Rudolf Péter a Vígszínház,- Hegedűs D. Géza a Szabad Tér Színház vezetésére pályázik

Kardos Ernő 2020. február 25. 16:32 2020. feb. 25. 16:32

A Fővárosi Közgyűlés holnap már szinte biztosan eldönti, hogy ki irányítja majd a Szabad Tér Színházat. A pályázatra újra beadta jelentkezését Bán Teodóra, a társaság korábbi vezetője, illetve közös koncepciót nyújtott be Somogyi Szilárd rendező, és Hegedűs D. Géza színművész. A harmadik jelölt viszont egyelőre nem kívánta publikussá tenni a személyét. A Vígszínház ügyvezetői – értesüléseink szerint – holnap még nem döntenek a beérkezett pályázatokról, egyelőre ugyanis még a szakmai zsűri sem kezdte el a pályaművek tanulmányozását. A határidő lejártáig a jelenlegi igazgató, Eszenyi Enikő, valamint Csányi János rendező, illetve Rudolf Péter színész-rendező adta be a jelentkezését. Úgy tudni, legkésőbb március végén dől el, hogy ki vezeti a jövőben a főváros legnagyobb prózai színházát.

Jelen pillanatban a Vígszínház direktori székéért éleződik jobban a harc. Az egyik pályázó Csányi János, a Bárka Színház alapítója a hvg.hu portálon megjelent nyilatkozatában egyenest azt állítja, hogy a jelenlegi igazgató, Eszenyi Enikő már saját társulatán belül is hitelességi válsággal küzd. 

Csányi szerint, már a bizalmi szavazás lehetősége is több alkalommal felmerült, egyebek mellett azért is, mert Eszenyi jó pontot akart szerezni a regnáló kormánynál. Nem vett részt a kulturális törvény elleni tiltakozó tüntetésen, amelyet a szakma, de – információink szerint – az új budapesti vezetés is rossz néven vett. Az elfogadott törvény ugyanis azt tartalmazza, hogy abban az esetben, ha egy színház állami támogatást kap, akkor a vezetőjének kiválasztásában a kormánynak is van szavazati joga. 

Csányi János, aki egyébként – eddigi pályafutása alapján – nem túl sikeres színigazgató, azt állítja, hogy súlyos gondok vannak a Vígszínházban: vezetési problémák, belső feszültségek, ami miatt sokan távoztak is a társulattól. Csökken a fizető nézők száma, a jegyeladásból származó bevételük pedig csak azért nem kevesebb, mert drágultak a jegyárak. 

Csányi szerint, szakmai téren is hasonló kihívásokkal küzd a Vígszínház. Mint írja „sem a produkciók formavilágában, sem a szakmai igényességben nem volt következetesség. A bemutatók (nagylelkűen fogalmazva is) vegyes minőségűek voltak. Mintha elveszett volna a Vígszínház arca!”

Csányi támadásaira Eszenyi Enikő nem kívánt reagálni. Egy korábbi nyilatkozatában a tüntetéstől való távolmaradását azzal magyarázta, hogy nem kíván a politikai térbe kilépni, továbbá, szerinte a szakmai szolidaritásnak nem kell mindig nyilvánosnak lenni. Ahogy a beadott színigazgatói pályázatok egyike sem nyilvános. 

Ebben a választási kampányban nem kívánt megszólalni Rudolf Péter sem. A színész mindössze annyit mondott, hogy ha valaki pénzt ad – legyen az önkormányzat vagy állam – az logikus, hogy a vezetőkkel együtt találja ki a színház jövőjét. Ha viszont a fenntartó diktálni akarja a feltételeket, akkor az bizony természetes módon frusztrációt szül. Rudolf Péter vérlázítónak nevezte a szakma átpolitizáltságát, és a politika harci nyelvezetét. A művész szerint, normális körülmények között Vidnyánszky Attilának mindig több köze van Máté Gáborhoz, mint bármelyik politikai szervezethez. A művészetnek minden politikai erőtől függetlennek kell lennie.

A Hírklikk információi szerint, a Fővárosi Közgyűlés a márciusi tanácskozásán dönt a Vígszínház igazgatójának személyéről. Viszont az már holnap eldől, hogy ki irányítja majd a Szabad Tér Színházat. A pályázatra beadta jelentkezését Bán Teodóra – az intézményt 15 évig irányító igazgató is – de az információink szerint, közös koncepciót nyújtott be Somogyi Szilárd rendező és Hegedüs D. Géza színművész is. A harmadik jelölt viszont egyelőre nem kívánta publikussá tenni a személyét, a döntésről holnap beszámolunk.