Egy-egy óvatlan autós miatt egész városnegyedek forgalma lehetetlenülhet el
A nyáron használatos abroncsoknak semmi keresnivalójuk a téli utakon, de ezt sok autós a mai napig nem ismerte fel.
A téli gumi nem csak az autósok biztonságát és az autók épségét védi, de Budapest gördülékeny, folyamatos forgalmához is nélkülözhetetlen. A nyári gumi miatt megcsúszó, és keresztbe álló személygépkocsik nem csak az autóbuszok menetrendszerű közlekedését akadályozhatják, de a hóeltakarítást és a síkosságmentesítést is lehetetlenné teszik. Mindez pedig valóságos lavinát indíthat el, hogy stílszerűen fogalmazzunk.
„Ha csak egyetlen személyautó fordul keresztbe nyári gumival a frissen behavazott utcában, akkor elakadhat a hókotró, és már sok száz téli gumival szabályosan felszerelt személygépkocsi sem mehet tovább gondtalanul az akadályoztatás miatt hóval, jéggel borított utakon. Azaz egész városnegyed forgalma lehetetlenülhet el akár egyetlen óvatlan, felelőtlen autós miatt” – mondta lapunknak Varga Csaba, a Budapesti Közművek FKF köztisztasági divíziójának főigazgatója.
Éppen ezért hívják fel a fővárosi közszolgáltatók rendszeresen a gépjárműhasználók figyelmét a járművek kifogástalan műszaki állapotának és téli gumival való felszereltségének fontosságára, hiszen az elakadt, megcsúszott, vagy mozgásképtelenné vált személygépkocsik gyakran megnehezítik a BKK autóbuszainak menetrend szerinti közlekedését is. Azaz, a gondatlan úrvezetők nemcsak autóstársaikat, hanem a tömegközlekedést igénybe vevő fővárosiakat is nehéz helyzetbe hozzák.
Az FKF a minél gördülékenyebb hóeltakarítás érdekében kéri az autósokat, hogy vigyázzanak a városban dolgozó, közfeladatot végző munkatársaikra! Fontos, hogy az autósok vezetés közben ne előzzék meg a síkosságmentesítésben, hóeltakarításban résztvevő járműveket, már csak a saját érdekükben sem, hiszen a munkagépek mögött értelemszerűen tisztább az útburkolat, jobbak az útviszonyok.
Budapest útjait az FKF a rendeletben meghatározott szigorú prioritási sorrendben takarítja: először a hidakat, felüljárókat, az autópályákat és a fő közlekedési utak fővárosi bevezető szakaszait, majd az autóbuszvonalak hegyvidéki szakaszait és egyéb közösségi közlekedési útvonalakat, ezt követően pedig a kórházakhoz, rendelőintézetekhez, a lakossági ellátást biztosító logisztikai bázisokhoz vezető utak következnek. A mellékútvonal-hálózaton, beleértve a budai hegyvidéki mellékutakat is, csak a főutak rendbetétele után kezdődhet meg a munkavégzés.
Végezetül, de nem utolsósorban fontos tudni: a fővárosban a síkosságmentesítés és a hóeltakarítás többszereplős feladat. Az ingatlanok előtti járdák síkosságmentesítése az ingatlanok tulajdonosainak, üzemeltetőinek kötelessége.