Válságtól válságig... és ami közte volt, van és velünk marad – beszélgetés Inotai Andrással I. rész

N. Vadász Zsuzsa 2021. december 31. 08:25 2021. dec. 31. 08:25

„Van a versenyképességi korlátunk, ez párosul egy bemerevedett gazdasági szerkezettel, s akkor ott van a lerohasztott egészségügy és oktatás, nagyon gyenge vagy tán nem is létező környezetvédelem, a rabszolgamunkává alacsonyított munkaerőpiac” – emel ki interjúalanyunk csak néhány „eredményt”, az elmúlt majdnem 12 év kormányzásának öröksége közül, majd adatokkal, tényekkel is levezeti, miért jogosak az olyan megállapítások, mint „benzinnel fellocsolt Magyarország”, „nyugdíjas népirtás”, vagy, hogy „Orbán karácsonyi és újévi ajándéka a magyar népnek a koporsó”. Ilyentájt, az év végi számvetés idején, általában a magunk mögött hagyott évet szoktuk górcső alá venni. Én most nem ezt szerettem volna. Arra voltam kíváncsi, hogy Inotai András közgazdász, az MTA Világgazdasági Kutatóintézet korábbi vezetője, nemzetközileg is elismert elemző „régi motorosként” hogyan látja Orbán Viktor lassan záruló három ciklusát. Mert akárhogyan is alakul jövőre az országgyűlési választás, az biztos, hogy a megalakuló kormánynak súlyos örökséggel kell szembenéznie.

– Kezdjük egy kicsit még korábbról, arról, hogy mit örökölt Orbán Viktor, amikor 2010-ben megalakította a második kormányát. Emlékezzünk: 2008-ban nagy pénzügyi válság rázta meg a világot, s Magyarországot is. Megjegyzem, ha eljátszunk a gondolattal, ha akkor Gyurcsány Ferenc lemond, nemhogy nincs egymást követő három cikluson át kétharmados Fidesz-kormány, hanem ma már talán Fidesz sem lenne. Miután Orbán képtelen bármilyen válság hatékony kezelésére, amint ezt számtalanszor bebizonyította már, legutóbb a koronavírus kezelése kapcsán egyértelműen. De térjünk vissza a tényekre: a válság kezelését Bajnai Gordon átmeneti, szakértő kormánya végezte, s ennek köszönhetően, Orbán Viktor – aki már 2010-ben is választási manipulációkkal nyert kétharmaddal – beült a gazdaságilag-pénzügyileg nagyrészt már konszolidált hatalomba. Legkésőbb 2012-től elindul egy új növekedési ciklus, és jött majdnem tíz évnyi, nemzetközileg rendkívül nyugodt, stabil korszak. Ráadásul olyan, amelyben az Európai Unió tagországai közül Magyarország volt – egy főre számítottan – az uniós pénzek legnagyobb haszonélvezője. Az egymást követő Orbán-kormányok azonban olyan vezetést jelentenek immár lassan 12 éve Magyarországnak, amelyik nemcsak a válságkezeléshez, hanem magához a gazdaságpolitikához sem ért. Nem beszélve a közös előnyökre épülő és bizalmat teremtő kompromisszumokról, a nemzetközi együttműködés, illetve a diplomácia alapszabályairól, alapértékeiről. Kizárólag a hatalom, a pénz, a korrupció érdekli, semmi más. Természetesen mindez a keresztény erkölcs jegyében. És három cikluson keresztül kétharmaddal tehettek, amit akartak.

– Említette az uniós pénzeket. Mennyiben segítette Orbán – ön szerint nem létező – gazdaságpolitikájának megvalósulását az a temérdek pénz, ami az EU-ból áramlott ide az elmúlt bő évtizedben? Egyáltalán, mennyi is volt az annyi?

– Ha egyenletesen osztjuk el – bár nem lehet, mert a kifizetés soha nem egyenletes, hanem az évente befejezett és számszakilag jóváhagyott projektek alapján történik –, akkor azt kell mondani, hogy éves szinten 3 milliárd euró érkezett a strukturális alapokból. Hogy érzékeltessem a nagyságrendet: ez a magyar GDP 2,5 százaléka. Miközben oktatásra vagy egészségügyre – az elmúlt években végrehajtott jelentős nyirbálások után – évente a GDP négy-öt százalékát költjük. Ehhez jön még a mintegy évi egymilliárd eurónyi földalapú támogatás, ami persze főként a földtulajdonossá vált NER-lovagokat gazdagítja. Ennek fényében érdemes megnézni, hogy mi történt a magyar mezőgazdaságban. Mi történt a magyar agrárium versenyképességével nemzetközi, de akár regionális összehasonlításban?

