Péntekig  kell kifizetni a repteret

HírKlikk 2023. november 26. 09:55 2023. nov. 26. 09:55

Már csak öt napja van a magyar kormánynak arra, hogy előteremtse a pénzt, amelyet a Liszt Ferenc repülőtér 51%-ának megvételére szán. Brückner Gergely, a Telex újságírója szerint az elmúlt hetek különféle tranzakcióit szándékosan úgy tervezték, hogy időben befolyhasson a magyar Erste 15 százalékos részének és két, szintén hazai biztosító 35-35 százalékos részének az eladási ára. Ugyanakkor így is nagyon feszes a pénz előteremtéséhez szolgáló menetrend.

Mint ismeretes, a magyar állam a világ legnagyobb reptér-üzemeltetőjével, a francia Vinci Airports-szal szeretné megvenni a Liszt Ferenc repteret. A Vinci 13 országban 65 repülőteret működtet. Érdekes, hogy miközben a magyar állam 51 százalékot, a Vinci 49 százalékot adna az üzletbe, a Vinci a menedzsment jogokat is birtokolná, azaz a társaság irányítása a francia csapat feladata lenne – írja a Telex.

Más a helyzet, ha tele a kincstár, és más, amikor üres. Emiatt legfeljebb pénzbőség idején tűnik racionálisnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér visszaszerzése, de annak magyar tulajdonlása erős szándéka Orbán Viktornak, végigkíséri immár ötödik ciklusát is, és valamiképpen mindig napirenden volt.

Csak most éppen nincs pénzbőség, márpedig a reptér 51 százaléka is óriási pénzbe kerül, amiért a kormány valóban olyan szándékairól is lemond, mint a két magyar biztosító (Alfa és Union) érdemi kisebbségi tulajdona. 

Mindenesetre, ha becslések szerint kapott is az állam 250 millió eurót a két biztosítói rész eladásáért, még azzal is csak 480 millió euró van meg. Ráadásul a pénznek november 27. és 30. között meg is kellene érkeznie, mert dec. 1-én fizetni kellene a reptérért. Bár a költségvetésben az úgynevezett eredményszemléletű kimutatásban nem változik semmi, de pénzforgalmi szemléletben viszont igen! A reptérre fordított pénz növeli az adósságot.

Amúgy a pontos vételár nem ismert, erről legfeljebb csak becslések lehetnek.
Az sem mindegy, hogy a Budapest Airport a különböző, részben tulajdonosi hiteleiből mennyit fizet vissza az üzlet előtt, és mennyi marad a megvásárolt cégben. Ha esetleg publikus lesz majd a reptér vételára, melynél az 1 milliárd euró is lehet sok, és a 3 milliárd euró is lehet kevés, attól függ, hogy mennyi hitellel megy tovább a cég. A Budapest Airport Zrt. kötelezettsége az Opten szerint tavaly év végén 615 milliárd forint volt. 

Lehetett arról hallani, hogy a vásárlás mellett a franciák akár valamilyen hitellel segíthetik a tranzakció létrejöttét, és azt is látni, hogy a magyar állam hirtelen végkiárusításba kezdett. Ha december 1-ig szeretne már pénzügyileg elköteleződni, illetve december 8-ig szeretne az állam már valamit hivatalosan is bejelenteni, akkor valóban iparkodnia kell.

Összességében nagy nehezen össze lehet szedni a szükséges pénz harmadát-negyedét, de a többit vagy a magyar állam devizakötvény-kibocsátásai során felhalmozott pénzek, vagy a Vinci hitele adhatja össze.

Forrás: Telex


Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom