Cementhiány jöhet Magyarországon, ami miatt Paks II. is veszélybe kerülhet
A hatósági ár és a kiegészítő bányajáradék kivéreztetheti a cementet gyártó hazai üzemeket. Viszont, ha nincs cement, nincs beton, ha nincs beton, nincs építőipar. Így pedig komoly következményei lehetnek még a paksi bővítésnek is.
A Magyar Közlöny 2021/129. számában megjelent rendelet alapján a belföldön kitermelt, előállított homokra, kavicsra, cementre kiegészítő bányajáradékot kell fizetnie minden olyan gyártónak és termelőnek, amelynek 2019-es éves nettó árbevétele meghaladja a 3 milliárd forintot. Az intézkedés szerint, ha egy gyártó drágábban adja a termékek valamelyikét a hatósági árnál, akkor a számlázott, áfa nélkül számított ár és a hatóság által megállapított ár közötti különbségből származó bevétel 90 százalékát bányajáradékként havonta be kell fizetnie az államkasszába. Az importból származó termékekre ugyanakkor hasonló jellegű fizetési kötelezettség nem vonatkozik – írja a 24.hu.
A pandémiára hivatkozva meghozott rendelkezés egy jól behatárolható vállalati kört érint, elsősorban külföldi tulajdonban lévő, a magyar piacon meghatározó súlyú építőipari cégeket, amelyeknek a kormány indoklása szerint tisztességes haszonkulcs kialakítására kell törekedniük. A szabályozó a legerőteljesebben a hazai cementgyártás szereplőit sújtja. Ebben az ágazatban jelenleg a globális piac két legnagyobb játékosa érdekelt:
– a három működő magyarországi cementüzem közül kettőt, a váci cementgyárat és a beremendi cementgyárat a német HeidelbergCement és a Schwenk Zement 50-50 százalékos tulajdonában lévő Duna Dráva Cement Kft. (DDC) birtokolja;
– a harmadik, a királyegyházi cementgyár a francia gyökerű Lafarge Cement Magyarország Kft. tulajdonában van.
A rendelet értelmében a kabinet a cementre 20 ezer forint/tonnás ársapkát húzott, ez a fixált ár átlagosan 30 százalékkal alacsonyabb a cementipari termékek önköltségénél a Magyar Vegyipari Szövetség becslése alapján.
A hazai cementkibocsátás háromnegyedét adó DDC szerint a kiegészítő bányajáradék a hatóság által már több mint egy éve meghatározott ár, és az elszabaduló energiaárak lassan teljesen tönkre tehetik a rendeletben érintett hazai gyártókat. Ugyanis a hatósági ár az előállítási költségeket sem fedezi, és ha ez így marad, akkor az rövid időn belül a belföldi gyártás ellehetetlenülését fogja eredményezni.
Hasonlóan sötéten látják a helyzetet a Lafarge-nél is. Elárulták, hogy 2020 tavasza óta komolyabb anyagellátási, szállítási problémák jelentkeztek, ezt tovább fokozta az idén kirobbant orosz–ukrán konfliktus.
A Lafarge magyar leánya a megnövekedett árak miatt már 2021 utolsó hónapjaiban veszteségesen üzemelt, amit a hazai szabályozási környezet is indukált. Szerintük a jövő évre tervezett Paks II beruházás hazai cementtel történő kiszolgálása is veszélybe kerülhet.
A DDC úgy látja, a tél folyamán még nem, de a tavasz kezdetétől már könnyen előfordulhat, hogy masszív cementhiány alakul ki a piacon, amely az egész építőipar működését megakaszthatja.