– Én inkább azt szeretném tudni, hogy mi történt e temérdek pénz felhasználása után a gazdaság egészének versenyképességével? Honnan, hová jutottunk a 12 év alatt?

– Nézzük akkor meg a felzárkózás mutatójának tekinthető és vásárlóerő-paritáson számított GDP/fő adatokat. Magyarország még 2010-ben a szlovénok és a csehek mögött simán állt a harmadik helyen – az uniós átlaghoz viszonyított 66-68 százalékával – az EU rendszerváltó tagországai között. Igaz, már akkor is úgy lett 64-ből 68 százalékunk, hogy 2007-ben két, nálunk még kevésbé gazdag ország, Románia és Bulgária is belépett az unióba, ami csökkentette az uniós átlagot. Magyarország jelen pillanatban éppen, hogy eléri a 70 százalékos mutatót. A sorrend azonban még sokatmondóbb annál, mint hogy Orbán alatt csak alig két százalékponttal sikerült javítanunk az eredményünkön. A sorrendben ugyanis azt látjuk, hogy megelőztek minket a balti országok, elmentek mellettünk a szlovákok és a lengyelek, és az EU statisztikai hivatalának, az Eurostatnak az 2019. évi adatai szerint már utolértek minket a románok is, akikkel nagyjából egy szinten vagyunk. Hát ennyit a felzárkózásról.

– Szokták még a versenyképesség alakulását is a fejlettség mutatójaként emlegetni. Abban hogyan teljesítettünk az elmúlt években?

– Sajnos, a versenyképességi mutatókban – bármelyiket is nézzük – drámai a bezuhanásunk. Például egyre nagyobb az olló a külföldi és a magyar vállalatok termelékenysége között. Az előbbiek európai szinten teljesítenek Magyarországon is (különben nem lennének, és nem maradnának itt). Tisztelet a maroknyi magyar kivételnek, a magyar vállalatok döntő hányada alig tud hozzáadott értéket és fenntartható fejlődést teremteni. Tudom persze, hogy ennek számos oka van, kezdve a jogi, intézményi bizonytalanságtól a korrupcióig, de sajnos a hazai vállalati kör jelentős része egyszerűen nem tudja, hogy mi a vállalkozás, mi a versenyképesség – a NER-lovagokra ugyanis mindennek a hiánya jellemző. Ez a vállalati szférában éppen úgy működik, mint a földtulajdon esetében: megszerezték a NER-lovagok a földeket, de azt sem tudták, hogy eszik, vagy isszák a mezőgazdaságot, gőzük nincs arról, hogyan kellene fejleszteni, miként kell ráépíteni az élelmiszeripart. Ha elmegyünk egy boltba – legyen az külföldi lánc egysége, vagy magyar tulajdonú –, azt látjuk, hogy a polcokon ott sorjáznak a lengyel, cseh, szlovák, szlovén termékek, s persze vannak magyarok is, de azokat zömmel kötelezettség miatt árusítják, s nem versenyképesség alapján értékesítik a megtelepedett multik egyébként külföldi láncaikban is. De nézhetnénk más mutatókat is. A korrupció terén sikerült vezető pozícióba kerülnünk. S mindeközben drámaian nőtt a jövedelem-egyenlőtlenség, a korrupcióval összefüggésben pedig a még problematikusabb vagyoni egyenlőtlenség.

– Van-e olyan versenyképességi mutató, ami kézzelfoghatóbb a gazdasághoz nem értő emberek számára is?

