Elképesztő látleletek a mai magyar oktatásról
„A legjobb úton haladunk, hogy jelentéktelen országgá váljunk a Európában.” Így kommentálta egy nyugdíjas pedagógus azt a levelet, amelyet az oktatásért is felelős belügyminiszter írt a szülőknek a tanév kezdetén. Pintér Sándor többek között közölte, hogy ettől a tanévtől kezdve hangsúlyosabbá válik a tanrendben az egészségfejlesztés, a közlekedésbiztonság, az életre, a mindennapokra nevelés. Bár a várható magyar mindennapokra valószínűleg sikerül is a gyerekeket felkészíteni, az is valószínű, hogy a miniszter nem ismeri a valóságot. A PSZ-nél és a Szószólóban is arra kérték a szülőket, pedagógusokat, írják meg a problémáikat.
A Pedagógusok Szakszervezete tanévnyitó sajtótájékoztatóján jelentette be Tóth Tünde, a PSZ-alelnöke, hogy közösségi kampányt indítanak, amelyben szülők, diákok és pedagógusok hat szóban fogalmazhatják meg a közoktatással kapcsolatos problémáikat. Most csokorba gyűjtöttünk egy párat az eddig beérkezett hat szavas – olykor hosszabb – látleletekből.
Gyógypedagógus: Szakvizsgára köteleznek, de nem fizetik ki.
Pedagógus: A 120 óra továbbképzés 7 évente kötelező, de semmi anyagi támogatást nem adnak.
4. osztályos diák: Veszélyes az udvar, de legalább van.
Iskolapszichológus: Hónapok óta nincs világítás a termemben.
Szülő: Nyolcadikos lányom sorra veszíti el a tanárait.
Könyvtáros: Másfél éve beázik a kollégiumi könyvtár.
Pedagógus: 38 év, kevés pénz, szakmaiatlan vezetés.
Logopédus: Foglalkozásaimat egy raktárhelyiségben tartom az óvodában.
Gyógypedagógus: Szakszolgálati épületünk penészes, dohos, a tetőn hatalmas lyuk tátong.
Igazgatóhelyettes: Nincs első osztály, mert nincs tanító.
Pedagógus: Rugalmatlanság, szakszerűtlenség, fafejség, fejetlenség, gyerekellenesség.
Pedagógus: A kormány gonosz módon áll az oktatáshoz!
Pedagógus: Soha nem gondoltam volna, hogy felmondok.
*
Eközben a Szülői Hang csoport önsegítő és érdekvédő közössége a Szószólóban arra kérte a szülőket, írják meg azokat a problémákat, amelyek az idei tanévtől a szülőket, pedagógusokat és végső soron a gyerekeket sújtják. Minden egyes tiltakozás felkerül Magyarország térképére, jelezve a 2023/24-es tanévvel kapcsolatos tapasztalatokat. Egyszerű csatlakozni hozzá, mindössze egy űrlapot kell kitölteni. A tiltakozások felkerülnek Magyarország térképére. A fórumot azért indították útjára, mert így akarják felhívni a figyelmet az óvodákat és iskolákat sújtó rendszerszintű problémák ellen. Súlyos gondnak ítélik, hogy új törvényeket hoztak a pedagógusok jogállásáról, miközben csak tűzoltás folyik, a valódi problémákat nem orvosolják. A Szülői Hang szerint az oktatási rendszer képtelen felkészíteni a magyar gyermekeket a jövő kihívásaira. A szülők leveleiből is idézünk néhányat.
Egy zuglói szülő: Budapest, Zugló, ha nem is a leggazdagabb, de nem megélhetési gondokkal küzdő környék, és az állami iskolát mégis mi, szülők tartjuk fent. Annyira nincs tanárhiány, hogy az alsó tagozatról 2 tanító hiányzik, nem is találtak a helyükre senkit a nyáron, egy nyugdíjba megy, tehát a félév vége előtt már 3 tanító fog hiányozni. Emiatt a negyedikesek nem tanulhatnak bontott csoportban angolt. Tehát 30 kisdiák ül az angolórán. Roppant hatékony.
