válság. Többek között ezt is megtudhattuk, amikor egy friss felmérés nyomán, beszélgettünk a leggazdagabb magyarokat felsorakoztató kiadvány alapítójával és szerkesztőjével.

A leggazdagabb magyarok egyáltalán nem érezték meg a koronavírus miatti válságot – írta a Portfolio, amely az idén is összesítést készített a hazai privátbanki szolgáltatóknál kezelt vagyon mértékéről. Eszerint a tavaszi pánikot követő piaci fellendülés még jól is jött az ügyfeleknek, hiszen éves szinten több mint 11 százalékkal nőtt a bankoknál lévő vagyonuk. A felmérés alapján azt is megállapították azonban, hogy a gyarapodás elsősorban annak köszönhető, hogy felértékelődtek a befektetések, vagyis a friss vagyonbeáramlás csak kisebb szerepet játszik benne. 

Így látja ezt a leggazdagabb magyarokat felsorakoztató kiadvány alapítója és szerkesztője, Szakonyi Péter újságíró is. A Hírklikknek elmondta, a privátbanki számla növekedése nem takar igazi gazdagodást. Itt is vannak azonban különbségek, hiszen azoknak a vagyona gyarapodhatott valóban, akiknek euróban van a megtakarításuk. Pontos adatokkal azonban egyelőre nem tudott szolgálni, mert idei összeállításuk csupán májusra készül el és most csak az információk gyűjtésénél tart. 

Néhány kirívó példát viszont már említett eddigi beszélgetései alapján. Azok mindenképpen – és érthetően – jól jártak, akik az online kereskedelemmel foglalkoznak. Nem kevésbé elégedettek lehetnek a játékgyártók is. Fogynak a kártyák és a társasjátékok, hiszen a bezártságban kicsik és nagyok, fiatalok és idősek is szívesen játszanak. Egy forgalmazó elmondta Szakonyinak, hogy tavaly a második félévben annyi játékot értékesített, mint máskor egy egész év alatt. 

A kiadvány szerkesztője saját tapasztalatai alapján arról is beszámolt, hogy a válság idején az ingatlanpiac sem omlott össze. A Balaton térségében és más frekventált helyeken duplájukra nőttek az árak. S ha már víz és part: nagyon jól jártak ebben az időszakban a kerti úszómedencék gyártói. Egyikük például megemlítette, hogy mintegy 300 új alkalmazottat kellett felvennie, hogy bírja a megrendelések teljesítését. Sok ember ugyanis felmérte, hogy jobban teszi, ha nem utazik, viszont akkor legalább a kertjébe akart egy medencét, hogy legalább ott a nyaralás érzetét kelthesse. 

Mindez persze csak a nagyon gazdag magyarokra vonatkozik, s nem feledtetheti, hogy az amúgy is kispénzű embereknek – vagyis a lakosság túlnyomó többségének – mekkora megpróbáltatásokat jelentett a koronavírus okozta járvány és válság. Ugyanakkor minden korábbinál nagyobb érdeklődéssel várhatjuk a leggazdagabb magyarokról szóló – sorrendben immár 20. – kiadvány megjelenését, hiszen abból igazán érdekes képet kaphatunk majd a hazai gazdaság jelenlegi állapotáról is.