Újabb eljárás indulhat Magyarország ellen, az autósok megkülönböztetése miatt

HírKlikk 2022. május 28. 09:59 2022. máj. 28. 09:59

A MOL üdvözli, a független kutakat tömörítő szövetség viszont petícióban tiltakozik a tankolást érintő új szabályok miatt. A magyar autósok továbbra is hatósági, a külföldi rendszámmal rendelkezők viszont mostantól csak piaci áron tankolhatnak a magyar töltőállomásokon. Az Alapjárat főszerkesztője szerint akár egymillió autóst is negatívan érinthet az új szabályozás.

A totemoszlopon a hatósági, a kútfejen azonban a piaci ár van feltüntetve a benzinkutakon. Éjféltől ugyanis csak a magyar rendszámú autók tankolhatnak 480 forintért. A külföldiek számára – pár kivételtől eltekintve – marad a piaci ár, ami jelenleg a 700 forintot is meghaladhatja. A Független Benzinkutak Szövetsége megoldhatatlannak tartja a rendszám alapú árazást. Pénteki közgyűlésükön arról is döntöttek, hogy petíciót küldenek a miniszterelnöknek.

„Bármilyen rendelkezés előtt a szakmát meg kellene azért kérdezni, akik operatívan benzinkúton végzik a munkát, hogy egy jogszabály, vagy egy új rendelet, annak milyen hatásai vannak az operatív végeken” – fogalmazott Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke az ATV Híradójának.

A MOL üdvözli a döntést, mert a fokozódó nyomás már a lakossági ellátás egy részét is veszélybe sodorta.

„Ha nem lépett volna valamit a kormány, akkor nagyságrendileg a mi becsléseink szerint kialakult volna egy 10-15 százaléknyi hiány, ami most, ha nagyon drasztikusan akarok fogalmazni, akkor minden tizedik kocsiból egy nem tudott volna üzemanyaghoz hozzájutni” – magyarázta Ratatics Péter, a MOL-csoport Fogyasztói Szolgáltatások ügyvezető igazgatója.

Az autósok felemásan értékelik a kettős árazást. Akadnak azonban olyanok is, akik önhibájukon kívül kerültek kellemetlen helyzetbe.

„Szerettem volna magyar rendszámot kapni még február végén. amikor kijöttünk Magyarországra, de ezt nem tudom megtenni, mert Ukrajnában nem tudom jelenleg kivonni a forgalomból a háború miatt, mivel nem dolgoznak az illetékes szervek” – mesélte egy Ukrajnából érkezett férfi.

Az autósok megkülönböztetése kötelezettségszegési eljárást eredményezhet. Legalábbis a nemzetközi jogász szerint. Lattmann Tamás úgy látja, akár egyénileg is fel lehet lépni a vélt jogsérelemmel szemben.

„Adott esetben piaci szereplők, vagy akár egyéni benzinvásárló is, amennyiben a rossz végére kerül ennek a történetnek, akár valamiféle egyéni jogérvényesítési lehetőséggel is élhet” – mondta Lattmann.

Hogy mennyien használnak itthon külföldi rendszámú autót, azt nem lehet tudni. Azt viszont igen, hogy 2021-ben csaknem négy és félmillió autós matricát vettek a külföldiek.

„Én ebből azt gondolom, hogy milliós nagyságrendű lehet azoknak az autóknak a száma, amelyek egy év alatt úgy fordultak meg Magyarországon, hogy akár tankolhattak is itt” – fejtette ki Zách Dániel, az Alapjárat főszerkesztője.

A főszerkesztő hozzátette: a külföldi székhelyű, de jellemzően Magyarországon tevékenykedő cégek is nehéz helyzetbe kerülhetnek az új szabályozás miatt.

Forrás: atv.hu