Oroszország rendszeresen zavarja repülőgépek GPS-jeleit
Nem a Bizottság elnöke volt az első, aki veszélybe került, mivel Oroszország felelőtlen módon zavarja repülőgépek GPS-jeleit – állapította meg a Financial Times szerkesztőségi állásfoglalásában. Mint emlékezetes, von der Leyen gépe egy órán keresztül körözött Plovdiv felett, míg végül a pilóta hagyományos térképek segítségével szállt le.
A műholdas navigációs rendszerek kiiktatása aggasztóan elszaporodott a Balti- és a Fekete-tenger között. Rutte NATO-főtiktár ezeket az akciókat a digitális támadásokhoz és a tenger alatti kábelek elvágásához hasonlította. Moszkva hibrid hadviselésének részei – írja a Financial Times.
De ilyet már átélt az akkori brit védelmi miniszter is, amikor tavaly tavasszal hazatért Varsóból. A német hadsereg főparancsnoka arról beszélt két napja, hogy kétszer is szenvedő alanya volt a balti térségben, amikor támadás érte a helymeghatározó rendszert.
Az ilyen ügyek miatt főként a balti és északi országok verik félre a vészharangot, amióta megindult a háború. Az észtek szerint júliusban a légi járatok 85 százaléka szembesült ilyen nehézségekkel. A litvánok azt közölték, hogy egy hónap alatt jóval több ilyen incidens fordult elő. Az EU arra jutott nyolc ország adatai alapján, hogy itt nem elszigetelt esetekről van szó, hanem nagyon is tudatos orosz, illetve belarusz lépésekről.
Moszkva cáfol, ám a Nemzetközi Távközlési Unió nyári konferenciáján azt állította, hogy meg kell védenie az infrastruktúrát az ukrán drónoktól. Ám amit csinál, az messze túlmegy a jogos védelmen.
A nyugati országoknak figyelmeztetniük kell ezek után a Kremlt, hogy az ilyen okokból bekövetkező esetleges balesetek következményei súlyosan kihatnak az európai biztonságra. Az oroszok ugyanis a jelek szerint nem törődnek vele.
(A Financial Times cikke csak előfizetőknek olvasható.)