Tüttő Kata: Tarlós is sokat vitatkozott a kormánnyal, csak zárt ajtók mögött

HírKlikk 2023. július 15. 07:30 2023. júl. 15. 07:30

Ellentétes az önkormányzatisággal és az alaptörvénnyel is, az úgynevezett építési és beruházási törvény, amit a napokban jelentett be Lázár János, illetve nemrég fogadott el az Országgyűlés. Eszerint minden olyan beruházás, amiben uniós vagy állami forrás van, menedzselési feladatait elveheti Lázár János, amit már az elejétől vitattunk – mondta a Klikk TV Mélyvíz című műsorában Tüttő Kata szocialista főpolgármester-helyettes.

Lázár János a hosszú egyeztetéseken sem vette figyelembe az önkormányzatok véleményét, „így én azon sem csodálkoznék, ha ezek után nem maradna tovább miniszter” – állapította meg Tüttő Kata. Hozzátette, most az Alkotmánybíróság honlapján megjelent, hogy a köztársasági elnök is benyújtotta ezzel kapcsolatban az előzetes normakontroll igényét.

A főváros most arra kényszerült, hogy a kormánnyal próbálja betartatni a saját törvényeit

Az a helyzet, amibe most került a Fővárosi Önkormányzat, hogy már nehézséget okoz az alapvető közszolgáltatások működtetése, részben azért van, mert a kormány minden pénzünket elviszi, részben pedig azért, mert az általa hozott törvényeket sem tartják be – fogalmazott a szocialista politikus. „Ezért indítottunk pert a szolidaritási adó ügyében, mert álláspontunk szerint jogtalanul vonják el a budapestiek pénzét budapesti közszolgáltatásoktól és pert fogunk indítani az ivóvízellátás ügyében is.”

A főpolgármester-helyettes elmondta, az összes állami tulajdonú, köztulajdonú vízműnek az összes gazdasági szereplő számára – legyen az akkumulátorgyár, benzinkút vagy autómosó hotel – egy tíz évvel ezelőtt rögzített áron kell adnia a vizet. „A vízszolgáltató, ami önkormányzati tulajdonban van, mivel veszteséggel adja a vizet, az önkormányzattól kér pénz. Honnan vegyük el pénzt: a közvilágítástól, az idősek otthona működtetésétől vagy a színházaktól?”

Úgy szól a törvény, amit ők hoztak, hogy az ivóvíz árának tartalmaznia kell az előállítás költségét, tehát nem lehet veszteséggel adni. Beleírták a törvénybe, hogy az illetékes miniszternek minden évben meg kellett volna határoznia az árat, de egyszer sem tette meg – emlékeztetett a főpolgármester-helyettes. „Maradt a régi ár, aminek az az eredménye, hogy az országban az összes vízszolgáltató már a fizetésképtelen-közeli helyzetben van, a csőhálózat pedig kilyukadt és a víz elfolyik a földben.”

Tarlóssal le kellene ülni négyszemközt, és máshogy beszélne

Ha igaz az, hogy a Fővárosi Önkormányzatnak nagyon sok pénze volt, amikor Tarlós István volt a főpolgármester, akkor miért van az, hogy a 3-as metró szerelvényeiből a főváros azért nem vásárolt újakat, mert hitelt kellett volna felvenni – tette fel a kérdést Tüttő Kata. 

Tarlósék leírták a kormány számára, hogy 100 milliárdos adósság van útban, hídban és ezt a főváros a magyar kormány nélkül nem tudja megoldani. Ha igaz, hogy olyan gazdag volt az önkormányzat, akkor miért nem kezdődött el a Lánchíd felújítása, az Alagút felújítása, a Flórián téri felüljáró vagy az Üllői úti felüljáró átépítése – sorolta a főpolgármester-helyettes

Ez a jelentés 2012-es volt

Volt pénz a számlán, de ha egy társasháznak van pénze a számláján, az nem jelenti azt, hogy a társasház gazdag, mert abban a társasházban rossz a villanyhálózat, ki kell cserélni a vízvezetéket, lyukas a tető, és ha van 10 millió a számlán, de van egy 100 milliós adósság, akkor gazdag a társasház vagy szegény? – vezette le a pénzügyi helyzetet egy hasonlattal. „A Fővárosi Önkormányzatot úgy vettük át, hogy komoly adóssága volt. 3 millió négyzetméter rossz állapotú úttal, 300 felüljáróból és hídból 100 várt felújításra, több ezer kiszáradt fa állt. Az M1 metró, a kisföldalatti felújításához hozzá kellene látni, mert öregek a kocsik, van 600 villamos, amiből 400 legalább 40 éves.”

Tüttő Kata emlékeztetett, a 3-as metró miatt, amely naponta félmillió utast szállít, többet, mint a MÁV az egész ország területén, Tarlós nagyon sokat kopogtatott a miniszterelnök ajtaján, hogy fel lehessen újítani. „Budapestnek, a nemzet fővárosának már akkor sem volt annyi pénze, hogy a legfontosabb vasútját saját maga felújítsa. Végül 172 milliárd uniós pénzből és 40 milliárd állami támogatásból épült meg.”

A Lánchídról is 2012-ben derült ki, hogy arra sincs saját forrása az önkormányzatnak

Tarlósék már eleve úgy terveztek, hogy hitelből és kormányzati támogatással újul meg – mondta a sokat támadott munkálatokról. „Kiírták a közbeszerzést, de nem írták alá a szerződést, mert 23 milliárdot terveztek a Lánchídra, a Váralagútra és a tér megújítására és bejött egy 50 milliárdos ajánlat, ha volt pénz, miért nem írták alá? Lehet számokról vitatkozni, de meg kell nézni a tényeket.”

A főváros fosztogatásában már Tarlós idején is aktív volt a kormány, csak az akkori városvezetés szolidaritásból nem a nyilvánosság előtt folytatta ezt a csatát, hanem zárt ajtók mögött – tette hozzá a főpolgármester-helyettes.

A Klikk TV műsorát itt nézhetik meg.

 

 

 

 

 



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom