A válság nyertese

Puzsér Róbert 2020. augusztus 2. 05:50 2020. aug. 2. 05:50

Az alábbiakban olvasható szöveg tartalma nem álhír, és nem konteó, hanem a legszigorúbb értelemben vett tény.

A Facebook az előző negyedévben csaknem megduplázta a hasznát. „A június végével záródott három hónapban az adózott eredmény 98 százalékkal, az egy évvel korábbi 2,62 milliárd dollárról 5,18 milliárd dollárra, részvényarányosan 0,91 dollárról 1,8 dollárra ugrott. A bevétel 11 százalékkal 18,69 milliárd dollárra emelkedett” – írja a Világgazdaság.

Ez a három hónap épp az a három hónap, amikor a koronavírus-karantén miatt megbénult a világgazdaság, amikor történelmi mértékben estek vissza a nemzetgazdaságok. Ebben a negyedévben az amerikai GDP 9%-ot, a német GDP pedig 10%-ot zuhant. A Facebook bevételi rekordokat dönt.

A járványhisztéria kattintást, a kattintás hirdetési pénzt generált. A lezárások miatt az értékesítés mind nagyobb része került át a virtuális térbe, ami még nagyobb forgalmat és még több hirdetést jelentett. Egy összeomlásnak mindig megvannak a maga nyertesei: egy háborúnak a fegyvergyártók, egy járványnak a gyógyszercégek és az internetes felületek üzemeltetői.

A koronavírus-pánik motorja a közösségi média volt. A Facebook szerverein dőlt el, hogyan reagálnak a kormányok, a Facebook algoritmusai döntötték el, milyen adatok kerülnek a közvélemény elé – ennek pedig az lett a következménye, hogy a kormányok nem koncentráltak kellően az idősotthonok védelmére, viszont leállították a gazdaságokat. Nem mondom, hogy a Facebook bármit is tett ezért, de azt igen, hogy semmit sem tett ellene, holott egyedül volt abban a helyzetben, hogy tegyen.

Mark Zuckerberg most rekord mértékű profitot számolgat. Biztos, hogy a világ legnagyobb médiumát nem kellene feldarabolni, vagy közösségi tulajdonba vonni? Biztos, hogy Mark Zuckerberg és a Facebook algoritmusai a legmegfelelőbbek arra, hogy a globális emberiségnek jövőt szabjanak, s eldöntsék, kinek mit szabad és kell látnia? Biztos, hogy nem jelentene biztonsági garanciát a huszonegyedik századra a legfőbb kommunikációs felület, az új közösségi agóra közművesítése?