Tovább növekszik a hazai e-kereskedelem

HírKlikk 2019. november 8. 13:13 2019. nov. 8. 13:13

Folyamatosan növekszik a magyar e-kereskedelem. A GKI Digital és az Árukereső közös felmérése szerint az idei év első felében mintegy 16,4 százalékot bővült, ami jelentős mértékben magasabb a kontinens átlagánál, de a CEE-régió számos országánál is gyorsabb növekedést jelent.

Ugyanakkor e-commerce menedzserek gyakran beszélnek arról, hogy a hazai e-piac már nem tud olyan mértékben bővülni, mint a korábbi években. A Növekedés ütemének lassulása nem túl nagy, de stabilan jelen van a szektorban. Ezt elsősorban a vásárlói bázis kisebb arányú növekedése magyarázza. Emiatt elsősorban az átlagos megrendelési érték és a vásárlási gyakoriság növekedése jelenthet muníciót a webáruházak számára. 

Szakértők szerint elsősorban a vásárlási gyakoriság növekedése segítheti a piacot; amennyiben a webáruházak képesek visszatérő vásárlókat szerezni, azaz képesek megtartani a saját közösségüket, abban az esetben a teljes e-piac növekedése folytatódhat, hiszen a szóban forgó vásárlók egyre kevésbé csábulnak „vissza” az offline boltok irányába. Amennyiben a webáruházak megbízható szolgáltatást és jó vásárlói élményt kínálnak, abban az esetben borítékolható az e-kereskedelem további erősödése.

Érdemes szem előtt tartani, hogy jelenleg az e-kereskedelem nagyjából háromszoros sebességgel bővül a teljes kiskereskedelemhez viszonyítva, amit a negatív gazdasági hírek is csupán kismértékben tudtak megingatni. Az első félév 16,4 százalékos növekedése az év végéig 16 százalék alá csökkentet, ez azonban nagyban függ a Black Friday nevű akcióktól.

A piac és a vásárlók ma már egészen másként tekintenek az Amerikából érkező őrületre. Az első hírek 90 százalékos leárazásokról szóltak, ahol az emberek szinte agyontaposták egymást egy-egy tévéért. Az ekkora mértékű leárazások azonban messze túlmutatnak a realitásokon. Habár marketing célzattal ma is találkozhatunk 90 százalékos leárazásokkal, azok sohasem tévék, hanem inkább kisösszegű termékek, például telefontokok vagy gyerekjátékok. 

Mindeközben a vásárlók úgy érezhetik, hogy kiveszik a Black Friday éle, egyre kisebb mértékű kedvezményekkel találkozhatnak. A magyarázatot elsősorban az jelenti, hogy a novemberi leárazások egyre kevésbé korlátozódnak egyetlen napra; egyes webáruházak egész hónapban fekete pénteket tartanak, másik kétszer-háromszor is megszervezik a saját akciójukat. Ennek köszönhetően a kereskedők könnyebben ki tudják szolgálni a megnövekedett rendelésszámot. 

Piaci szakértők egyetértenek abban, hogy a novemberi Black Friday és a karácsonyi időszak minden évben új lendületet ad az e-kereskedelemnek, ami kitarthat a következő őszig, hogy újra megkezdődhessen az év legnagyobb akciójára történő készülődés. 

 

Forrás: Hírklikk