Már a Fidesz saját szavazóbázisa is beleunt a nemzeti konzultációkba, ezért más formákat keresnek
A Fidesz érzékeli, hogy van egy lemaradása ’kampányügyileg’ Magyar Péterrel szemben, akinek a Nemzet Hangja akciója nagyon sok embert megmozgat, országos szinten megjelenik a médiában, helyi szinten pedig elérhetővé tette a Tiszát – ez utóbbi ráadásul egy új elem, s fontos része a párt választási készülődésének – nevezte meg Horn Gábor a kormány legújabb, most bejelentett – ezúttal még csak nem is nemzetinek nevezett – konzultációjának egyik lehetséges okát. A Republikon Intézet vezetője szerint a Fidesz új akciója egyben arra is jó, hogy a párt maradjon a tematizációs térben, s megpróbáljon demonstrálni egyfajta „önök kérték-mi teljesítjük” kormányzóképességet. S persze – mint már megszokhattuk – a választások közeledtével a Fidesz közpénzből mindig saját kampányt folytat. A kormány eddigi ilyen konzultációi kudarcosak voltak, hiszen még a sajátjaikat sem tudták mind mozgósítani velük, átlagban fele annyian töltötték ki az íveket, mint ahányan amúgy rájuk szavaztak.
Már nem tudtuk, hogy mi hiányzott a magyarnak! Hát egy újabb konzultáció! A jelek szerint erre jutott az orbáni-rogáni gépezet, amely úgy állt elő egy ilyen akcióval, hogy közben még javában zajlik a „véleménynyilvánító szavazása” Ukrajna uniós tagságáról. Ezzel párhuzamosan pedig Magyar Péter és a Tisza Párt is beindította a konzultációs gépezetét: harmadik hete tart már a Nemzet Hangja népszavazási kezdeményezése, amelyet két hét alatt már 750 ezren töltöttek ki. (Összehasonlításként: a kormány eddigi legutolsó „klasszikus” – online is kitölthető –, két hónapra elhúzott nemzeti konzultációján a kormány által közölt, ellenőrizhetetlen adatok szerint 1,252 ezren vettek részt.)
A kormány most azzal állt elő, hogy konzultálgat egyet a magyarral, mégpedig a fogyasztóvédelemről. Ahogy arról a Hírklikk is beszámolt, Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója vasárnap a Facebook-oldalára feltöltött videóban Nagy Márton gazdasági csúcsminiszterrel vállvetve igyekezett elmagyarázni, miért is van szükség arra, hogy a népet szolgáló, „a közéleti munkáját a párbeszédre alapozó” kormány kikérje „a zemberek” véleményét arról, mit tehetnek értük „fogyasztóvédelmileg”. Ahogy a fogyved.kormany.hu oldalon olvasható tájékoztatás fogalmaz: az online pár perc alatt kitölthető konzultációval a kormány célja az, hogy a polgárok elmondhassák a véleményüket „egyebek között a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok felszámolásáról, az online csalások elleni fellépésről és a légiutas jogokkal kapcsolatos.
Mi szükség van az újabb konzultációra? Vajon a Tisza akciója miatt „mienk legyen az utolsó szó” az ok? Vagy egyszerűen csak frissíteni kell a Kubatov-listát? Horn Gábort kérdeztük.
„Megszokhattuk, hogy a választások közeledtével a Fidesz közpénzből saját kampányt folytat, ez is egy eleme ennek” – szögezte le a Republikon Intézet vezetője, emlékezteve arra, hogy mindeközben még zajlik Ukrajna végleges eltaszítása az Európai Uniótól, ami szintén egy ilyen kampány (azaz a véleménynyilvánító szavazásnak elkeresztelt akció Ukrajna uniós tagságáról, amiről itt írtunk – a szerk.). Horn szerint a Fidesz érzékeli, hogy „kampányügyileg” lemaradtak a Tiszától, amelynek az akciója nagyon sok embert megmozgat, országos szinten megjelenik a médiában, s emellett helyi szinten elérhetővé tette a Tiszát. Ez utóbbi ráadásul egy új elem, s fontos része a Tisza választási készülődésének – magyarázta. Erre reflexióként kínálnak Orbánék egy vegyesfelvágottat, ha úgy tetszik, egy salátatálat, azt üzenve a polgároknak: mi veletek vagyunk, mi értetek vagyunk, nektek csak jelezni kell a problémáitokat és mi segítünk – fejtegette. A legkülönfélébb problémákat egyfajta zavaros egytálba belehelyezve a kormány azt a látszatot igyekszik kelteni, hogy segíteni akar – mutatott rá, megjegyezve: „az emberben persze felmerül, hogy 15 év kormányzás után mi szükség van konzultálgatni a néppel, hogyhogy nincsenek tisztában azzal, hogy – mi a nép problémája?” Arról nem is szólva – tette hozzá –, hogy akár a fogyasztóvédelem, akár a kereskedelem, akár a légiközlekedés területén az elmúlt 15 évben Orbánéknak minden lehetőségük megvolt, és minden eszköz a rendelkezésükre állt ahhoz, hogy kezeljék ezeket a problémákat.
Mire számít, végül népszerű, sikeres lesz-e e a mostani konzultáció? – kérdeztük. Horn nem igazán hiszi, szerinte ez csak arra jó, hogy a Fidesz maradjon a tematizációs térben, olyan konkrét ügyekben, amelyekről külön-külön is lehet beszélni. No meg esetleg céljuk egyfajta önök kérték-mi teljesítjük kormányzóképességet felmutatni, de ez finoman szólva sem egy csodafegyver – mondta. Ezt az is mutatja, hogy a Fidesz-szavazóknak is csak egy része, átlagosan 1-1,1 millió ember vesz részt ezeken a nemzeti konzultációkon, holott 1998 óta mindig több szavazója volt a pártnak. Más szóval: ezek a konzultációk kudarcosak is, hiszen még a sajátjaikat sem tudják mozgósítani, holott egyszerű a megfogalmazásuk, ingyenes a válaszadás, nem kell kimenni az utcára sem ahhoz, hogy kitöltsék, akár papíron, akár online. „A visszaküldés viszonylag alacsony aránya bizonyítja, hogy ez a konzultációsdi nem csodafegyver, bár persze azt a látszatot tudja kelteni, hogy a kormányzó pártnak fontos a’zemberek napi problémája” – állapította meg. (Az eddigi nemzeti konzultációk adatairól itt írtunk – a szerk.)
Vajon mi lehet az oka annak, hogy ezúttal még csak nem is nemzeti konzultáció lett a neve? – kérdeztük. Horn is érdekesnek tartja ezt, szerinte – rosszabb esetben – lehet, hogy megint nem működik a fideszes kommunikációs gépezet, példa már volt ilyenre. Ám ő inkább úgy véli, hogy ezt a mostani akciót meg akarják különböztetni a korábbiaktól, amelyek fajsúlyosabbnak gondolt témákra voltak kihegyezve. De – emlékeztetett – másként hívják a még zajló „elzavarjuk Ukrajnát az unió közeléből” véleménynyilvánító szavazásnak nevezett akciót is. „Szerintem inkább látják, hogy már a saját szavazóbázisuk is beleunt a nemzeti konzultációkba, s más formákat keresnek” – állapította meg. Mint megjegyezte: azt azért nem hiszi, hogy az általuk kisajátított „nemzeti” fogalmat elengednék, csak keresik azt a formát, amivel a hard-core fideszesek is elérhetők.
A KlikkTV témához kapcsolódó korábbi, 2024. október 7-i adása itt nézhető meg: