Márton András: a színházakat koldusbotra lehet juttatni, de elnémítani soha
Egyfajta színházfoglalás történik napjainkban – mondta Márton András színművész a KlikkTV Mélyvíz című műsorában. Hozzátette, ő maga beleszületett abba a világba, amikor a színházakat egy hamis ideológia uralta, de mindannyian gondolkodhattak másként, mindenki tudta, hogy a sorok közötti üzenetekre kell figyelni, hallatlan izgalmas szubkultúra alakult ki. „Sok olyan társulat van Magyarországon, amelyek politikailag neutrálisak, operetteket játszanak, vidéki kultúrházakba járnak, a független színházakat pedig söprik le a pályáról és szítanak megélhetési harcot közöttük.”
Nem kell hozzá nagyon okosnak lenni, hogy az ember belássa, a művészet minél sokszínűbb, annál érdekesebb, annál több embert tud elcsábítani – mondta Márton András, aki szerint, ha ezt leszűkítjük, és egy-egy vezető ember ízlésére bízzuk, akkor nemhogy lábon lőttük magunkat, hanem főbe. „Többé akkor nincs gondolat, a művészet esszenciája lenne kikapcsolva, ha megvalósulna” – fogalmazott arról, hogy egyre inkább centralizálja a kormány a művészeteket.
Anyagilag lehet koldusbotra juttatni embereket, elnémítani soha
Ha nem adsz egy fillért sem, ha máglyával felégeted azokat, akkor is lesz színház, és az a színház erősebb lesz, fájdalma lesz, sokkal több panasza lesz, mint ami egyébként van, de sokkal kevésbé lesz higgadt és érvelő, sokkal inkább érzelmi alapon fogja támadni az őt megtámadó hatalmat – fogalmazta meg Márton András. „Ha valakit ebben a szakmában lehet bárdolatlannak, modortalannak, antikommunikatívnak mondani, az Vidnyánszky Attila, ő az, akivel nem lehet igazán szót érteni.”
Emlékeztetett, amikor a két vezető művész leesett a díszletről, csak egy gesztus volt a Nemzeti Színház igazgatója részéről, hogy lemond, de aztán kijelentette, hogy a színház veszélyes üzem, nem állt szóba az RTL riporterével, nem nézette át a díszleteket, nem tett védelmi intézkedéseket. Rámutatott, azt is meg lehet nézni, hogyan megy ma a színészi oktatás, kik indítanak osztályt, kik tanítanak az ő felügyelete alatt működő budapesti és kaposvári színházi egyetemeken. A művész szerint régebben volt a világ színházaiba beintegrálható profilja annak, ahogyan tanították a mesterséget. „Magam is tanítottam, van rálátásom. Most elmentem az Ódry Színpad előtt, a Vas utcai portál előtt, és az egyik vizsgaelőadás címe Vedd le a kalapod a honvéd előtt. Nem láttam, hogy játszottak volna Brechtet, aki fantasztikus és mindenképpen tanulmányozásra méltó színházi rendszert állított fel, amelyik vadonatúj volt a világ színháztörténetében. Vagy miért nem játszanak például mai modern független színházi darabokat, amelyek más nyelvet kívánnak a színésztől, vagy realista darabokat?”
Az ember alkotmányos alapjoga, hogy politizálhasson
Hogy lehet elköszönni az ország egyik legjobb, leérdekesebb, legszeretettebb színésznőjétől, mert elmondta a véleményét – mondta Márton András arról, hogy Vidnyánszky Attila képes volt megválni Udvaros Dorottyától is. „Nem áll szóba senkivel, ez az abszolút hübrisz. Ez a fiú folyamatosan sértett, még, amikor volt POSZT, beválogattam egy darabját, de nem volt hajlandó leülni velem, miközben a társulattal beszélgettem.” Feltette a kérdést, mi ez a különlegesen undok arisztokratizmus, kivagyiság, ettől a sértettségtől ráült valami, amitől nem jó ránézni sem.
A KlikkTV műsorát itt nézhetik meg.