Már a magániskolákban is tanárhiány van
Sokan a versenyszférában helyezkednek el, vagy magántanítványok fogadásával egészítik ki keresetüket – derült ki a Népszava körképéből.
Miközben a magániskolák egyik vonzereje épp abban rejlett eddig, hogy nem kell szaktanárok hiányával küzdeniük. Ám egyre többen helyezkednek el inkább a versenyszférában.
Egyre nehezebb magániskolákba is pedagógusokat találni. Régebben még lehetett válogatni a jelentkezők, az önéletrajzok között, ezt most már egyre kevésbé lehet megtenni – mondta Dobos Orsolya, az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének társelnöke a lapnak. Hozzátette, szerinte nem igaz, hogy a magániskolák „elszipkáznák” a pedagógusokat az állami oktatásból, és tapasztalatai szerint a heves tiltakozásokat kiváltó új pedagógus életpályatörvény – ismertebb nevén státusztörvény – sem indította meg a tanárok „átvándorlását” a magániskolákba.
Az Oktatási Hivatal adatbázisa szerint jelenleg 5695 köznevelési intézmény működik Magyarországon, ezek között 609 olyan aktív státuszú óvodát, általános és középiskolát tartanak nyilván, amelyeket alapítványok, egyesületek, magáncégek működtetnek.
Miklós Györgynek, a Szülői Hang Közösség alapítója arról számolt be a Népszavának, hogy már gyermeke iskolájában is küzdenek a pedagógushiánnyal. A helyzetet nehezíti, hogy itt olyan pedagógiai módszereket alkalmaznak, amelyek elsajátításához a tanároknak egy speciális képzést is el kell végezniük. Miklós György szerint azokra a kérdésekre, hogy a fizetős magániskolák „megérik-e a pénzüket”, vagy hogy mennyire vállnak be a diákoknak, szülőknek, nincs egyértelmű válasz.
Az SNI-s gyerekek szüleinek gyakran nem is nagyon van más választásuk; az állami intézményekben nagyon alacsony szintű az SNI-s – például tanulási zavarokkal küzdő – gyerekek szakszerű oktatása, ellátása.