Új korszak kezdődik a magyar benzinkutakon

HírKlikk 2019. augusztus 20. 05:30 2019. aug. 20. 05:30

Lassan fel kell készülniük a magyar piacon üzemanyagokat forgalmazó társaságoknak arra, hogy 2020. január 1-jétől a motorbenzinbe és a dízelbe keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező mértéke megemelkedik.

A Magyar Nemzet emlékeztet rá, hogy egy kormányrendelet-módosítás előírja: a két üzemanyagtípusba keverendő biokomponensek legkisebb összevont mértéke 6,4-ről 8,2 energiaszázalékra emelkedik. Ezen belül a hagyományos 95-ös benzinhez kevert bioetanolnak (kukoricából előállított alkoholnak) legalább 6,1 százaléknak kell lennie.

Az E10-es üzemanyagot (az elnevezés alapja az, hogy nagyjából tíz térfogatszázalék jelent hét energiaszázalékot) már alkalmazza számos nyugati ország az autók motorjának károsodása nélkül, a többi visegrádi ország pedig szintén tervezi a bevezetését. A forgalmazóknál a jövőben is elérhető lesz a biokomponensektől mentes, magasabb oktánszámú prémium üzemanyag. Felmerülhet azonban, hogy – mivel a benzinnél csak a 95-ös oktánszámúra vonatkozik az előírás – visszatér a kutakra a 98-as, tekintettel arra, hogy esetleg egyszerűbb lehet az előállítása a finomítókban, mint a bekeverés.

A rendeletmódosítás a hazai kukoricatermesztők üzleti érdekeit is szolgálná, hiszen Magyarország már ma is meghatározó kukoricatermesztő a régióban és a harmadik legjelentősebb bioetanol-előállító a világon. Az üzemek évente 2,4 millió tonna kukoricát vásárolnak fel, ebből más termékek mellett üzemanyag minőségű bioetanolt is előállítanak.

Ideális esetben tehát az intézkedés segít a magyar agráriumnak és a bioüzemanyag-iparágnak, valamint valamelyest javít az energiafüggőségen a kőolajimport csökkentésével. Ez viszont csak akkor igaz, ha az E10-be kevert bioüzemanyagok belföldi forrásból származnak, de a magyar etanolkapacitások ehhez nem biztos, hogy elegendők lesznek.

A legnagyobb szereplő Magyarországon a Mol, amelynek a saját hálózata közel ötszáz kútból áll itthon, emellett a nagykereskedelmi üzletága további több száz értékesítési pontot lát el üzemanyaggal. Az E10-et már forgalmazza a romániai piacon, és jó iránynak tartja a társaság az üzemanyag hazai bevezetését – jelezték a Magyar Nemzet megkeresésére. A január 1-jén hatályba lépő változást a Mol a százhalombattai finomítójával teljes egészében képes lesz kezelni. Igaz, némi beruházást szükséges lesz elvégeznie, tartályokat kell létesítenie és azok üzemen belüli kapcsolódási pontjait is ki kell építenie.

Románia piacát említette példaként az OMV is a bolgár és a német piacok mellett mint olyan térségeket, ahol az osztrák olajipari vállalat jelen van, és az E10-et is forgalmazza. A társaság tapasztalatai azt mutatják, hogy az E10 bevezetése nyomán az etanol iránt megnövekedett kereslet az árak emelkedéséhez vezethet. A magyarországi bevezetéshez való alkalmazkodásról azt jelezte az OMV, hogy a biológiai eredetű összetevők arányának növelése infrastrukturális módosításokat igényel, és a keverési folyamat is változik. Az OMV az általa a schwechati finomítójában előállított üzemanyagokat 194 saját márkás töltőállomásokon forgalmazza Magyarországon.

A magyarországi Lukoil márkanév alatt üzemelő hatvan kutat ellátó, finomítóval nem rendelkező Normbenz Kft.-t is megkereste a lap. A társaság arról tájékoztatott, hogy az importból származó benzint már az előírt biotartalommal szerzi be, az import gázolajhoz pedig a Dunaföldvár melletti üzemben keveri a cég a biodízelt, ami külföldi forrásokból származik. A belföldről származó gázolajat és benzint szintén úgy szerzi be a vállalat, hogy azok már tartalmazzák az előírt mennyiségű biokomponenst. Azt is közölték, hogy nem tervezik visszavezetni kínálatukba a 98-as oktánszámú benzint.

Forrás: Magyar Nemzet