A költségvetés szerepének kimúlása a magyar gazdaságban

Petschnig Mária Zita 2023. június 7. 13:30 2023. jún. 7. 13:30

Elkészült a jövő évre szóló költségvetés. De minek? Csak, mert költségvetéssel kell rendelkeznie egy modern gazdaságnak, ennél több értelme, üzenete nincs a 2024-re szóló büdzsének. Pontosan előre látható ezúttal is a korai költségvetés-készítés kudarca, és tudható, hogy átszabdalásainál a főnök iránymutatása lesz a mérvadó – amint ez korábban is történt. Részletes előirányzatainak összehasonlításához nem ad információkat. Összesített adatainak összevetésére pedig csak az idei, fikciósnak tekinthető tervszámok szolgálnak alapul, hiszen az év első négy hónapja alapján ismeretes, hogy a március végén, a parlament által elfogadtatott büdzsé már gallyra ment. Ráadásul az országgyűlés szerepének vészhelyzetben való kikapcsolása még inkább formálissá tette a több mint 40.000 milliárd forintnak az elköltéséről szóló tervezetet. A köz érdekérvényesítése és ellenőrzése is ki lett kapcsolva – így vannak egyensúlyban. Ez Magyarország 2023 júniusában.

A korai költségvetés-készítést anno az Európai Bizottság javasolta a tagállamoknak azért, hogy ismeretében a háztartások és a vállalkozások időben fel tudjanak készülni a költségvetésen keresztülfolyó jövedelemváltozásokra: milyen elvonások, illetve visszaosztások lesznek a következő évben. Az elgondolás helyessége aligha vitatható.

A magyar kormány 2015-ben élt először az előrehozott költségvetés-készítéssel – igazodva a brüsszeli elvárásokhoz – a 2016. évi költségvetés összeállításakor, majd a kabinet rendre ezt a gyakorlatot követte. Ám ebből nem tudott realizálódni a háztartások és a vállalkozások időbeli felkészülésének vélt pozitív hozadéka. A kormány ugyanis – külső kényszer hiányában is – a költségvetések elfogadását követően, az év második felében rendre olyan döntéseket hozott, ami miatt a parlament által koranyáron elfogadott verziót sutba lehetett dobni.

A korai költségvetés-készítés súlyos melléfogásai

A legutóbbi években a koronavírus-járvány, majd az oroszok Ukrajna elleni háborúja elfogadható indokul szolgált volna a megszavazott költségvetések utólagos felülírására. Csakhogy az említett külső sokkokat már a későtavaszi költségvetés-benyújtás előtt is látni lehetett. Minthogy a 2020 márciusban nálunk is megjelenő világpandémia hatásairól legfeljebb találgatások fogalmazódtak meg, súlyos tévedés volt 2020 nyarán benyújtani a 2021-re vonatkozó büdzsét. De ennél is nagyobb hiba volt a háború kitörésének ismeretében 2022 tavaszán belekezdeni a 2023-ra szóló költségvetés összeállításába. A kormány ekkor számos bizonytalan tényezőt vélt legyűrhetőnek úgy, hogy mindegyikükről a lehető legjobb feltételezésekkel élt. Így például azzal, hogy a háború hamarosan befejeződik, az uniós forrásokat maradéktalanul megkapjuk, a külső konjunktúra kedvezően alakul, a Covid által megtépázott globalizáció hálója rendbe jön. Ebből állítódott össze az a makropálya, amely 4,1 százalékos GDP-növekedéssel és 5,2 százalékos inflációval kalkulált az idei esztendőre. S noha a költségvetést véleményező Költségvetési Tanácsban tisztában voltak a bemutatott tervezet irrealitásával, azt mégsem utasították vissza. Elfogadták azzal, hogy ha a kormány által megfogalmazott feltételezések valóra válnak, akkor teljesíthető a 2023-as büdzsé (jó kis dodonai szöveg).

