Már megint „sandaságon” törik a fejüket Orbánék, s ez sok pénzünkbe fog kerülni

NVZS 2024. december 26. 07:10 2024. dec. 26. 07:10

A MÁV-ot is érintő két – mutyi- és/lenyúlás-gyanús – kormányzati lépéssel, szándékkal foglalkozó értesülést is megosztottak az olvasóikkal a VSquare oknyomozó újságírói az idei utolsó lapszámban. Mind a kettőről lerí Orbán Viktor családtagjai és az ilyen ügyekben (is) őt kiszolgáló „üzleti” körök anyagi érdekeltségének, haszonszerzésérnek a vágya. Ebben persze semmi meglepő sincs, hiszen az ilyen és hasonló ügyletek jelzik az Orbán-kreálta szép új magyar világ elmúlt 14 évét, csak mintha most még mohóbban, még töményebben és még gátlástalanabbul igyekeznének a legtöbb állami tulajdont átjátszani a saját kezükbe. Mintha a vesztüket éreznék...

A VSuare Goulash Newsletter (azaz Gulyás hírlevél) kéthetente csütörtökön este kerül az „előfizetők postaládájába”, összeállítója Panyi Szabolcs. Ezekben a hírlevekben az oknyomozó portál érdekesebb, zömmel magyar vonatkozású értesüléseit gyűjtik csokorba. És ilyen – sajnos – szép számmal akad. Mint ahogy a legfrissebb számban is, amelyben az idehaza a Direkt 36 által már korábban nyilvánosságra hozott titkosszolgálati botrány mellett, további magyar érdekeltségű cikkek is olvashatók, köztük két, MÁV-ot is érintő értesülés is. 

Vasúti nagybevásárlás Kínából

Az Orbán-kormány a világ legnagyobb vasúti szerelvényeket gyártó kínai állami társasága, a CRRC Európai Unióba bejutását igyekszik elősegíteni – tudták meg a VSquare oknyomozói. A magyar kormány és a MÁV előrehaladott tárgyalásokat folytat a kínaiakkal elektromos motorvonatok (EMU), villamos mozdonyok, valamint vonatvezérlő és jelzőrendszerek beszerzéséről – állítják a tárgyalásokat ismerő források. A pontos ütemezés egyelőre még nem tisztázott, de az értesülések arról szólnak, hogy az első megállapodást ünnepélyes keretek között már most januárban aláírhatják Kínában. Elsőként a Budapest-Belgrád vasútvonalhoz szereznének be szerelvényeket, majd hosszabb távon belföldi használatra szánt EMU-szerelvények, s még később mozdonyok is jönnének. Sőt, a CRRC egyik emeletes elektromos motorvonatát már az idén nyáron látták Magyarországon. A további tervek között szerepel egy európai termelési központot létrehozása is Magyarországon. Lázár János, építésügyi és közlekedési miniszter a legutóbbi interjúkban feltűnően világosan fogalmazott: a MÁV régi európai partnerei – a Siemens, a Stadler vagy az Alstom – nem számíthatnak magyar üzletekre – emlékeztet a cikk. 

A dolog még annál is kacifántosabb, mint hogy a kínaiakat preferálja a magyar kormány az európaiakkal szemben – derül ki. A szerző egyik forrása szerint ugyanis a kormány azt fontolgatja, hogy megkerüli a közbeszerzési szabályokat. Tennék ezt oly módon, hogy a kínai vonatbeszerzéseket olyan állami vállalatokon keresztül bonyolíttatják le, amelyekre nem vonatkoznak közbeszerzési szabályok – például a nosztalgia járatokat üzemeltetők kaphatnának ebben szerepet. 

A finanszírozási elképzelések a kínai hitelektől a lízingkonstrukciókig terjednek, ami nem véletlen, hiszen a magyar államkassza üres. (Ezeket ismerjük, az ilyenek tetemes árát mindig az adófizetők állják – a szerk.)

A lap megkeresésére a minisztérium nem reagált.

Orbán-strómanok ugrásra készen 

Magyarországnak nem lesz pénze ezeknek a nagy pályaudvaroknak a felújítására” – védekezett  Orbán Viktor a minap a parlamentben, amikor ellenzéki képviselők bírálták a kormány tervét, amely szerint privatizálnák a budapesti és az ország más városaiban található nagy pályaudvarokat, 99 évre magáncégeknek értékesítve azok 90 százalékos tulajdonjogát. Míg a nyílt licit győztese hivatalosan még nem ismert, a Tisza Párt – bizonyítékok nélkül – azt feltételezi, hogy Orbán veje, Tiborcz István nyer majd rajta. Mindenesetre kormányközeli források a szerzőnek megerősítették, hogy Tiborcz egyik üzlettársa, Jellinek Dániel már több mint két éve javasolta a kormánynak és a MÁV-nak a Nyugati és Keleti pályaudvar jelentős részének az átalakítását egy-egy bevásárlóközponttá. 

Lázár János tárcája a megkeresésre úgy reagált, hogy „számtalan ötlet és javaslat született [pályaudvarok] hasznosítására” az elmúlt 15 évben, és „mindenki egyenlő feltételekkel versenyez. A folyamatot semmilyen előzetes javaslat vagy ötlet nem befolyásolja”. Közben Jellinek érdekeltsége, az Indotek Csoport azt válaszolta, hogy nem terveznek javaslatot benyújtani egyik fővárosi főpályaudvar felújítására vagy hasznosítására sem. Ez persze nem zárja ki a vidékieket... Tiborczék (a BDPST-csoport) cáfolták az értesülést, ugyanakkor a kormányhoz közeli források szerint nem is Tiborcz, hanem helyette egy meghatalmazott licitálna. Például a Gazpromhoz köthető, orosz származású – Tiborcz üzleti partnereiként is ismert – Rahimkulov család. Ők nem válaszoltak a megkeresésre.

Azt már mi tesszük hozzá, hogy a Rahimkulov-család neve felbukkant már korábban is hasonló konstrukciójú ügylet-tervekben is. Tudják, a SPAR-osban.

A KlikkTV témához kapcsolódó korábbi, 2024. november 26-i adása itt nézhető meg: 

 

 



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom