Orbán, a közéleti katona – dicsérni jött, nem temetni

Németh Péter 2020. június 24. 09:24 2020. jún. 24. 09:24

Az, hogy én mire tartottam az áprilisban elhunyt, most eltemetett Fekete Györgyöt, az MMA volt elnökét, művészettörténészt, igazán nem fontos és nem is biztos, hogy érdekel bárkit.

Mégis ideírom: idősebb kora ellenére, és a mögötte hagyott pályája dacára, egy kurzuslovagnak gondoltam és gondolom őt, aki messze túlteljesítve az elvárásokat, szolgálta ki az Orbán-rendszert. Nem a kultúra gazdagításából akarta kivenni a részét, sokkal inkább egy új, kiválasztott Fidesz-tábor megteremtésében. Érthető tehát, ha búcsúztatásán a közjogi méltóságok – Fidesz-alapítók – jelentek meg és méltatták életpályáját. Természetesen ott volt és beszélt is Orbán Viktor miniszterelnök, ami különben tiszteletre méltó dolog, hiszen egy Kossuth-díjas művészembertől köszöntünk el, és a megbecsülés még akkor is kijár neki, ha fontosabbnak tartotta a hatalom kiszolgálását, mint a valódi kultúra szolgálatát.

De ne bántsuk Fekete Györgyöt; hosszú életpályájának ez az előbb említett szakasza csak rövid volt, még ha utolsó benyomásként ez maradt meg róla – a tisztesség kedvéért – bennem.

Orbánban természetesen teljesen más. A miniszterelnök ugyanerről a gondolatról így beszélt a temetésen:  „Feketénél a nemzeti kultúra és a nemzetállam pozícióinak védelme összetartozott, nem tévesztette meg a művészek és a politikusok eszközeinek különbözősége, mert tudta, hogy lényegét tekintve, rokonszakmákról van szó, legalábbis Magyarországon. Hangsúlyozta: a kultúra harci terep, és ma, amikor Nyugatra tekintünk, elborzadva látjuk ezt”.

Hogy mit is jelent a kultúra és a nemzetállam pozícióinak védelme, azt immár jól látjuk, de jól látta Fekete is – már a kinevezése pillanatában. A pozíció védelme nem más, mint a saját emberek helyzetbe hozása, azokkal szemben, akik nem az orbáni politikát szolgálják. A helyzetbe hozás, igen, pozíciókat és pénzt jelent. A miniszterelnök fogalmi rendszerében – ahol ugye a kultúra harci terep – a művészek és a politikusok rokonszakmát képviselnek. Nem vagyok eléggé felkészült, vagy kellően friss ahhoz, hogy teljesen megértsem a rokonság mibenlétét, annyit azonban felfogok belőle, hogy mi az, amit Orbán leginkább elvár a művészektől.

Ugyanígy nem pontosan érzékelem, hogy mi az, amitől a kormányfő – Nyugatra tekintve – elborzad, azt azonban igen, hogy csak azokat tekinti művészembereknek, akik egyetértenek az ő politikájával. (Ez lenne a rokonság?) Persze, lehet ez megint csak az én értetlenségem, hiszen volt ennek is orbáni magyarázata. Íme: „De itt, Magyarországon, Fekete számára ez a harc mást jelentett, olyan küzdelmet, amellyel nem mások ellen, hanem önmagunkért harcolunk, és mi, magyarok, a nemzeti elkötelezettség és az önelvű művészi törekvések szövetségét akarjuk”

Azt már megint csak nem tudom, hogy pontosan mit is értsünk az önelvű művészi törekvések  szövetségén, legfeljebb sejtem – ezek alapján Ş, hogy mi lehet a kiválasztás alapja. Talán közelebb vinne a megoldáshoz, ha pontosan érteném Orbánnak e szövetségről szóló, ugyancsak a temetésen elhangzott gondolatát, amely a következő volt: „A közélet katonáinak a kormányzás az eszköze, amellyel a szellemi, lelki energiáknak lehetőséget teremtenek a megtestesülésre, és ez volt a szövetségük fundamentuma”.

Annyit felfogok ebből a mondatból, hogy Orbán, a közéleti katona, kiknek akar szellemi és lelki energiákat biztosítani az alkotásra.

És azt is, hogy kiknek nem.