Minden adat ismert, de nem publikus a NER-lovagok által használt repülő útjairól

NVZS 2021. január 5. 17:45 2021. jan. 5. 17:45

Hiába foglalkoztatja – kis túlzással – a fél országot, hogy a NER mely prominensei repültek, és milyen feltételekkel, az ünnepek alatt a korábban Orbánt is furikázó luxusrepülőgéppel a Maldív szigetekre, a válaszokat a felmerülő kérdésekre a nyilvánosság egyhamar nem fogja megismerni. „Azt nem mondanám, hogy soha, mivel Magyarországon idővel minden kitudódik... a hatóságok számára gombnyomásra kideríthető, de amíg nincs hivatalos vizsgálat, addig ezek az adatok nem publikusak” – összegezte portálunknak Tarjányi Péter. A biztonságpolitikai szakértő szerint ugyanez a helyzet az érintett repülőgép tulajdonjogával is. Az adatok, információk természetesen megvannak – már csak a szigorú nemzetközi szabályok miatt is.

Ahányszor felbukkannak a magyar sajtóban a NER prominensei által előszeretettel használt osztrák bejegyzésű, 17 milliárd forint értékűre taksált, OE-LEM lajstromjelű privát jet útjaival kapcsolatos értesülések, a közvélemény jelentős része tudni szeretné, kik, mire és milyen feltételekkel használták a ki tudja kinek a tulajdonában lévő repülőt. Annak útjairól azonban csak hiányos információk állnak a rendelkezésre, azok is elsősorban az Átlátszó sziszifuszi oknyomozó tevékenységének köszönhetően. Legutóbb a 24.hu nyomán pedig az pattant ki, hogy Bombardier Global 6000-es december 26-án szállt fel Ferihegyről, repülős források szerint a Maldív-szigetek egyik nemzetközi repterén landolt, majd most vasárnap éjjel onnan indult haza. A gyanú szerint a fedélzeten Mészáros Lőrinc és társai tartózkodtak – ezt erősíti az is, hogy a gépet a hírek szerint a legtöbbször Mészáros Lőrinc és családja, valamint üzleti köre veszi igénybe, de a a luxusgépen Orbán Viktor is utazott már, s bizonyítottan használta a miniszterelnök felcsúti barátjának egyik lánya, Mészáros Beatrix is.

Az adatok megvannak, de nem publikusak

Meg lehet-e tudni, hogy kik használták a gépet? Lehet-e erről hivatalosan információt kapni? – kérdeztük Tarjányi Pétertől, aki jó és rossz hírrel egyaránt szolgált. Jó hír – amit egyébként sejthettünk is –, hogy minden ilyen adat, információ megvan, ám rossz hír, hogy azok nem publikusak, csak hivatalos vizsgálat keretében adhatók ki. 

„Olyan nincs, hogy a pilóta hazudjon, vagy hogy nem adja le a repülőgépen tartózkodók pontos adatait csak azért, mert egy magánrepülővel repül valaki” – szögezte le a biztonságpolitikai szakértő, aki tételesen elmagyarázta, hogyan gyűjtik és kezelik ezeket az adatokat. Minden egyes repülésnél kötelezően van egy utaslista, a nemzetközi légügyi hatóságoknak komoly rendelkezései vannak arra, hogy a repülőgép személyzetének és az utasainak milyen alapadatait kell leadni, illetve tárolni. A többi között azért is, hogy ha bármi probléma adódik – például légi szerencsétlenség –, akkor be lehessen azonosítani az utasokat. És persze vannak bűnüldözési szempontok is – különösen 2001 szeptember 11. óta komolyan figyelik, hogy ki merre mozog a légisztrádákon.

A konkrét esetben is megvannak ezek az információk, egyébként mind a Maldív szigeteken, mind pedig itt, Magyarországon. Az illetékesek számára így egy kattintással, egy telefonhívással megismerhetők ezek, ami azonban nem jelenti azt, hogy a közvélemény számára is nyilvánosságra hoznák azokat. „Ha nem vagyok hatóság, akkor számomra tehát nem publikusak ezek az adatok” – összegezte Tarjányi Péter. 

Egyszer biztos kiderül

Soha az életben nem tudjuk meg, hogy ki és miért repült másfél hétre 2020-2021. fordulóján a Maldív szigetekre? – kérdeztük. „Ezt azért nem mondanám, mert Magyarországon idővel minden kitudódik” – reagált a biztonságpolitikai szakértő, aki a repülőgép tulajdonjogával kapcsolatos információk megismerhetőségére vonatkozó kérdésünkre is hasonló végeredményű választ adott. 

Mint ugyanis kifejtette: a tulajdonjog elvben egyszerűen kideríthető, hiszen a lajstromjel alapján el lehet jutni az üzemeltetőhöz, az üzemeltetési szerződésből pedig megtudható, hogy kik az aláírók, milyen céghez vagy magánszemélyhez köthetők, ehhez ugyanis elég a nyilvános cégadatbázis. De még az oknyomozásra specializálódott, s erről a bizonyos repülőgépről is rengeteg információt összegyűjtött Átlátszónak sem sikerült kideríteni a gép tulajdonosát – vetettük közbe, mire Tarjányi rámutatott: itt ismét falba ütközünk, hiszen máshoz tud hozzáférni egy újságíró, s máshoz a hatóság. 

A NER-lovagok előszeretettel repülnek vele

Az Átlátszó szerint a gép tulajdonosa nem ismert, az üzembentartója pedig az International Jet Management GmbH, egy erre szakosodott osztrák cég. Ugyanez a cég volt az üzembentartója annak a magánrepülőnek is, amellyel 2018 januárjában a Célpont és a Zoom fotózta le Mészáros Lőrincet – emlékeztetett az oknyomozó portál.

Mint portálunk is megírta, a magánrepülő útjaival többször foglalkozott a sajtó, miután Orbán Viktor miniszterelnök is használta a székesfehérvári futballcsapat meccsére utazva, azt állítva, hogy barátja, a klubtulajdonos Garancsi István milliárdos vendége volt. Szintén ez a gép volt az, amelyik augusztus végén – néhány nappal a koronavírus-járvány második hulláma miatt elrendelt lezárások bejelentése előtt – napi több fordulót lebonyolítva röpködött az Adria és a Földközi-tenger tengerparti városai, valamint Budapest között, de az ősszel is sokat volt úton, annak ellenére, hogy a külügyminisztérium szeptember óta nem ajánlja a külföldre utazást, mégis megjárta Zürichet, Nizzát, Rijekát, Velencét és Berlint is.