Működhet, de az ellátó rendszer hibáin nem javít sokat a Járóbeteg Irányítási Rendszer

Németh-Kállai Szilvia 2024. június 4. 07:20 2024. jún. 4. 07:20

Többen is megkeresték szerkesztőségünket azzal, hogy nem kapnak időpontot szakrendelésekre, mindenhol azt mondják nekik, hogy majd július 1-től derül ki, hol vannak szabad időpontok. Arról is panaszkodtak, hogy dátumtól függetlenül, akár hónapokat is kell várniuk, hogy egyáltalán időpontot kérhessenek egy majd szintén hónapokkal későbbi vizsgálatra. A kormány szerint ennek az áldatlan állapotnak vethetne véget a tesztelés alatt álló Járóbeteg Irányítási Rendszer, amelynek eddigi tapasztalatairól kérdeztünk egészségügyi szakembereket.

Tavaly novemberben jelentette be Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára, hogy kilencven járóbeteg-szakrendelésen indul el az új Járóbeteg Irányítási Rendszer (JIR), amelynek az a feladata, hogy minél jobban csökkenjen a betegek várakozási ideje és minél hamarabb orvosi ellátáshoz jussanak. A teszt üzemmód alatt csak az orvosok tudják használni, de ennek eredményeiről, hatásfokáról nem hallani, csak arról, hogy mit vár a JIR-től a kormány. Ami biztos, hogy a betegek csak július 1-től tudnak időpontot foglalni az új rendszeren keresztül szakrendelésre, ha tudják használni a telefonos applikációt.   

„Reményeink szerint csökkenteni tudja a JIR a várólistákat azáltal, hogy a beteget beutaló orvos több szabad időpontot láthat a rendszerben, és nem feltétlenül az adott intézményben. A rendelkezésre álló kapacitásokat így jobban ki tudják használni. De a kérdésre az igazi választ akkor fogjuk tudni, amikor már látjuk, hogy milyen mértékben lesznek publikálva a rendszerben foglalható szabad időpontok az intézmények részéről” – mondta dr. Békássy Szabolcs, az országos kollegiális szakmai vezető háziorvos. Majd hozzátette, mivel jelenleg a rendszer tesztelése zajlik, most csak a beutaló orvosnak van lehetősége időpontfoglalásra, de július elsejétől már a betegeknek is lesz. Addig is ágazaton belüli és inkább a rendszer strukturális, működési tapasztalatairól vannak benyomások, amelyek viszont – Békássy Szabolcs szerint – eddig kedvezőek. 

Dr. Szelényi Zoltán traumatológus-sebész orvos, a szocialista párt egészségügyi kabinetjének vezetője szerint az új járóbeteg irányítási rendszer elméletben az ambuláns betegellátás gördülékenyebbé válását szolgálná. Az elképzelés szerint a beteg időpontra érkezik, ezért csökken a várakozási idő és a tumultus. „Az előjegyzéssel dolgozó szakrendelések esetén ez a rendszer már régóta működik, nincs benne semmi újdonság. De ott, ahol akut ellátás is zajlik, sajnos ez sem most, sem később nem fog funkcionálni. Hiszen a sürgős esetek mindig előnyt élveznek. Tehát hiába van időpontja egy páciensnek, ha előtte feltorlódtak az akut esetek. Emellett még egy olyan beteggel sem találkoztam, akinek a háziorvosa foglalt időpontot az új rendszeren keresztül.”

A Hírklikk olvasói azzal keresték meg szerkesztőségünket, hogy vannak olyan szakrendelések, ahol most zárva vannak az időpontok. Vagy július elsejére várnak, vagy a betegek már azért is sorban állnak, hogy később időpontot tudjanak foglalni. Viszont így nagy valószínűséggel nem is látszanak a várólistán, csak azok, akik már kaptak lehetőséget szakrendelésre 1-3 hónapon belül. Ez így olyan, mintha technikailag vagy adminisztrációval, illetve annak hiányával csökkentenék az adott intézmények a saját várólistájukat.

Békássy Szabolcs szerint ez nincs mindenhol így, ezek egyéni intézményi rendszerek alapján működő anomáliák és pont ezeknek vethet véget, ha egységes időpontfoglalás lesz. Szelényi Zoltán nem ennyire optimista. „A szűk keresztmetszet: a szakemberek száma. A kormányzat hibás intézkedései – szolgálati jogviszony törvény, a szakdolgozók késedelmes és felemás béremelése, a razziázás – tömeges elvándorláshoz vezetett. A maradék szakember egyszerűen nem képes több beteget ellátni.”

