Hadházy: megelőzhető lett volna a sápi vonatszerencsétlenség, de kispórolták a biztonsági berendezést
A pár hete lezárult vizsgálat hivatalos zárójelentése szerint a sápi vonatszerencsétlenség megelőzhető lett volna, ha a frissen felújított vonalon nem spórolják ki a biztonsági berendezések egyik alapvető részét. Ha ettől nem kellene lemondania egy közlekedési miniszternek, akkor mitől?? – írta a Hadházy Ákos a Facebookon.
A független országgyűlési képviselő felidézte, Sápon 2023-ban egy magánvasút mozdonyvezetője elaludt és emiatt fékezés nélkül meghaladta a tilos jelzőt és hatvannal nekiütközött egy álló személyvonatnak. A vétlen mozdonyvezető életveszélyes sérülést szenvedett, egy órába telt, amíg a roncsokból ki tudták őt szabadítani..
Csakhogy – idézi a politikust a 24.hu – a most lezárt jelentés két okot említ meg: 1. a mozdonyvezető kimerült volt és elaludt, 2. bár a Püspökladány-Biharkeresztes vonal felújítását két hónappal a baleset előtt adták át ötven milliárdért (Lőrincék építették, kik mások – írja Hadházy), az egyik alapvető biztonsági berendezést nem szerelték fel a frissen felújított vonalon.
Ennek az úgynevezett „vonatbefolyásoló rendszernek” az a lényege, hogy ha valami miatt a mozdonyvezető meghaladja a tilos jelzést (figyelmetlenség, elalvás, rosszullét), akkor a rendszer vészfékezéssel megállítja a vonatot. Ehhez persze kell a jelző mellett egy egyszerű jeladó, amit minden magyar mozdony érzékelni tud és így szükség esetén magától megáll – tette hozzá.
Hadházy szerint a baleset idején ez nem működött, és azóta sem működik. A minisztérium ugyanis egyszerűen nem rendelte meg erre a vonalra ezt a rendszert – írta. A politikus közlése szerint a vizsgálati jegyzőkönyv pontosan kiszámolta, hogy ha lett volna ilyen egyszerű biztonsági rendszer, az időben megállította volna a vonatot.
A jelentés készítői értetlenül állnak a dolog előtt és azt is leírják, hogy semmilyen kockázatelemzés, számítás nem készült, ami ezt a megmagyarázhatatlan spórolást indokolta volna. Egyetlen utalás volt a dokumentumok között, miszerint a pálya majd később megkapja az EVM-120 rendszernél korszerűbb, egységes európai vonatbefolyásoló rendszert (ETCS). Csakhogy a vizsgálók szerint ez majd 2050 körülre várható, jelenleg nincs tervben. Hadházy szerint ráadásul ez az az új rendszer, amit az egyik legnagyobb vasúti panamaként még alig-alig tudtak beindítani Lőrinc cégei más vonalakon- de a százmilliárdok már eltűntek.
A képviselő azt írta, ennek az egészen elképesztő botránynak van még néhány fontos aspektusa.
– A felújítás kezdetekor még nem Lázár volt a miniszter, de az átadáskor és a balesetkor már igen. Ráadásul a jelentés – és a józan ész – szerint közvetlen okozati összefüggés van a minisztérium döntése és a baleset között. Minden demokratikus országban elhúzna a miniszter.
– Az elalvó mozdonyvezetőre letöltendő börtönt kért az ügyészség. Lázár meg röhögve vadászgat továbbra is Batidán.