Nincs informatika tanár, emiatt nem lesz rajzszakkör, mert a rajztanár tartja felsőben az informatikát is, így már nem kap óraszámkeretet szakkör tartására. Pedig ő maga is úgy gondolja, hogy nagyon fontos lenne a gyerekeknek a rajz, a művészet. Ráadásul alapfokú művészeti iskola a mienk. Felvetődött, hogy béreljük ki a termet, megfizetjük a tanár idejét is, csak legyen rajzszakkör. De a tankerület olyan horribilis összeget mond a terembérletért – azért a tereméért, amit amúgy az iskola diákjai, tanárai naponta használnak –, hogy kérdés, érdemes-e. A státusztörvény miatt elmegy a könyvtáros is, így az iskolának nincs könyvtárosa, a gyerekek nem tudnak könyvet kölcsönözni, pedig sok új és jó könyv érkezett az elmúlt évben. Ha mi, szülők szeretnénk kifesteni a tantermet magunk, mert már annyira lekoszlott, engedélyt kell kérni a tankerülettől, akik a kérést a minisztériumnak továbbítják. A minisztérium pedig nagy kegyesen engedélyezi, hogy a szülő a saját pénzén, a saját szabadidejéből elvégezze az állam feladatát. Szükségessé vált a könyvtár terem és a néptánc terem megcserélése, ehhez fel kell újítani a padlót. A tankerület engedélyezte. De pénzt azt már nem ad. Az iskola alapítványa gyűjtse össze a kellő összeget. Ugyanakkor a nyári táborokra, szakkörökre a terembérleti díjat szépen zsebre teszik. A gyerekek végtelenül leterheltek, a tanárok fáradtak, csak a szakmájuk szeretete viszi őket előre. Pintér Sándor szülőknek küldött levelétől meg, ahogy megláttam, kinyílt a bicska a zsebemben.
Egy III. kerületi szülő: A megbecsültség egyik alappillére, hogy biztonságos legyen az épület. Nem felszereltségről van szó, hanem csak biztonságosságról.
A felújítás sokadjára elmaradt, sőt, teljes a stop beláthatatlan ideig. Kiváló pedagógusok mennek el vagy küldi el őket a fenntartó. Ők a saját szakmai területükön maradnak, csak közelebb a lakhelyükhöz, versenyszférába mennek, vagy magasabb szinten tanítanak, megtehetik azt is a tudásuk és képzettségük alapján. Elképesztő különbség van az egyszerű Klebelsberg Központ által fenntartott, vagy egyházi fenntartású iskolák finanszírozása között. Ez gyakorlatilag megkülönböztetés.
Egy szülő a VI. kerületből: Az iskolában a 7.osztályban az angol tanár fogja tanítani a fizikát és kémiát, holott erre nincs szakképesítése. Ez teljesen törvénytelen. A 7.osztályban szintén új tantárgy a biológia, ezt is olyan fogja tanítani, akinek nem ilyen a képesítése. Ugyanitt megszüntették az énektagozatot, annak ellenére, hogy az iskola énektagozatosként szerepel.
Egy székesfehérvári szülő: Az iskolánknak nincs normális étkezője, egy omladozó, régi szolgálati lakásban esznek a gyerekek. Nincs rá párszáz millió miközben a város határában 60 milliárdért építik a jégcsarnokot. Tanárhiány van, folyamatosan változnak a tanárok, pedig alsóban fontos lenne az állandóság. A tanárok előtt le a kalappal, mert ők lelkiismeretesek, csak előbb-utóbb náluk is betelik a pohár.
Egy szülő a III. kerületből: Felháborító, hogy olyan ember tart angol órát, akinek nincs tanár végzettsége. Mint kiderült csak az igazgatónő barátnője. De már tavaly is 18 fős osztályból 12 gyereket megbuktatott. Köztük volt olyan fiú is, aki a többi tanárnak fordított, ha külföldi diák érkezett. Az én lányom is megbukott nála úgy, hogy középfokú angol vizsgára készül, és eddig ösztöndíjas volt, de egy képzetlen tanár miatt most elbuktuk. Hozzáteszem, a gyereket nagyon megviselte lelkileg az igazságtalanság. Mi a tanárok miatt elhagytuk ezt az iskolát. Sokat elnéztünk az előző évben. Megvannak az e-mailek, hogy vigyük a gyerekeket magántanárhoz, nekik nincs idejük tanítani a gyerekeket. És ez csak nagyon kevés dolog a rengeteg problémából, amit a tankerületnek is jeleztünk. Sajnos nem jártunk sehol sikerrel. Borzalmas, ami folyik abban az iskolában.
Egy budakeszi szülő: Elvárt szülői hozzájárulást vezettek be a suliban, gyakorlatilag tandíjat, így próbálva túlélni a nehezedő pénzügyi helyzetet, és próbálva megtartani az alulfizetett pedagógusokat. Másokkal beszélve, ez nem egyedi történet, több állami és egyházi iskola is hasonló módon kezdi ezt a tanévet. Mi marad még az adókból finanszírozott közszolgáltatásokból?