Rétvári Bence a Századvég novemberi felmérésére hivatkozva a napokban azt nyilatkozta, hogy a megkérdezetteknek csaknem fele szerint leginkább az időpontfoglalás egyszerűsítésére lenne szükség az egészségügyi ellátásban. A JIR az ellátáshoz való eljutásban segíti a betegeket, az egészségügyi rendszereket pedig átláthatóbbá teszi. Annak segítségével mindenki, főleg egy járóbeteg-rendelő vagy egy kórház vezetője sokkal pontosabban fogja látni, hogy mi történik az általa vezetett intézményben. Ami úgy hangzik, mintha ez lenne a gyógyír a jelenlegi egészségügyi helyzet megoldására, mert így – ahogy az államtitkár fogalmazott – az orvos a munkaidejéből több időt tölthet a betegek gyógyításával és kevesebbet az adminisztrációval. 

Biztos, hogy nem ettől lesz kevesebb beteg – mondta Szelényi Zoltán. Majd tovább sorolta: a lakosság egészségi állapota, egészségkultúrája kétségbe ejtő. Égető szükség van egy átfogó prevenciós és népegészségügyi programra. A betegellátás színvonalának emeléséhez számtalan paraméteren kell javítani: humán erőforrás bővítés, eszköz, épület felújítás, gyógyszer-, kötszer-, segédeszköz-ellátás javítása mind nagyon lényeges lenne. Az előjegyzési rendszer megreformálása ezekhez képest elenyésző jelentőségű.

Békássy Szabolcs szerint a háziorvosok egy része eddig is működtetett online betegelőjegyzési rendszereket, de hosszú távon ezeknek az integrációja is lehetséges és eljuthatunk oda, hogy a Járóbeteg Irányítási Rendszeren keresztül lehet majd a háziorvosokhoz is időpontot foglalni. Szerinte a JIR hozzá fog járulni az orvosok kényelmesebb munkavégzéséhez azzal is, hogy képes lehet kiváltani a papír alapú beutalókat is úgy, ahogyan az EESZT-be feltöltött elektronikus receptek is kiváltották a papíros vényeket. A betegek pedig, miután megkapták az e-beutalójukat, júliustól foglalhatnak maguknak is időpontot. Azoknál a vizsgálatoknál, amelyekhez eddig sem kellett, ezután sem fog kelleni semmilyen beutaló – magyarázta a vezető háziorvos. 

Szelényi Zoltán is elképzelhetőnek tartja, hogy a JIR kiválthatja a papír alapú beutalókat, csak ehhez működnie kellene a rendszernek. „Egyelőre csak annyit látni, hogy kihelyezték egy csomó LED tv-t és sorszám osztó automatát, a többit meg az asszisztensek kreativitására bízták” – jegyezte meg.

A kérdés még az, hogy mit kezdenek majd az új rendszerrel az idősebbek? Gyakorló orvosként Békássy Szabolcsnak az a tapasztalata, hogy az idősebb generáció, a nyugdíjasok is egész ügyesen elsajátítják, készség szinten használják az új digitális megoldásokat, az okostelefonokat. Ráadásul az egészségapplikáció jól és könnyen kezelhető, így az ő számukra sem okoz problémát. De ott van a beutaló orvos is, aki segíthet és nem csak ez lesz a szakrendelésekre bejutásnak a kizárólagos módja, mert lesz egy telefonos diszpécser szolgálat is, ahol szintén lehet időpontot kérni. 

Szelényi Zoltán – aki szakrendelésben is dolgozik –, úgy vélte, aki tudja kezelni az applikációt, elképzelhető, hogy gyorsan tud időpontot foglalni. Felhívta azonban a figyelmet arra, hogy a betegek nagy része idős ember, s többségüknek még okostelefonja sincs. Azok a betegek fognak előnyhöz jutni, akik jól kezelik a digitális felületet. Magyarán a fiatal, és agilis páciensek. Az elesett, amúgy is nehezen tájékozódó idősek pedig nem jutnak ellátáshoz. „Nem szeretnék jóslásokba bocsátkozni. Biztos bele fogunk tanulni. Biztos lesznek kiskapuk is. De az ellátó rendszer hibáin lényegesen nem fog javítani a JIR” – fűzte hozzá Szelényi Zoltán.



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom