Fáklyás felvonulással tiltakoztak a Déli Körvasútnak nevezett környezetkárosítás ellen az újbudaiak

HírKlikk 2020. szeptember 20. 09:59 2020. szept. 20. 09:59

A viszonylag kedvezőtlennek mondható időpont (szombat este) ellenére, több százan jöttek össze, hogy a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (Popék) egyesület szervezésében, fáklyás felvonulással tiltakozzanak a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a Vitézy Dávid által vezetett Budapesti Fejlesztési Központ által Déli Körvasútként eladni kívánt projektje ellen. Szeptember 21-én, hétfőn, az érintettek részvételével online lakossági fórum lesz az ügyben.

Az újbudaiaknak nem a személyforgalom fejlesztésével van bajuk, az elővárosi közlekedés koncepcióját támogatják, hanem azzal, hogy a két említett cég igyekezett megtéveszteni őket. Az eltitkolni kívánt, de napvilágra került információkból ugyanis kiderült, hogy valójában a lakott területen átmenő teherforgalmat kívánják megsokszorozni.

A cifra történettel a Hírklikk több alkalommal is foglalkozott, például itt és itt, megírtuk azt is, hogy a lakók bírósági úton kívánják megakadályozni az időközben kiadott környezetvédelmi engedély jogerőre emelkedését. Az önkormányzat békésebb, tárgyalásos megoldásra törekszik, László Imre polgármester szerint, miután kiemelt nagyberuházásról van szó, a lehetőségeik korlátozottak, de ahogy még februárban fogalmazott, elmennek a falig, és mindenben igyekeznek képviselni a lakók érdekeit.

A XI. kerületben a Hamzsabégi sétányon több, mint ezer fát terveznek kivágni egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt – olvasható a Magyar Narancs cikkében. A Déli körvasút jelenlegi koncepciója veszélyezteti a Hamzsabégi úti másfél kilométeres erdőszerű zöld sétányt és a környéken élő tizenötezer lakó életterét. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Budapesti Fejlesztési Központ (BKF) reklámanyagaiban a személyszállításra hivatkozva, zöld gondolatként állítja be a Kelenföld és Ferencváros közötti vágánybővítést, míg a növekvő teherforgalmat meg sem említi” – írta közleményben a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (Popék) egyesület.

A Kelenföld és Ferencváros közötti létrejövő vasúti beruházás megtervezésére még 2017-ben írták ki a közbeszerzést, amit egy konzorcium (Ring Mérnöki Iroda Kft., Kontúr Csoport Kft., Veszprémterv Kft.) nyert el. A NIF honlapja szerint a projekt még előkészítési fázisban van, de már rendelkezik megvalósíthatósági tanulmánnyal.

„Nem ellenezzük az elővárosi vasút fejlesztését és a nádorkerti új megálló kialakítását három vágánypárral. Ám elfogadhatatlannak tartjuk a teherforgalom növelését, amelynek következtében a zaj a tervezett gigantikus beton zajszigetelő fal ellenére sem fog számottevően csökkenni és a személyforgalom sem lesz érzékelhetően gyorsabb” – fogalmazott közleményben a Popék.

Az egyesület szeretné elérni, hogy a teherforgalom csökkentésével, korszerű vasútbiztonsági berendezések alkalmazásával és modern vasúti szerelvényekkel a sűrűn lakott Hamzsabégi sétány mellett, a vonalon maradjon a két vágány, korszerű zajfogóval, de nem 10-16 méteres, oda nem illő vasbeton résfallal. „Csak a növényzet sérelme nélkül kialakított zajvédelmet fogadunk el” – szögezte le.

Az egyesület a Narancs.hu-nak elküldött egy 2015-ös önkormányzati dokumentumot;az integrált településfejlesztési stratégiában szerepel egy „Ferencváros – Kelenföld állomásközben a 3. vágány kiépítése”, valamint egy „Új vasúti megállóhelyek létesítése” pont is, ami azt bizonyítja, az önkormányzat már akkor tudott a beruházásról, de mégsem tett semmit annak érdekében, hogy a parkot zöldövezetté nyilvánítsák, így a jelenlegi besorolása „közlekedési terület”.

A Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala környezetvédelmi és természetvédelmi főosztálya a projekthez kapcsolódó környezetvédelmi hatástanulmányt a civilek tiltakozása ellenére fogadta el, amit követően, 2020 májusában a kormány nevében eljáró Palkovics László, innovációs miniszter kiadta az építési engedélyt a három megálló építésére vonatkozóan.

„Fele részben MÁV-, fele részben pedig XI. kerületi területről van szó, ezért a főváros csak a szerkezeti terve kapcsán érintett, ami jelenleg a park helyén a Hamzsabégi utat tartalmazza a Lágymányosi híd meghosszabbításában. Ezt mindaddig vagyunk kénytelenek így szerepeltetni, amíg az agglomerációs tervben ez áll. A BFK-tól azt az ígéretet kaptuk, hogy ezt módosítják, s ekkor mi a főváros részéről közparki övezetbe tudjuk a területet sorolni” – írta a Narancs megkeresésére Lesták Zsófia, a Főpolgármesteri Hivatal sajtóreferense.

Szerinte ennyi eszköze van mindössze a fővárosnak ebben a kérdésben, környezetvédelmi engedélyt sem adhat ki, mert az az Érdi Kormányhivatal jogköre, így sem az előző, sem a mostani városvezetés nem hagyhatta jóvá a beruházást ilyen szempontból. Budapestnek „egyszerűen nincs benne szava”. Ahogyan visszavonni sem képes engedélyeket, hiszen minden jogkört 2020 február óta a területileg illetékes kormányhivatalok gyakorolnak.

A Popék szombaton este fáklyás felvonulás keretében demonstrált a tervezett beruházás ellen, s ehhez kapcsolódóan, egy videót is forgattak. A felvételen látszanak a látványtervek, köztük egy zajvédő falé is, valamint az is elhangzik, hogy a kormány a meglévő két sínpár mellé egy harmadik és helyenként egy negyedik sínpárt is létesítene. Az építkezés a tervek szerint, hat évig tartana, ez alatt a már említett fakivágásokon kívül, az állandó zaj és por is zavarná a grandiózus építkezéstől néhány méternyire lakók nyugalmát, arról nem is szólva, hogy ingatlanjaik jelentős károkat és egyben értékcsökkenést szenvednének.