Orbán majdnem 8 milliárdért szépíti az országimázst
Jövőre Budapestről rajtol a Giro d'Italia olasz országúti kerékpáros körverseny és Magyarországon rendezik meg a verseny első három szakaszát is. A rendezés 7,7 milliárd forintjába kerül a magyar adófizetőknek. Az idei költségvetésből 2,2 milliárd forintot, a 2019-es költségvetésben pedig 5,5 milliárd forintot kell majd beterveznie erre a célra.
El nem tudom képzelni, hogy mire lehet egy Giro-rajtra és három szakaszára 7,7 milliárd forintot elkölteni. Valószínűsítem, hogy ennek jelentős része a szervezőnek fizetendő jogdíj, hasonlóan a Forma 1-hez, ahol ez 12 milliárd forint futamonként - mondta a Napi.hu-nak Muszbek Mihály. A sportközgazdász szerint a kormánydöntés motivációja kizárólag országimázs lehet, de itt egy eseti futamról van szó és nem egy több éves, fejlődő marketing értékű versenysorozatról.
"Itthon a kerékpáros közvetítések igen alacsony, 2-4 százalékos nézettségűek. Néhány kerékpáros nemzetnél valószínűleg az itthoninál jóval nagyobb az érdeklődés. A kerékpáros körversenyeknél az első 1-2 szakasz szakmailag érdektelen, inkább show, mint verseny" - vélekedett Muszbek Mihály.
Ellenben Szabados Gábor sportközgazdász szerint jó befektetésnek tűnik a a Giro d'Italia olasz országúti kerékpáros körverseny első három szakaszának magyar rendezése. "Nagyon komoly országimázs- és marketingértéke van. Direkt reklámot sem lehetne ennél olcsóbban megkapni. A Formula-1-gyel ellentétben pedig itt ténylegesen látszik majd az ország" - mondta lapunknak Szabados Gábor.
A pontos szakaszokat még nem jelölték ki, de a szakember szerint például egy hortobágyi, egy budapesti és egy balatoni szakasz vonzó országreklám lehet, ami biztosan pozitívan hat majd a turizmusra. Ugyanakkor arra Szabados is felhívta a figyelmet, hogy jó lenne, ha a 7,7 milliárd forintot átláthatóan, racionálisan költenék el, és a költségek nem emelkednének napról napra, mint például a 2017-es úszó-világbajnokság esetében.
A Magyar Kerékpáros Szövetség főtitkára, Vízer Barnabás szerint a pontos szakaszt még nem jelölték ki, de főútvonalakra kell készülni Budapestről a Dunántúl irányába. Azaz olyan területet igyekeznek kiválasztani, ahol megfelelő az útminőség. A szervezet főtitkára azt is el tudja képzelni, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. javít az utakon, ebben partner szokott lenni a Magyar Kerékpáros Körverseny, a Tour de Hongrie alkalmával is.