Csődközeli helyzetben van a BKV
28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.
Amint a Magyar Narancs megtudta, történetének kimagasló hiányával birkózik a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. (BKV). Ha nem kap mentőövet, fizetésképtelenség miatt csődközeli helyzetből csődállapot lesz. Ezt azzal is próbálják elkerülni, hogy adósságátütemezést kérnek a legnagyobb beszállítóiktól és az adóhivataltól. Mindehhez a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyása szükséges, amiről jövő szerdán születhet döntés.
A BKV költségvetéséből 28 milliárd forint hiányzik, az összeg felét az év végén lejáró 14 milliárd forintnyi folyószámlahitel törlesztésére, illetve a decemberi fizetési kötelezettségek teljesítésére fordítanák. Csaknem 8 milliárd forintot azzal takarítanának meg, ha az év végén lejáró számlák egy részét nem akkor fizetnék ki, hanem csak jövőre.
Ráadásul miután az igazgatósági és a felügyelőbizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik a BKV, ahogy a többi fővárosi cég is. Az igazgatóság hiánya pedig azzal jár, hogy nem hozzák meg a sürgős döntéseket, így például nem tudják kiírni az új közbeszerzési pályázatokat sem.
A lap szerint a BKV jövő évi működése, a fővárosi közösségi közlekedés fenntartása még az ideinél is bizonytalanabb lábakon áll, főképpen a kormányzat által elvont több tízmilliárd forint miatt. A BKK és a BKV együttesen 30 milliárd forintos folyószámlahitelre pályázik, hogy részben kezelni tudja a tömegközlekedés finanszírozásából hiányzó pénzt, ami 2025-ben jóval meg fogja haladni a 2024-es forráshiányt.