Egy győri szülő: Kevés a pedagógus, a nyelvoktatás elmarad, az adóforintjaimból fenntartott rendszer droidot nevel a gyerekemből, ha nem szakadok meg, és fizetem a magánképzéseit. Gondolkodunk az elvándorláson.
Egy debreceni szülő: Az állami fenntartású iskola uszodája tavaly az energiaválság miatt volt zárva. Ebben a tanévben az iskola saját diákjai nem használhatják majd – korábban heti egy testnevelés órájukon úszás volt –, helyettük más iskolák számára lesz az uszoda bérbe adva. Felháborító, hogy nem elsősorban az iskola tanulói vehetik igénybe az iskola eszközeit.
Egy érdi szülő: Kritikán aluli a jelenlegi oktatás, mind színvonalát, mind pedig a gyerekek jövőre való felkészítését illetően. Tragédia az oktatásban résztvevők megbecsülése. A legnagyobb probléma, hogy olyan a tananyag, ami egyáltalán nem hasznosítható a jövőben, csak magolni kell olyan adatokat, amit egy gombnyomással a telefonján ki tud keresni az, akinek szüksége van rá. Nem veszi figyelembe, hogy kinek mi az érdeklődési köre és pl. nincs szüksége a kovalens kötésekre vagy a belső elválasztású mirigyekre stb. A nyelvoktatás színvonala pedig maga a dráma! Semmit, de semmit nem tanulnak meg nyelvből az iskolában. A gyerekeim csak online tanulták az angolt külön tanártól, és három év alatt letették az angol középfokút 8. osztályosan, tehát nem a felfogásukkal van baj! A németet és a franciát öt éve tanulják az iskolában, és semmit nem tudnak. Most kezdtek el járni a Goethe Institutba, hogy németből is legyen nyelvvizsgájuk. Persze már az sem kell az egyetemi felvételihez. A jelenlegi oktatás arra való, hogy elbutítsa az embereket, hogy legyenek majd az akkumulátorgyáraikba szakmunkások! Szörnyű!
Egy balatonalmádi szülő: Balatonalmádi két tannyelvű gimnáziumában fizika szakos tanár helyett a magyar tanárra bízták a fizika oktatást, mely tantárgyból emelt szintű érettségi szükséges például orvosi egyetemi felvételihez. Szerb anyanyelvű, magyarul nem tudó tanár – aki egyáltalán nincs tisztában az érettségi követelményekkel – oktatja majd a történelmet angol „konyhanyelven”, mely tantárgy pedig a jogi egyetemhez kell emelt szinten.
Egy szombathelyi nyugdíjas: Pedagógus vagyok, aki évtizedekkel ezelőtt szerzett diplomát, mesteri fokozatot, de soha nem dolgozott a szakmában. Már akkor is tarthatatlannak tűnt a pedagógusok helyzete, azóta egyenesen reménytelenné vált. Amit látni kell: a jelenlegi helyzet még hosszú évekig húzható azzal, hogy egyre képzetlenebb, vagy idős pedagógusokat rángatnak be, vagy vissza a rendszerbe. Eközben a minőségi tanárképzés megszűnik, és ha évek múltán az aktuális döntéshozók rádöbbennek, hogy ennek nem lesz jó vége, akkor attól kezdve minimum tíz évre lesz szükség, hogy a pedagógusképzést helyreállítsák, és további húsz évre, hogy minőségi képzésben részesült diákok hagyják el az iskolát. Nem hiszem, hogy Magyarország megengedhet magának a jelenlegin felül harminc év lemaradást. Ma Magyarország egy kis ország Európában. A legjobb úton haladunk, hogy jelentéktelen országgá váljunk a kontinensen.
Pintér Sándor levele
Pintér Sándor oktatásért is felelős belügyminiszter levelet írt a KRÉTA-rendszeren keresztül a tanévet most megkezdett mintegy 1,1 millió diák szüleinek, akiknek a gyermeke a közoktatásban tanul. Ebben többek között arra kéri őket, hogy működjenek együtt az iskolával, segítsék és támogassák a tanárok munkáját. Kitért arra is, hogy a tanulók terhelésének egyenletesebb elosztása érdekében hosszabbak lesznek a szünetek. Azt is írta, hogy a tanárokat arra kérték, a számonkérések legyenek egyenletesek. A középiskola alapfeladata, hogy felkészítse gyermeket a felnőttlét kihívásaira, biztosítsa a továbbtanulás lehetőségét a felsőoktatásban. Ettől a tanévtől kezdve kiemelt szerepet kap a tehetséggondozás, ezzel is egyengetve a választott hivatás felé vezető utat. Hangsúlyosabbá válik a tanrendben az egészségfejlesztés, a közlekedésbiztonság, az életre, a mindennapokra nevelés.