Kampányszlogenek górcső alatt: Orbánék Trumpot utánozzák

NVZS 2019. április 29. 19:38 2019. ápr. 29. 19:38

A Fidesz „Nekünk Magyarország az első” EP-kampány szlogenje nagyon hasonlít Trump "Tegyük ismét naggyá Amerikát” jelszavára, csak az előbbivel az a probléma, hogy a Fidesz számára nem Magyarország a tét, hanem az, hogy egy kis klikk elkerülje a jövőbeni felelősségre vonást – szögezte le Radványi Miklós az USA-ban élő magyar származású külpolitikai és nemzetbiztonsági szakértő. A külföldi, főként amerikás magyarok számára a közelmúltban indított videós előadássorozatának e heti adásában a május 26-i Európai Parlamenti választásokra készülő pártok kampányszlogenjeit veszi górcső alá.

„Problémát jelent az ellenzék megosztottsága, aminek az eredményeként a Fidesz a Magyarország számára leosztott 21 képviselői helynek minimum a felét meg fogja szerezni” – adja meg tippjét az EP-választások magyarországi eredményére a jobbközép értékeket követő washingtoni Frontiers of Freedom elnökhelyettese, Radványi Miklós, a Beszélgetések Magyarországért címet viselő sorozat eheti adásában. Ez annyit jelent, hogy minimum 12 helyet szerez, de ez lehet 13, sőt, akár 14 is. „Ez azért problémás, mert képviselői nem azokat fogja erősíteni, akik az Európai Unió további fejlesztésén fáradoznak, hanem azokat, akik a szétforgácsolásán munkálkodnak” – szögezte le az adásban, amelyben végigvette a nagyobb magyarországi pártok kampányszlogenjeit.

A sort a Fidesszel kezdte, s megjegyezte, hogy az nagyon hasonlít Donald Trump amerikai elnök jelszavára. „Nyilvánvaló, hogy a magyar politikusoknak elsősorban a magyar választók érdekeit kell képviselniük” – húzta alá, ám felvetette, hogy kérdés, mit értünk ez alatt. Szerinte itt kezdődik a probléma. Kérdés ugyanis, hogy a Fidesz számára mi az első, a magyarok védelme, vagy csak azoknak az embereknek a megvédése, akiket sokan, sok helyen bírálnak korrupció miatt, illetve bizonyos helyeken eljárás alatt állnak. „Ha ez utóbbiakról, akkor el lehet mondani, hogy nem Magyarországról van szó, hanem egy szorosan kötődő kis klikk választási harcáról, arról, hogy elkerüljék a jövőbeni felelősségre vonást.

Az MSZP szlogenje meglehetősen jó – mondja Radványi. Az, hogy „Haza, szeretet, Európa” lényegében előtérbe helyezi Magyarországot, azt sugallja, hogy a magyar választóknak egyesülniük kell, illetve, hogy Magyarország és Európa érdekei egybeesnek.

A Demokratikus Koalíció ennél is kicsit egyértelműbben fogalmaz, s annak, hogy „Európa! Maradunk” van egy Fidesz-ellenes éle is. Ugyanis a Fidesz megpróbálja szétforgácsolni az EU-t” – emlékeztet Radványi.

Az LMP „Európa zöld lesz vagy nem lesz!” egy kicsit drámaian hangzik, ám nem igazán látszik a mögöttes tartalom megléte.

A Momentum „Nem adjuk a jövőnket!” alatt elvben két dolgot is érthetnek: azt, amit a Fidesz vagy azt, amit az MSZP és DK szlogenje közvetít.

Ez a mostani a Beszélgetések Magyarországért sorozat hatodik adása volt, ezekre adásonként átlagosan hatvanezer néző kattint, s számuk folyamatosan emelkedik. Az elsőben Orbán március 15-i beszédét vesézte ki Radványi, a másodikban a Fidesz és az Európai Néppárt viszonyáról szólt a felfüggesztést eredményező ülés után, a harmadik témájául a volt KGST Bank Budapestre települését választotta, a negyedikben  a NATO fennállásának 70., a magyar tagság 20. évfordulója kapcsán elemezte a helyzetet, az ötödik videót a demokratikus jogállamiság lebontásának szentelte, az előző, hatodikban pedig a május 26-i Európai Parlamenti választások adott számára témát.