– Van egy olyan elemzés – Katona Tamás szokta rendszeresen frissíteni –, amelyik azt méri, hogyan alakul az EU 240 régiójában a lakosság vásárlóerő-paritáson mért jövedelme. Nos, a magyar adatok drámaiak. A legfrissebb elemzésben ugyanis az látszik, hogy csak egyetlen olyan magyar régió – Budapest – van azon 40 euró-régió között, ahol a lakosság egyharmada a 100-nak számított uniós átlaghoz képest 125 százaléknak megfelelő jövedelemmel rendelkezik. Budapest a 19. ezen a 40-es listán, Prága a 2., Bukarest pedig 14. Én ugyan ezeket a helyezéseket nem hiszem el, de a sorrendet igen, azt tehát, hogy Prága, Pozsony, Ljubljana és Varsó Budapest előtt van. Ennél is szomorúbb, hogy három magyarországi régió található abban a csoportban, amelynek lakossága jövedelem tekintetében nem éri el az uniós átlag 50 százalékát sem. Ezek Észak-Magyarország, a Dél-Dunántúl és az Észak-Alföld. Sőt, a leggyengébb tízben is van magyar régió, Észak-Alföld. Amúgy ebbe a csoportba öt bolgár, egy román, két görög után van a magyar. A lengyel és román régiók többsége is fejlettebb a magyarokéinál. Ez drámai leszakadást mutat, miközben egy főre nézve a legtöbb pénzt kaptuk 2010 és 2020 között, és a kormány büszkén hangoztatja, hogy „az elmúlt száz év legsikeresebb évtizedét” tudhatjuk magunk mögött.

– Mikor kezdett erodálódni a versenyelőnyünk? Ha az emlékezetem nem csal, a rendszerváltás után még nem így álltunk.

– 2005-ig nagyjából meg tudtuk tartani a versenyelőnyünket a régióban. A kilencvenes években még egyértelműen mi voltunk – társadalmilag, mentálisan egyaránt – a leginkább felkészülve a változásra. Antall József kormánya sem követett el jóvátehetetlen hibákat, a Bokros-csomag pedig rendbe tette a gazdaságot. Hornék után Orbán első kormánya szépen beült a tutiba. Igaz, akkor már megjelent a szerkezetváltási folyamat bemerevedésének a veszélye, és a térség többi országa kezdett gyorsan felzárkózni a magyar szinthez. Ebből a helyzetből egyszerűen nem tudtunk továbblépni, majd pedig 2010 után leálltak azok a stratégiai kezdeményezések is, amelyekkel tovább lehetett volna lépni egy szerkezetileg magasabb fejlettségű, fenntartható és megújítható versenyképességet biztosító szintre. Ez a szerkezetváltás elmaradt, aminek következtében ma a magyar gazdaság szerkezete rendkívül elavult, sebezhető és függő.

– De hát ez nem véletlen! Orbán hányszor hangoztatta, hogy munkaalapú társadalmat akar létrehozni. Persze kérdés, hogy ő mit ért vajon munkaalapú társadalmon?

– Orbán Magyarország-képe azon alapul és abból táplálkozik, ahogy a gyerekkorában Alcsútdobozon felnőtt. Oda akarja – akarva-akaratlanul – visszazülleszteni – az egész országot. Ezt látjuk a következőből is. A kormány 255 milliárd forintot költött munkahelyteremtésre, ebből 35 ezer munkahely létrehozásához járult hozzá. Munkahelyenként 7,3 millió forintot költött erre a célra. Kérdem én: nem lehetett volna ezt a pénzt az oktatásba tenni? Akkor ugyanis jól képzett szakemberekkel bőven be lehetne tölteni azokat az üres munkahelyeket, amelyekbe hiába keresnek munkavállalót a munkaadók. A munkahelyteremtésre költött állami pénzek 56 százaléka az autóiparban landolt. Megint csak kérdezek: Orbán tényleg a Fekete Afrika szintjére akarja süllyeszteni Magyarországot? Ha egy külföldi vállalat profitot lát benne, ruházzon be az autóiparba, de magyar állami pénzből, pontosabban az állampolgárok adójából? A BMW debreceni gyára még sehol nincs, de már eddig is elköltöttek rá 40 milliárd forintot, konkrétan arra, hogy beszántsák a leggazdagabb magyar mezőgazdasági területek egyikét. Mindezt akkor, amikor nagyon is kérdéses, vajon az autóipar előtt álló drasztikus átalakulás során – ennek még csak az elején vagyunk – mennyire fogják a multik fenntartani az itteni termelésüket. Látjuk, hogy alapanyag-hiány és a kereslet beszűkülése miatt a kecskeméti Mercedes gyár most egy hónapra bezárt. Nem tudjuk, hány műszakban dolgozik az Audi, és mi van a többi autóipari gyárunkkal. Az autógyárakhoz társult beszállítók pedig – sajnos – nem a fejlett alágazatokra, például az elektronikára épültek ki, hanem olyanokra, mint az autógumi- vagy az akkumulátorgyártás. Olyanokra, amelyeket – sem hatékonysági, sem környezetvédelmi megfontolásokból – más uniós ország nem fogad be. Orbán munkaalapú társadalma annyit jelent, hogy rabszolgamunka, amúgy pedig egyre több külföldi vendégmunkással. Miközben – egyedüli európai országként – 16 évre vittük le a kötelező oktatást, egyre elavultabb az oktatás egész rendszere, akárcsak az oktatandó anyag, drámaian idősödik az oktatói kar, nem a 21. századra, hanem valahol a 18-19. századra készítjük fel a jövő generációit.

