Déli Körvasút: autópálya a belvárosban

Föld S. Péter 2022. január 11. 07:23 2022. jan. 11. 07:23

A Déli Körvasútnak elkeresztelt vasúti projekt visszásságairól, az újbudai lakosok tiltakozásáról, s az ellenvéleményeket semmibe vevő kivitelezői magatartásról több alkalommal is beszámolt a Hírklikk. A Vitézy Dávid vezényletével megvalósítandó beruházás gyakorlatilag Európa teherforgalmának egy részét vezetné át a főváros XI. kerületének sűrűn lakott területén, lakások és más ingatlanok közelében futnának a vagonok, veszélyeztetve a környék élővilágát, az ott lakók nyugalmát.

„Az a döntés született, hogy az újbudai részen észak felé épül az új vágány. Plusz ott lesz a felvonulási terület is, ami miatt a helyben lakók úgy gondolják, el fogják pusztítani a parkjukat, ennek pedig érthetően nem örülnek... A lakosság nem igazán ad hitelt a nyugtató szavaknak, és lehet is benne valami, mert ha jól értesültünk, a tervezés során kiderült, az előírásoknak megfelelő zajvédelem gyakorlatilag nem oldható meg, alagútba kellene ehhez tenni a pályát, de legalább hat méter magas zajvédő fal kellene. Ezt városképi okokból sem a kerület, sem a főváros nem támogatta. A lakók tehát idegesek, a környék a harciasságáról ismert, és amikor meglátták, hogy elkezdik megjelölni a fákat a parkban, egyből arra gondoltak, amire logikusan gondolni is lehet egy ilyen helyzetben.” Ezt még 2019 október 6-án írták a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Facebook oldalán.

A Hírklikk a többi között itt, itt és itt írt a Déli Körvasút kapcsán a környéken élők kálváriájáról. A közelben lakók gyakorlatilag 2020 januárjában, egy közmeghallgatásnak kinevezett, valójában szánalmas szomorújátékká fajult összejövetelen hallhattak először hivatalosan a grandiózus tervekről. Pontosabban, a terveknek azon részéről, amelyet a Déli Körvasút kitervelői és kivitelezői az orrukra kívántak kötni. Egy igen mutatós, vetítéssel súlyosbított előadáson azt hallhatta a megjelent igen nagyszámú helyi közönség, hogy elővárosi vasutat építenek, mert ez korszerű és csökkenti a városrészen átmenő hatalmas közúti forgalmat. Látványos parkot, több zöld területet ígértek az itt élőknek, csupán azt felejtették el közölni velük, hogy az építkezés mintegy ezer fa kivágásával járna, hat évig tartana, valamint a legényegesebbet sem verték nagydobra, ami azért a tájékoztatón végül csak kiderült: hogy valójában a Budapest-Belgrád vasútvonal meghosszabbításaként a Magyarországon átmenő európai teherforgalom javát kívánják a lakott területek közvetlen közelében átvezetni.

A lakók azonban átláttak a szitán, s nem fogadták el az eléjük gurított hamis igazgyöngyöket. Az önkormányzathoz fordultak segítségért, ahol először meghallgatásra találtak, s nem sokkal később egy kibővített önkormányzati ülésen – ahol a lakók képviselői is jelen lehettek – az a döntés született, hogy a beruházás nem a környéken élő mintegy tízezer ember érdekeit szolgálja. Épp ellenkezőleg, az érdekeikkel kifejezetten ellentétes, mivel ellehetetleníti az életüket, elértékteleníti, sőt, a rezgés következtében állagromlással fenyegeti az ingatlanjaikat.

Nem sokkal később, azonban az önkormányzat visszakozott az ügyben, s azt az álláspontot képviselte, hogy mindent elkövetnek a lakók életkörülményeinek és ingatlanjaik megőrzése érdekében, fokozottan figyelemmel kísérik a beruházást, és szigorú feltételeket szabnak az építőknek. Mindez csalódással töltötte el a környéken élőket, akik úgy gondolják, hogy az életterük közvetlen közelében haladó Déli Körvasút olyan lenne, mintha autópályát vezetnének a belvároson keresztül. Ők nem az esetlegesen keletkező káraik mérséklését szeretnék, hanem azt, hogy ne keletkezzen semmilyen káruk.

A témáról az újbudai közélet visszásságaival foglalkozó Lokálpatrióta is írt, s hosszabb terjedelemben idézte a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) véleményét. „A Déli Körvasút nevű projekt valójában egy álca. Igazából semmi másról nem szól, mint kínai tehervasúti korridort létesíteni Budapest belsején keresztül. A BFK szerepe ebben annyi volt, hogy rávegye az újbudai és a fővárosi önkormányzatot a kollaborációra... A kormányt az idő és a kínaiak sürgetik, Vitézy pedig beígérte nekik, amit hallani akartak.”

A VEKE megoldási javaslatokat is kínál, a többi között az egyszer már felvetődött, ám azóta félretett, Budapestet elkerülő, a fővárostól több kilométerre tervezett V0 vasúti pályát. „A kiviteli tervekbe még lehet belenyúlni, ez az utolsó esély, hogy ne barmolják szét véglegesen Budapest belsejét és költsenek százmilliárdokat valamire, ami nem jó, meg fölösleges is.” Szerintük neki kellene fogni végre a V0 megépítésének.

A lakók csalódottságát csak növelte, hogy 2021 decemberében a környék fejlesztéséről írt cikkben, a kerület Újbuda című újságjában mindössze egy rövid bekezdés foglalkozott a Déli Körvasútnak elkeresztelt beruházással. De abban sem volt sok köszönet, gyakorlatilag arról tájékoztatták őket, hogy a projekt kiemelt kormányzati beruházásnak számít, ebben az önkormányzatnak nincs kompetenciája, de mindent elkövetnek, hogy a lakók életkörülményei ne romoljanak és értékeik se szenvedjenek kárt.

Egy halvány fénysugár lehet az alagút végén László Imre polgármester minapi bejegyzése, amelyben a kerület vezetője a következőket írta a Facebookon: „Pár olyan ellentmondásos folyamatra hívnám fel a figyelmet, ami Újbuda életét a központi tervek szerint érintik. Miközben a Kelenföldet az északi városrészekkel összekötő alagútrendszerről álmodoznak, a kormány elfogadta a 3 ezer milliárd forintot kitevő gigantikus budapesti agglomerációs vasúti stratégiát, aminek legnagyobb szelete a Déli Körvasút második üteme (76,2 milliárd forint). Mint közismert, ez a Hamzsabégi sétány környékén élők jogos tiltakozását váltotta ki.

Vitézy Dávid és Fürjes Balázs azt állítja, hogy a 2040-ig tartó Budapest Agglomerációs Vasúti Stratégia csökkenteni fogja a dugókat a fővárosban, miközben Újbudán kerületi szinten azt láthatjuk, hogy ezzel ellentétes tendencia érvényesül. Joggal teszik fel az újbudai civilek a kérdést, hogyha tényleg elindul végre a V0 és a teherforgalom kivezetése a fővárosból, akkor mi indokolja Újbuda szívében három-négy vágány kiépítését?

2022-ben ezen a gyakorlaton változtatni kell... Újbuda az idén is minden alkalmat meg fog ragadni, hogy ne a távoli jövőbe vetített ábrándok, hanem a jelenben tapasztalható problémák megoldására koncentráljon a politika.”