Az év végén megszűnő cég búcsúzásul még kivág néhány száz fát Újbudán
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt (NIF) december 2-án, pénteken éjjel fél 11-kor tette közzé a Facebook oldalán azt a tájékoztatást, hogy a Déli Körvasúttal kapcsolatos munkálatok keretében, december 5-én hétfőn megkezdi a fák kivágását a Hamzsabégi sétány pesti oldalán. A NIF Zrt-nek a beruházáshoz jelenleg nincs érvényes építési engedélye, a februárban bíróság által megsemmisített, ám másodjára is kiadott környezetvédelmi engedélyt Újbuda önkormányzata és a helyi civilek is perlik, addig pedig nem tisztességes a munkákat elkezdeni. Az önkormányzat és a környéken lakók szerint a NIF a fák kivágásával járó, vissza nem fordítható károkkal kész helyzet elé akarja állítani az ügyben majdan döntő bíróságot.
A Déli Körvasút ügyével több cikkben is foglalkoztunk, ezért itt és most csak igen röviden vázolnánk az eddig történteket. Az újbudai lakosok egy közmeghallgatásnak nevezett előadáson 2020 elején szembesültek azzal, hogy a NIF kivitelezésében, Mészáros Lőrinc V-Híd Zrt cégének projektjeként, hatalmas beruházás készül. A lényege, hogy lakott területen, az ott élők ingatlanjainak közvetlen közelében az eddigi teherforgalom többszörösét kívánják keresztülvezetni. Mindezt a NIF képviselői úgy adták elő, hogy az elővárosi közlekedést kívánják fejleszteni, és ezzel elősegíteni, hogy az Újbudán áthaladó gépkocsiforgalom egy részét elővárosi vonatokkal váltsák fel.
Az elővárosi közlekedéssel az itt élő embereknek nincs bajuk, sőt, kifejezetten támogatják, ám még a közmeghallgatáson kibújt a szög a zsákból: kiderült, hogy – bár a beruházó nem akarta nagydobra verni – valójában az eddigi teherforgalom sokszorosát, évente mintegy 51 ezer tehervonatot kívánnak a lakott területen keresztülvezetni. Az építkezés több évig tartó munkával, az eddigi kettő helyett három, helyenként négy sínpár létesítésével, s ezzel együtt mintegy ezer fa kivágásával járna együtt. Mindez a lakóházak közvetlen közelében, ami a környezet pusztítása mellett az ott élők egészségi károsodását, ingatlanjaik állagának romlását és ezzel elértéktelenedését eredményezné.
A tiltakozás nem maradt el: Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) néven civil szervezet alakult, s bíróságon támadta meg a Kormányhivatal által időközben kiadott környezetvédelmi engedélyt. A per a civilek győzelmével végződött, a bíróság megsemmisítette az engedélyt, ráadásul úgy, hogy kifogásait 98 oldalas (!) végzésben indokolta. Ebben, sok más mellett kiemelten szerepelt, hogy köteleznék a beruházót az alternatív megoldások vizsgálatára.
Alternatív megoldás pedig már évek óta létezik. V0-nak hívják ezt a projektet, amely Budapest határain kívül, a fővárostól 20-30 kilométernyire vezetné el a teherforgalmat, ám ezt évekkel ezelőtt valamiért félretették. Ennek a megvalósítási lehetőségét kellene a bírósági végzés alapján megvizsgálni, ám a NIF Zrt. a bíróság határozatának nem tett eleget. Igen csekély változtatásokkal az idén augusztus elején ismét megkérte a környezetvédelmi engedélyt, amit a Pest Megyei Kormányhivatal, jóval a rendelkezésére álló határidő előtt, ismételten kiadott.
Ilyen előzmények után került sor a tegnapi sajtótájékoztatóra, amelyet a Hamzsabégi sétány egyik érintett szakaszán tartottak. László Imre polgármester mellett a megjelent alpolgármesterek, országgyűlési képviselők, valamint a POPÉK képviselői és a helyi lakosok is egyetértettek abban, hogy a tervezett beruházás nemcsak költséges és fölösleges, hanem egyben súlyos környezetvédelmi, egészségügyi és anyagi károkat, összességében a környéken élők életminőségének romlását okozná. A Facebookon említett fakivágások – egy év végével megszűnő cégtől különösen – pedig tisztességtelenek. Az önkormányzat és a civilek ugyan külön-külön, de egymást támogatva perlik az újonnan kiadott építési engedélyt, emellett a kerület országgyűlési képviselői is segítik őket abban, hogy a beruházás ebben a formában ne valósulhasson meg.
A tiltakozás tehát fokozódik, ahogy a POPÉK egyik vezetőségi tagja írta a közösségi oldalon: „A Déli Körvasút környezetvédelmi engedélye újra per alatt áll, nincs új építési engedély, a kivitelezésbe belekezdeni jogellenes... Három éve minden erőnkkel küzdünk a fákért és ez ellen az esztelen, pusztító projekt ellen. Nem fogjuk abbahagyni.”
A Déli Körvasúttal kapcsolatos korábbi cikkeink egy részét az alábbi linkeken itt, itt, itt, itt, itt olvashatják.