Ám a 2023-as költségvetés megszavazását követően nem sokkal, a kormány számára is nyilvánvalóvá vált, hogy a feltételezetthez képest merőben másként alakuló körülmények miatt azt újra kell fogalmazni. Ezt előbb az egyes előirányzatok Magyar Közlöny-beli közzétételével megoldhatónak vélték. De valószínű, Orbánék is érezték (vagy valakik figyelmeztették őket), hogy ebből újabb kötélhúzás lenne az unióval, s ezt kerülendő, előbb különböző táblázatokat adtak ki, majd végül elkészítették a korábbi költségvetésekre emlékeztető szerkezetű előterjesztést, amit ez év március végén fogadott el a parlament. Ez a változat viszont mindössze három napot élt, mert az április 4-én Brüsszelnek bemutatott jelentésben 436 milliárd forinttal nagyobb kamatszolgálattal számoltak ahhoz képest, mint amekkorára a parlament képviselői néhány nappal korábban rábólintottak, ami jelentős eltérésre utalt az eredetihez képest.

A kudarcok ellenére, a kormány folytatja a gyakorlatot

Ez év májusában már az Európai Bizottság is kifogásolta az előrehozott költségvetés-tervezés magyar gyakorlatát. Ennek ellenére, az Orbán-kormány azt továbbra is megfelelőnek tartja, mert így a korábbiakkal szemben, lényegesen lecsökkent a költségvetési előirányzat vitathatóságának az ideje és a megalapozottsága is. Ráadásul a parlamenti végszavazás a politikai uborkaszezonnak tekinthető nyaralási időszakra csúszott át…

Korábban szeptembertől decemberig húzódott a büdzsé tárgyalása – sőt, a költségvetés összeállításának irányelvei már jóval korábban megjelentek. Ma már nincsenek irányelvek (legalábbis nyilvánosságra hozva), és a benyújtástól számított egy-másfél hónapon belül csupán néhány napra korlátozódik a parlamenti vita. Az előterjesztés összesítő adatait csak az előző évre elfogadott tervszámokkal lehet összevetni – ha egyáltalán –, ám ez utóbbiaknak az időközben bekövetkezett számos átírás miatt már kevés közük van a valósághoz. Szemben azzal a korábbi gyakorlattal, amikor az év második felében már a bázisév várható adatai is kirajzolódtak, s az ezekkel történő összehasonlításnak érdemi mondanivalója lehetett.

Az évek óta igazolódott rossz gyakorlat és Brüsszel intelme ellenére, a kormány idén is folytatta a korai költségvetés-készítés praktikáját. A 2024-re szóló tervezetet a pénzügyminiszter május végén benyújtotta a parlamentnek, de erre még a Költségvetési Tanács is megjegyezte: nem biztos, hogy a tavasszal összeállított tervezet képes betölteni a gazdasági iránytű szerepét, mert nem állnak meg a korai eljárás melletti érvek: a stabilitás, a kiszámíthatóság, a tervezhetőség előnyei.

S noha a Költségvetési Tanács a bemutatott tervezetet illetően számos lényeges ponton aggodalmának adott hangot (kockázatok, felültervezés, törvénysértés: hiányzik az MNB kb. 400 milliárd forintos veszteségtérítési igénye), azt mégis teljesíthetőnek vélte, mondván – mint korábban is –, ha a kormány feltételezései bejönnek, akkor rendben lesz minden.

De bejönnek-e? Aligha!

