Taxis belháború Budapesten – jöhet a következő csapás
A szabadjelző és a védjegy körüli cicaharc lényegtelen, az igazi ügy a Bolt adózása – erről beszéltek a Világgazdaságnak a taxis piac friss történéseit ismerő források.
Az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) képviseletében Metál Zoltán elnök a múlt héten panaszt nyújtott be a Fővárosi Önkormányzatnak, hogy bírálja felül a BKK-t, és vonassa vissza a Bolt taxiszolgáltatási engedélyét. Ezt arra alapozta, hogy szerinte a Bolt logó- és szabadjelző-használata nem szabályos. A BKK teljes mellszélességgel kiállt a Bolt mellett.
A Világgazdaság tudomása szerint már készül a második csapás a Bolt ellen, és jóval érzékenyebben érintheti a céget, mint az első.
A Bolt Operations OÜ (korábbi nevén Taxify OÜ) egy észtországi társaság, amely az Uber Magyarországról való kivonulásakor jelent meg itthon úgy, hogy szerződést kötött a Taxify Hungary Kft.-vel, jelenlegi nevén Bolt HTX Kft.-vel. Ez a cég nem az észtek leánya, hanem magyar magánszemélyek tulajdonában áll. A vállalkozás megszerezte az engedélyeket, és megkezdte a szolgáltatást taxiengedéllyel rendelkező sofőrökkel és sárga autókkal. A technikai hátteret az észt cég biztosítja az applikációjával, ezen keresztül fut a diszpécserszogáltatás, a megrendelések beérkezése és ezek kiküldése a taxisoknak. A Bolt HTX Kft. inkább csak adminisztratív jellegű tevékenységet lát el, úgy mint a taxisok beléptetése, ellenőrzése vagy marketingfeladatok elvégzése. Tehát hiába ő rendelkezik a taxis engedélyekkel, a tevékenységet ténylegesen a Bolt OÜ alkalmazása biztosítja.
Ez a Bolt versenytársai szerint jogellenes, mert ezzel a Bolt HTX kiszervezte az engedélyét Észtországba. Szerintük a gyakorlat egyértelműen szabálytalan: minden viteldíj az észt Bolt OÜ számláira érkezik, a diszpécserszolgáltatás ellenértékét is ő szedi be, amiből aztán a Bolt HTX jutalékot kap az észt cégtől. Közben a valós szolgáltatás (a személyszállítás) kizárólag Magyarországon történik, és nem hagyja el az ország területét. Azt pedig az uniós jog is kimondja, hogy a szolgáltatás adóit és járulékait ott kell megfizetni, ahol az megvalósul. Miután a Bolt papíron a szolgáltatásának jelentős részét külföldről végzi, az ottani adókulcsok vonatkoznak rá, ami Észtország esetében nulla százalék.
Az OTSZ elnöke nem csinált titkot belőle, a taxitársaságok fájlalják, hogy a Bolt így működhet Magyarországon. Kijelentette, hogy abban az országban kellene a szolgáltatás adóit és járulékait megfizetni, ahol a tényleges tevékenység történik, és el szeretnék érni, hogy valamennyi piaci szereplőre ugyanazok a szabályok vonatkozzanak. Ellenkező esetben a hazai cégek versenyhátrányba kerülnek.
Piaci információk szerint bizonyos taxisszervezetek feljelentést tettek szabálytalan működés miatt, ami a rendőrséghez került. A NAV 2022 végétől az EU adatcsererendszeréből nyert és a Bolt OÜ által feltöltött számlákból megkezdte a taxisok adóvizsgálatát.