A Magyar Divat és Design Ügynökség két éve nem közli, mire költi a közpénzt

Zutyu 2022. április 24. 07:00 2022. ápr. 24. 07:00

A Magyar Divat & Design Ügynökség tavaly már majdnem két és fél milliárd forintból gazdálkodhatott. Az üvegzseb-törvény szerint azt legalább közölniük kellene, kikkel szerződtek 5 millió forintnál nagyobb összegre.

A „szakmában csak Orbán Ráhel barátnőjeként emlegetett” Bata-Jakab Zsófia vezette Magyar Divat & Design Ügynökség 2018-ban jött létre. Az első teljes évükben, 2019-ben, még csak 1 milliárd forintból gazdálkodhattak, de 2020–ban már 2,3 milliárdból, tavaly pedig ezt is megtoldották még 50 millió forinttal.

A társaság gazdálkodására a kezdetektől az átláthatatlanság a jellemző. A hvg.hu 2020-ban írt arról, nem tudható, pontosan mire is megy az ügynökségnek osztott közpénz. A szervezet saját beszámolója szerint 2019-ben 26 hazai és nemzetközi rendezvényt szerveztek, de a honlapra kitett, „meglehetősen szerény” szerződéslistából nehéz pontos adatokat hozzárendelni az egyes tevékenységekhez.

Mostanra, ha lehet, még rosszabb a helyzet, hiszen utoljára 2020 áprilisában frissítették az amúgy sem túl áttekinthető szerződéslistát. A közzétett információkból kiderül, hogy az ügynökség létrejötte után a legvaskosabb keretszerződéseket a New Land Media Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. és a Lounge Design Szolgáltató Kft. konzorciumával, vagyis a kormányzati plakátkampányokat menedzselő Balásy Gyula cégeivel kötötték. Csak e cég-párossal több mint 1,4 milliárdos szerződést kötöttek 2020. áprilisáig, és azóta minden bizonnyal újabb megállapodásokat kötöttek. De költöttek például tanulmányok készítésére is, ami egy klasszikus közpénzégető tevékenység.

Most a Hírklikk közérdekű adatigényléssel fordult az állami céghez, hogy kiderüljön, az utóbbi két évben mire költöttek az adófizetői forintokból. Amint választ kapunk, természetesen azt is közöljük.