  • Aligha lesz négy százalékosra felturbózható a jövő évi növekedés, hiszen az idei zsugorodás után kétséges a fogyasztás és a felhalmozás felpörgése.
  • Aligha lesz hat százalékra leszorítható az éves infláció, a magas inflációs várakozásokhoz kapcsolódó bérigények mellett – ráadásul ezek feszes munkaerő-piaci körülmények közt fogalmazódnak meg. Az adóemelések ugyanakkor kétségessé teszik a kormány által profitinflációnak nevezett inflációs nyomás kiiktatódását is. Kérdés továbbá az is, hogy az uniós források hiányában és a tervezett kamatcsökkentés mellett a forint árfolyama nem fog-e újra elgyöngülni. 
  • Aligha számolhatunk az ukrán-orosz háború végével és gazdaságélénkítő hatásával.
  • Aligha fog beérkezni az a 2500 milliárd forintos ingyen pénz az uniótól, amivel a jövő évi költségvetésben számolnak. Ezt Nagy Márton minapi bejelentése is előkészíti/megerősíti, hogy át kell állni az uniós pénzek nélküli létre. (A gazdaságstratégiáért felelős miniszter ezzel azt üzente – s egyúttal ideologizálta meg –, hogy nem hajlandók a NER működési szabályosságaiból engedni, azok „eredményeit” feláldozni a jogállamiság oltárán.)
  • Aligha pótolják a kiszámíthatatlanná tett gazdasági környezetben a magánberuházások az állami fejlesztések kiesését; az utóbbiak kb. hatvan százalékkal kisebbek lesznek a 2023-ra előirányzottnál. Ráadásul számolni kell azzal a kellemetlen következménnyel is, miszerint a kabinet ismét megszegte a szavát: nem vezetik ki a különadókat, sőt, nagyobb bevételt remélnek belőlük.
  • Aligha lesz visszafogható a kamatszolgálat emelkedési üteme, amikor több mint 5500 milliárd forintos államadósság-növekedést terveznek 2024-re, s ehhez várhatóan emelkedő kamatok kapcsolódnak – már csak a pénzügyi befektetők bizalomcsökkenése okán is. S ebben még nincs benne a Budapest Airport megvételéhez szükséges kölcsön, márpedig ezt az ügyletet 2023 végéig nyélbe kívánja ütni az Orbán-kabinet.
  • Aligha lesz további intézkedések nélkül elérhető a 2,9 százalékra felvitt (eredetileg 2,5 százalékról volt szó) GDP-arányos hiány, tekintettel arra is, hogy a szabadon felhasználható, általános tartalék csak 35 milliárd forinttal emelkedik. A három százalék feletti hiány pedig – a korábbi uniós szabályok visszaállítását követően – büntetést von maga után.

Nem véletlenül foglalta össze véleményét a portfolio.hu elemzője a 2024-es költségvetésről ekképpen: „vakon épít mocsárra a kormány” (V. 30.). S ezzel sajnos messzemenően egyet kell értenünk.

Nincs semmi baj, mindez nem érdekes

Ezek a felvetések a kormányt egyáltalán nem érdeklik, mint ahogy feltételezhetően a költségvetési vitában elhangzó ellenzéki véleményekkel sem fog törődni. Nyugodtan eltekinthet mindentől, hiszen a meghosszabbított vészhelyzetben a költségvetés parlamenti elfogadása súlyát veszti (miként maga a parlament is!). Teljesen mindegy ugyanis, mi van a költségvetésben lefektetve, úgyis mindenről a kormány fog rendelkezni, pontosabban Orbán Viktor igényei szerint dönteni. És ezeket a döntéseket – az alaptörvény legutóbbi módosítása után – még utólag sem kell jóváhagyatni a parlamenttel. (Nem mintha kétségünk lehetne arról, hogy ez az országgyűlés bármiben is szembemenne a kormánnyal.)

Így a költségvetésben lefektettek és elfogadottak teljesen elvesztik irányt jelző mivoltukat. Pedig jövőre már több mint 40 ezer milliárd forintról lenne szó, amihez – akárcsak az előző, szocialistának nevezett rendszerben – a köznek, amely ezt a pénzt megtermeli – a történések szerint semmi köze.

Mindezek alapján, e sorok írója nem látja semmi értelmét a bemutatott költségvetés szakmai elemzésének. A vészhelyezet-beli rendeleti kormányzás idején a büdzsé számai éppen olyan Patyomkin faluvá lettek, mint „jogállamiságunk” formai keretei.