– Kicsit sok ez így, egymás után sorolva a tényeket.

– Pedig tovább is tudom sorolni. Van tehát a versenyképességi korlátunk, ez párosul egy bemerevedett gazdasági szerkezettel, s akkor ott van a lerohasztott egészségügy és oktatás, nagyon gyenge vagy tán nem is létező környezetvédelem, a rabszolgamunkává alacsonyított munkaerőpiac. S amiről olyan nagyon sokat nem szoktunk beszélni: a tőkekiáramlás és az ahhoz kapcsolódó „trükközés” is gyengíti a magyar gazdaságot. 2020-ban először fordult elő, hogy több tőke áramlott ki az országból, mint amennyit behoztak. Ez önmagában nem lenne baj, sőt, ha olyan tőke lenne, amelyikkel külföldön akar a magyar befektető versenyképes és nyereséges leányvállalatot alapítani. De sajnos egyértelműen portfóliótőke az, ami ezen az úton kiáramlik az országból, amelyből magántőke-alapokat képeznek külföldön, majd ezek a magántőke-alapok visszaáramoltatják Magyarországra a pénzeket, amivel „megalapozzák” az „új, erős és független nemzeti bankrendszert”. Merthogy hivatalosan Mészáros Lőrinc nem kölcsönözhet közvetlenül Mészáros Lőrincnek, vagyis saját vállalatainak. De ebben a konstrukcióban ez nem derül ki, hiszen a magántőke-alap tulajdonosának neve anonim. Ezek és számos hasonló folyamat az, ami a következő évtizedre meghatározza a magyar gazdaság mozgásterét. Pontosabban annak hiányát. 

– Ezzel azt is implikálja, hogy lesz teendője az ellenzéknek – több is, mint sok –, ha sikerül leváltania Orbánt?

– Egy biztos, a felsorolt területek mindegyikéhez hozzá kellene nyúlni. És akkor még nem is beszéltünk a magyar „bérverseny-képességről”, vagy az „árverseny-képességről”. Így, idézőjelben, hiszen a magyar „gazdaságpolitika” úgy tartotta fenn a „versenyképességet”, hogy a béreket lenyomta, miközben folyamatosan leértékelte a forintot. Régóta tudjuk, és rengeteg nemzetközi tapasztalat gyűlt össze arról, hogy a leértékelés éppen, hogy nem ösztönöz innovációra. Miközben bemerevíti a termelési- és exportszerkezetet, emeli az importált termékek árát, és olyan gazdaságilag nyitott országokban, mint Magyarország, gerjeszti az inflációt. Az ilyen, versenyképességet nem növelő „gazdasági sikerek” árát pedig fizesse meg az elbutított társadalom. 

– Orbán azt is ígérte 2010-ben, hogy kordába tereli és ott is tartja a korábbi években valóban nagyon elszaladt államháztartási hiányt, illetve a megnőtt eladósodottságot. Ebből jelen állás szerint semmi sem valósult meg. Mennyire tehető felelőssé ebben a világra hirtelen lesújtott koronavírus-járvány?

– Az Ön által említett mutatók – a hiány és az államadósság – valóban elképesztő módon megugrottak. A baj nem is ez, hanem az, hogy mire fordították a tavalyi és idei óriási kiköltekezés száz-, sőt ezermilliárdjait, illetve a 2010-es csúcsot is meghaladó államadósságot. És hát tudjuk: amíg Bajnai Gordonék a válságkezelésre fordították a pénzeket, addig Orbánék nagyrészt egy borzalmasan felelőtlen, nem létező „gazdaságpolitika” keretében szórták szét. Szeretnék emlékeztetni arra, amit Orbán mondott, még ellenzékben, 2008-ban: ha 270 fölé megy az euró árfolyama, a kormánynak le kell mondania. Ma 370-nél tartunk.

– Ugyanakkor vitathatatlanul sikereket is elért a kormány. Ide szokták sorolni a foglalkoztatottság jelentős növelését. Ezzel egyetért? 

