Képviselői bevallások: nagyon-vagyon
Amit a képviselők ígérnek azt meg is tartják: mint minden évben, az idén is sikerült január 31-ig közzé tenniük a vagyonbevallásaikat. Ezekről a nyilatkozatokról emberemlékezet óta úgy tartja a közvélekedés, hogy teljesen fölöslegesek, mert azt írnak bele, amit akarnak, és ezzel a fáradsággal azt is közölhetnék, hogy mikor voltak utoljára fodrásznál, vagy hogy mikor égett legutóbb a gyomruk – ezekben sem volna kevesebb értékelhető információ. Csemegézni azért lehet a felsorolt vagyonelemek között, és mi meg is tesszük, kiragadott példák alapján, a teljesség legteljesebb igénye nélkül.
Orbán Viktor ingatlanjainak száma nem változott, a megtakarítása viszont csökkent: míg egy évvel korábban tízmillió forintjuk volt a feleségével közös számlán, mára csak 5,7 millió maradt. A többit feltehetőleg elvitte a háborús infláció, a brüsszeli szankciók okozta kár – ha Donald Trump előbb verekszi vissza magát az elnöki székbe, Orbánéknak is több megtakarításuk maradt volna.
Ami viszont még ennél is érdekesebb: a Fidesz fővárosi frakcióvezetője, Szentkirályi Alexandra – civilben a kaszinóiból milliárdossá vált honvédelmi miniszter, Szalay-Bobrovniczky Kristóf felesége – havi 1,7 millió forintért ad tanácsot Kocsis Máténak, aki szintén frakcióvezető, csak ő nem a fővárosi közgyűlésben, hanem az országgyűlésben. Ebből a munkakapcsolatból több kérdés is adódik. Például az, hogy vajon mit tudhat Szentkirályi Alexandra, ami megér havi 1,7 milliót a Fidesz frakciójának. (Mert az még véletlenül se merüljön föl senkiben, hogy Kocsis a saját zsebéből állja a volt kormányszóvivő fizetését.) Az is kérdés lehet, hogy miért van szüksége Kocsisnak Szentkirályi tanácsaira, mi az, amit magától nem tud, és aminek közlésére épp a hölgy látszik a legalkalmasabbnak.
Az sem újdonság, hogy alig van olyan képviselő, akinek saját nevén szereplő gépkocsija lenne. A honvédelmi miniszterhez hasonlóan szintén milliárdos Pintér Sándor belügyminiszter kilóg a sorból, az ő nevén évek óta szerepel egy Wartburg személygépkocsi. Lehet, hogy nem sikerült eladnia, de talán nem is akart megválni tőle. (Azt azért érdemes volna megtudni, vajon mikor vezette utoljára a Wartburgot a miniszter úr.)
A többieknek még annyijuk sincs, mint Pintérnek, a legtöbben egy fia gépkocsit sem tüntettek fel a vagyonnyilatkozatukban. Ami azért is szignifikáns, mert mi, többi magyar emberek, akik nem vagyunk képviselők, kénytelenek vagyunk saját autót tartani. Persze nem mindegyikünk, de aki megteheti és szüksége van rá, vesz magának.
Miután a képviselők közül csak igen keveseknek van saját autójuk, számukra bizonyára nem igazán ismert, hogy egy autónak milyen költségei vannak. Először is van a bekerülési költség, ami azt jelenti, hogy meg kell vásárolni a személygépkocsit. (Lopni is lehet, de az átlagemberek körében ez nem általános megoldás.) Lehet új az autó, alig használt, vagy sokéves, de ára van mindegyiknek. Adót is kell fizetni utána. Gépjárműadónak hívják, önmagában, ha semmi más kiadás nem jönne hozzá, nem volna jelentős összeg. De jön még más kiadás. Casco-t is illik kötni, ha netán ellopnák az autót. Mert van ilyen is, meg baleset is előadódhat. És van persze a kötelező felelősségbiztosítás. Hogyha mi okozunk kárt másnak, akkor ne nekünk kelljen még ezért is a zsebünkbe nyúlnunk. A parkolási kiadások részletes taglalásától eltekintenénk – nyilván még a legkevésbé cizellált gondolkodású képviselő is képes kitalálni, hogy miről van szó. Van, akinek garázst is kell bérelnie, az sem két fillér.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogyha az autó elromlik, meg kell javíttatni. Biztosan vannak, akik nem tudják, mert a vagyonbevallásukban nem szerepel saját autó, de ezért is fizetni kell. És tankolni is muszáj, igaz, csak abban az esetben, ha használjuk az autót, álló autóba a jelenleg hatályos szabályozás szerint nem kell benzin, sem gázolaj.
A képviselők, kormánytagok, akiknek nincs autójuk, mentesülnek ezektől a kiadásoktól. Pedig ők is autóval járnak, minisztert, frakcióvezetőt, parlamenti államtitkárt, mezei honatyát csak igen elvétve láthatunk a 4-es, 6-os villamos megállójában várakozni. Ez ezért lehetséges, mert a képviselő urak és hölgyek nem a saját autójukon járnak, hanem a mieinken. Merthogy nekünk, autós magyaroknak, nem egy, hanem két autónk van. Az egyik, amelyet mi használunk, valamint egy másik, amellyel választott politikusaink furikáznak a mi képviseletünkben. Mindkét autóba mi vesszük a benzint, a gázolajat, mi fizetjük a biztosítást, a szerelőt, az adót.
Ilyen gazdagok vagyunk. Még az is gazdag közülünk, akinek nem telik saját autóra. Neki is van autója, csak nem tud róla. Nem is kell, hogy tudja, milyen márkát vásárolt a képviselőjének, a lényeg, hogy az adóforintjaiból rendesen befizesse a számláit. Más kérdés, hogy ennél már az is életszerűbb volna, ha a képviselőknek kötelező lenne saját autót tartani. Így legalább az egyik autónk költségeit ők fizetnék a saját zsebükből!
A KlikkTV témához kapcsolódó korábbi, 2023. június 9-i adása itt nézhető meg: