Vakvágányon a Déli Körvasút, de a költségek még mindig nőnek
Egy hirdetményből értesültek az újbudaiak, hogy ismét lesz közmeghallgatás a nagy port kavart és hatalmas tiltakozást kiváltó Déli Körvasút ügyében. Az elmúlt hónapokhoz képest annyi történt, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. augusztus 2-án ismét megkérte az illetékes kormányhivataltól a környezetvédelmi engedélyt, mindezt úgy, hogy még nem fejeződtek be a kihelyezett helyszíni hang-, és rezgésvizsgálatok, ráadásul a talajvizsgálatokhoz szükséges mintavételeket is csak a beadás után jóval később, és csupán a vasúti töltés déli oldalán, a Hamzsabégi sétány felől végezték el.
A Déli Körvasútnak nevezett projektről többször is írt a Hírklikk, például itt, itt és itt is. Az újbudaiak közül azok, akik a Hamzsabégi sétány, Dombóvári út, Sárbogárdi út környékén laknak, először 2020 januárjában értesültek hivatalosan a nagyszabású tervről. Akkor egy közmeghallgatásnak kinevezett, végül botrányba forduló rendezvényen a NIF vezető munkatársai ismertették az ott lakókkal a beruházás tervét. Pontosabban, a tervnek azokat a részeit, amelyeket el szerettek volna mondani nekik. Ennek kapcsán a megjelentek hosszabb előadást hallgathattak az elővárosi közlekedés fontosságáról, és megtudhatták azt is, hogy lakásuk közvetlen közelében nagyszabású, számukra kedvező változásokat hozó átalakítások várhatók.
A NIF megjelent munkatársai nem verték nagydobra, hogy azért van szükség erre a mintegy hat éven át tartó, a környéken lakók életét ellehetetlenítő beruházásra, mert ott nem csupán az elővárosi vonatok, hanem az Európát átszelő tehervonatok is nagy számban közlekednének. Mindez nem a NIF munkatársainak előadásából derült ki, hanem a hallgatóság körében voltak olyanok, akik a különböző dokumentációk alapján, erre a – mint kiderült: helytálló – következtetésre jutottak. Ezért kellene a meglévő két sínpárt háromra, helyenként négyre bővíteni, ezért akarnak 1000 fát kivágni, és ezért volna muszáj a környéken lakóknak elviselni az építkezéssel járó környezeti ártalmakat (zaj, por, rezgés).
Az ügyben illetékes kormányhivatal nagyon gyorsan kiadta a beruházás környezetvédelmi engedélyét, ám ezt a helyi civil szervezetek megtámadták. A civilek megnyerték a pert, és meglehetősen beszédes, hogy az ügyben eljáró és döntő bíróság 96 oldalon taglalta a környezetvédelmi engedély hiányosságait. (Mindez persze az eredeti környezetvédelmi engedélyt kiadó Pest Megyei Kormányhivatal felelősségét is felveti: ha 96 oldalon lehetett sorolni a hiányosságokat, akkor az engedély kiadása, finoman fogalmazva, nem lehetett túlságosan megalapozott).
Most a környéken lakók az újbudai önkormányzat honlapján megjelent hirdetményből arról értesülhettek, hogy „a Pest Megyei Kormányhivatal környezetvédelmi, természetvédelmi és hulladékgazdálkodási főosztály a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) kormányrendelet alapján 2022. augusztus 2-án megindította az új környezeti hatásvizsgálati eljárást a Kelenföld és Ferencváros állomások közötti, kötött pályás kapcsolatok fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat és új elővárosi megállók kialakítására. Az eljárás keretében az eljáró hatóság október 6-án közmeghallgatást tart”.
Az Átlátszó a napokban megjelent írásában emlékeztet arra, hogy a Déli Körvasút az idén megszűnő Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) együttműködésében megvalósuló állami gigaberuházás, amit a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. nyert el tavaly, nettó 337,9 milliárd forintos ajánlattal. Most az is kiderült, hogy a költségek nem állnak meg a mintegy 338 milliárd forintnál, mert „újabb nettó 4,9 milliárd forintba kerül a Déli Körvasút kivitelezésével kapcsolatos mérnöki tanácsadói és műszaki ellenőri feladatok elvégzése. A munkát még az ajánlatkérő állami cég, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) is 800 millió forinttal kevesebbre saccolta előzetesen. A nyertes mérnöki cégek mögött feltűnik a NIF korábbi jogtanácsosa és Tiborcz István cégének volt ügyvezetője is”.
A projekt tehát, amely nem csupán fölösleges – hiszen a tehervonatok a Budapestet elkerülő, egyszer már tervbe vett V0 útvonalon haladhatnának –, de az sem biztos, hogy megvalósul. A Lázár János vezette Építési és Beruházási Minisztérium ugyanis – pénzhiány miatt – több fővárosi nagyberuházás tervét is felülvizsgálja, és az esetlegesen leállítandó projektek között a Déli Körvasút is szerepel. Végleges döntés még nincs, a beruházás közelében lakóknak reményt jelenthet, hogy a NIF – amely mögött Vitézy Dávid államtitkár áll – mégsem tudja megvalósítani a fölösleges, temérdek pénzt felemésztő projektet.