– Emlékszünk arra a vállalásra, még 2010-ből, hogy az Orbán-kormány tíz év alatt egymillió új munkahelyet fog teremteni. Akkor nézzük a számokat! 2010-ben 3,8 millió ember szerepelt a foglalkoztatottak között a statisztikában. Ma az akkori ígéretnek alig több mint 60 százaléka, 4, 4 millió. Látszólag tehát sikerült mintegy 600 ezer embert bevonni a munkaerőpiacra. De! Egyrészt a statisztikák által most már nyilvántartottak közé bekerültek a közmunkások – ilyen nyugat-európai statisztikákban elképzelhetetlen lenne, hiszen a közmunka a szociális szférában jelenik meg. A növekmény másik részét azok a külföldön dolgozó magyar vendégmunkások adják, akik egy évnél rövidebb ideig vállalnak a határokon túl munkát. 2010 óta mintegy félmillió magyar távozott külföldre, miközben a rendszerváltástól 2010-ig összesen csak százezer. A félmillió nem kis része jól képzett, nemzetközi szinten is versenyképes, fiatal, nyelvet beszélő magyar, aki nem csak a jobb munkafeltételek és a magasabb bérek miatt döntött a távozás mellett, hanem az Orbán-rezsim által teremtett jogi bizonytalanságok és a kilátástalanság miatt is. Őróluk szoktuk mondani, hogy lábbal szavaztak a kormány ellen – persze, jegyzem meg, ők nem szavazhatnak levélben. Ennek a tömegnek a több szempontból korlátozott szavazási lehetősége is hozzájárult a Fidesz kétharmados győzelméhez az elmúlt évtizedben, épp úgy, mint a választási eredmények tudatos torzításához.

– Ön egyetért azzal, hogy a távozásuk temérdek problémát okoz, köztük demográfiaiakat, amiről olyan sok szó nem szokott esni? 

– Valóban, nem szoktak ennek a vetületével foglalkozni. S Orbánék sem foglalkoznak a demográfiával. A maguk részéről azt állítják, hogy van bébiprogram, illetve, hogy ők nem migrációval oldják meg a demográfiai problémáinkat. De végiggondolta-e valaha valaki közülük, hogy még ha ma hirtelen mindenki neki is állna gyerekeket szülni, a most születettekből legközelebb majd csak 25 év múlva lesz a kor technológiájának megfelelő, versenyképes munkaerő. Feltételezve természetesen, hogy azonnal szakítunk a jelenlegi elavult oktatási rendszerrel, a világra nyitott, jövőorientált és nemzetközileg versenyképes fiatalságot képezünk, miközben a magyar társadalom nagy részének tudatát és mindennapi viselkedését nem gyűlölettel, idegenellenességgel fertőzzük, hanem befogadásra, együttműködésre készítjük fel. De van egy egyszerű matematikai kérdés is: mit csinálunk a következő 25 évben, ha még a legjobb politikával sem tudjuk áthidalni a növekvő demográfiai szakadékot? A következő 25 év alatt a lakosságszám minden előrejelzés alapján – a koronavírustól függetlenül is – lényegesen tovább csökken. Emellett a munkaerőpiac kínálata is drámaian változik, mert sok százezer ember megy nyugállományba, miközben az új réteg – ha egyáltalán megszületik, és itthon marad – jó ideig nem tudja pótolni a kieső munkaerőt. A mennyiség mellett a minőségről nem is beszélve. Vagyis a jelenlegi nyugdíjrendszer sem fenntartható, mert egyre kevesebb munkavállaló járulékából kell egyre több nyugdíjas illetményét fizetni. Tetszik, nem tetszik, a munkaerőt pótolni kell. Meg is teszik, idehozzák – természetesen fű alatt – külföldi vendégmunkások tízezreit. Rabszolgamunkásként sok ezer indiai, mongol, vietnámi, ukrán dolgozik már Magyarországon, s hívjuk a szerbeket is. Nem valószínű, hogy ők lényegesen vagy egyáltalán hozzájárulnak a magyar nyugdíjalaphoz. Erre a gyakorlatra nem lehet sem stabil munkaerő-piacot, sem finanszírozható nyugdíjrendszert építeni. Sürgős változásra van szükség, mégpedig messze nemcsak a gazdaságpolitikában, hanem a társadalom tudatában is.

(folytatjuk)



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom