Nincs miért aggódniuk a 70 év feletti magyar sofőröknek a jogosítványuk miatt

Millei Ilona 2023. december 11. 08:00 2023. dec. 11. 08:00

Mivel az életkor előre haladtával együtt jár bizonyos készségek – reflex, látás, hallás – csökkenése, nem hajánál fogva előrángatott ötlet, hogy a biztonságos közlekedés érdekében bizonyos életkor után alaposabban megvizsgálják, mennyire hasznosulnak ténylegesen a vezetés közben a gépkocsit vezetők meglevő készségei – mondta a Hírklikknek Kovács Kázmér. Az Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke szerint azonban a magyar sofőröknek nincs miért aggódniuk, a magyarországi szabályozás a szigorúbbak közé tartozik.

Márciusban még úgy volt, hogy életbe lép majd az unióban egy olyan szigorítás, miszerint az idősebb sofőröknek 70 éves koruk után ötévente újra kellene valamilyen formában vizsgázniuk, de legalábbis meg kell vizsgálni, alkalmasak-e még a vezetésre. Az életkori diszkrimináció azonban elég nagy felháborodást keltett. Hétfőn az uniós közlekedési miniszterek brüsszeli tárgyalásán azonban a vitatott egészségügyi ellenőrzésekre vonatkozó tervek lekerültek a napirendről. Megnyugodhatnak-e a 70 éven felüli sofőrök az uniós államokban?

Attól függ, hogyan értelmezzük az előzményeket. Ez az ötlet nem került közvetlen napirendre, valakik ugyanakkor fölvetették, de nem jutott a megvalósítás stádiumába. Én azt gondolom, hogy Magyarországon – ahol egyébként is szigorúbb a 70 év felettieknek a jogosítvány megtartásával kapcsolatos követelményrendszere –, semmitől sem kell tartani. Egyelőre olyan országok is vannak, ahol nincs semmilyen követelmény a 70 év felettiekre vonatkozóan. Úgyhogy, én azt hiszem, hogy az a szabályozás, ami Magyarországon jelenleg fennáll, nincs veszélyben. 

Miért pont a 70 év felettiek kerültek „fókuszba”? Miért nem mindenkit vizsgálnak meg, aki jogosítványt kapott, például, hogy alkalmas-e egyáltalán a vezetésre? 

Ez egy teljesen más dolog. Az pedig nem vitatható kérdés, és nyilvánvalóan ez a háttere a magyar szabályozásnak is, hogy az életkor előrehaladtával együtt jár bizonyos készségek csökkenése. A reflexek, a látás, hallás stb. megkopik. Az nem egy hajánál fogva előrángatott ötlet, hogy bizonyos életkor után alaposabban vizsgálják meg, rendben van-e minden, s ha valaki nem süket vagy vak, de a meglevő készségei mennyire hasznosulnak ténylegesen a vezetés közben. 

Van arra bármilyen bizonyíték, vizsgálat, hogy a 70 éven felüliek több balesetet okoznak?

Erre semmilyen bizonyíték nincsen, és nem is biztos, hogy ez így van, de kétségkívül veszélyforrás. Hogy miért pont a 70. életév ez az időpont? Lehetne 75, vagy 65 is. Valahol meg kellett húzni a határt, és itt húzták meg. 

Az egy nagyon tisztességes cél, amit az EU kitűzött maga elé, miszerint 2050-re ne legyenek halálos közúti balesetek. De van-e erre esély?  

Tisztességes célkitűzés, csak elképzelhetetlen, hogy megvalósuljon. 

Országonként változik a szabályozás a jogosítvány megújításában   

Magyarország a szigorúbb szabályozást alkalmazó tagállamok közé tartozik, nálunk ugyanis 50 éves kor alatt 10 évig, 50 és 60 éves kor között 5 évig, 60 és 70 éves kor között 3 évig érvényesek a jogosítványok, a 70 év felettieknek pedig 2 évente kötelező az orvosi alkalmassági vizsgálat. Ugyanakkor Dániában 75 év felett kell kétévente orvosi vizsgálatra menni, 80 éves kortól minden évben. Olaszországban pedig már 50 évesen is ötévente kell megújítani a jogosítványt. A 70 év felettieknek háromévente, a 80 év felettieknek pedig kétévente kell orvosi vizsgálatra menniük. Spanyolországban 65 év felett ötévente meg kell újítani a jogosítványt, Nagy-Britanniában pedig 70 év felett háromévente, de a kérvényben még fel kell tüntetni minden egészségügyi problémát is.

 



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom