Nem túloztunk, tényleg hazudott tegnap a MÁK
Hazugságot állít a Magyar Államkincstár, hiszen ma, szombat reggelig sem kapta meg időben mindenki a nyugdíját a bankszámlájára, derül ki röpke közvéleménykutatásunkból és telefonbeszélgetéseinkből. Jelentkezett nálunk például egy olyan házaspár, amelynek mindkét tagja OTP-s, egyiküknek tegnap végül megérkezett a nyugdíja, a másiknak nem. Pedig a felelős Magyar Államkincstár tegnap este írásban közölte, hogy „az érintettek számára az utalások a jogszabály szerinti határidőre a mai napon megtörténnek”. A köztévé és a kormánypárti média is hasonló szellemben adott hírt a botrányról, ami – konkrét példák szerint is – lehetetlen helyzetbe hozott sok-sok kisnyugdíjast.
„A GIRO Zrt. a Magyar Államkincstárral együttműködve intézkedett a 2019. január hónapban esedékes nyugdíjkifizetések jogszabály szerinti - mai napon történő - kifizetéséről. A GIRO Zrt. által üzemeltetett, a nyugdíjak elszámolását is végző bankközi klíring rendszer hibamentesen működik, a beküldött tranzakciók feldolgozásában nem volt és jelenleg sincs fennakadás. Az érintettek számára az utalások a jogszabály szerinti határidőre a mai napon megtörténnek.” Ezt válaszolta a Portfolio nem sokkal tegnap este hat óra előtt feltett kérdésére durván egy órával később a MÁK. (Megj.: Az már más jellegű kérdéseket vet fel, hogy miért diszkriminál az egyes sajtóorgánumok között a válaszadással – erről a cikkünk végén olvashatnak bővebben.)
A köztelevízió és a kormánypárti média egésze is persze hasonló szellemben reagálta le a tegnapi nap kétségtelenül legnagyobb belföldi botrányát, a mintegy egy millió nyugdíjast érintő kifizetés-akadozást. Például az este fél nyolcas híradó körülbelül harmincadik percében közölték, hogy voltak, akik ma nem kapták meg a nyugdíjukat a szokott időben, majd ismertették a Magyar Államkincstár napközben már mindenütt olvasható közleményét, miszerint technikai hiba okozta a csúszást, de most már minden rendben van, és mindenki a megemelt nyugdíjat kapja.
Az érintettek és a szakemberek azonban sarkos véleményeket fogalmaznak meg.
„Hazugság a MÁK állítása, egyértelmű, hogy nem mindenki jutott a pénzéhez, s nagyon árulkodó jelei vannak annak, hogy komoly probléma van” – értett egyet a Hírklikk tegnap esti összegző cikkének címével egy, a nyugdíjkifizetések rendszerét kívülről-belülről ismerő, a területen évtizedeket dolgozó szakember. Barát Gábor, az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság volt főigazgatójának számos ismerőse sem kapta meg a pénzt, miközben mások igen. És ez kereskedelmi banktól függetlenül történt így. Ő is tehát arra jutott, amire a Hírklikk is saját röp-felméréséből, a közösségi oldalon feltett kérdésére adott válaszokból és telefonbeszélgetésekből.
Barát ezen túl is számos furcsaságra, árulkodó jelre hívja fel a figyelmet. „Láthatóan befuccsolt az a rendszer, amelyre átálltak, s most Patyomkin-falu szerűen próbálják megoldani, hogy legalább a hétfő reggeli banki nyitásra már tényleg ott legyen minden nyugdíjas számláján a pénz” – mondja. Ezt arra alapozza – fejtette ki –, hogy az OTP honlapján tegnap este hirtelen megjelent a közlemény, mely szerint vasárnap éjjel egytől korlátozás lesz a direkt szolgáltatásokban. Ilyen közleményeket jóval korábban szoktak megjelentetni – mondta. Miután a MÁK éjjel szokta átküldeni az utalásokat, ezért minden bizonnyal a bank felkészül a tömeges fogadásra, hogy hétfőn banknyitásra ott legyen már azok számláján is a pénz, akik eddig nem kapták meg. Szerinte egyébként az is gyanús, hogy részekben csepegtetik az utalásokat – korábban mindig egy tömörített file-ban küldték ezeket az információkat. Mindez azt jelzi, hogy nem a Giro-rendszerben van a hiba (ami egyébként nagyjából tudható is az illetékese közleményeiből), hanem a MÁK-nál.
Barát azt már nem érti, hogy miért a hazudozás, csúsztatás – hiszen ez nem egy olyan dolog, amit el lehet titkolni, már most kiderült, hogy nem mondott igazat a MÁK. „Hibázni lehet – bár évtizedek óta nem volt ilyen hiba a rendszerben –, de hülyének nézni a nyugdíjasokat, s arra építeni több mint sunyiság, hogy megússzák annyival, hogy mindenki, aki csak hétfőn jut a pénzéhez azt hiszi majd, hogy csak ő járt így – szögezte le. Hozzáfűzte: Sikerült lerombolni az évtizedek alatt felépített bizalmat, ami nélkül nem tud működni egy ilyen szervezet.
Az pedig végleg elfogadhatatlan, hogy egy, a magyar pénzügyekért felelős állami szerv ilyen magatartást tanúsít, miként az sem tolerálható, hogy a politika meg sem szólalt az ügyben- mondja Barát Gábor, leszögezve: „Ez önmagáért beszél”.
Ez utóbbit – hogy a politika nem hajlandó megszólalni – mi is igazolni tudjuk: pénteken déltájt írtunk a kormányszóvivőnek is, választ huszonnégy óra elteltével sem kaptunk. Kérdéseink a következők voltak:
- A kormányon belül ki a felelős a nyugdíjak kifizetésének a csúszásáért?
- Nyugdíjasok százezreit hozta lehetetlen helyzetbe, hogy nem kapták meg a pénzüket, amelyet különösen vártak, miután decemberben előrehozva folyósították a nyugellátást számukra, plusz hétvége következik, tehát három napot kell kihúzniuk a pénzük nélkül. Ki és milyen retorzióra számíthat?
Ki dönti el, kinek válaszolnak?
Az persze már önmagában is megér egy misét, hogyan lehetséges, hogy miközben az egyik portál kora este feltett kérdését megválaszolj a MÁK (pl. a Portfolióét) , addig egy másikét, amely déltájban – a kérdések szóbeli megválaszolásának visszautasítása után – nem. A Hírklikk egyébként a következőket kérdezte a MÁK-tól:
- Információink szerint informatikai átállás volt, és ez okozhatta a mai nyugdíj-kifizetési galibát. Valóban volt-e informatikai fejlesztés?
- Ha igen, mikor?
- Ha igen, ki a felelős azért, hogy nem volt megfelelően beüzemelve a rendszer
- Ki a felelős azért, hogy ma nem történtek meg a kifizetések?
- Milyen technikai hiba miatt van a fennakadás? (Sem a bankok, sem a Giro-rendszer nem számolt be technikai hibáról az ő oldalukon.)
- Hogyan lehetséges, hogy órákig nem tájékoztatták a közvéleményt, majd azután is azt állították, hogy nincs fennakadás, csak technikai hiba.
- Ki a felelős a tájékoztatás hibáiért?