Rengeteg pénzbe kerül az ütött-kopott vonatok lecserélése

HírKlikk 2022. szeptember 29. 14:25 2022. szept. 29. 14:25

A legutóbb bejelentett vásárlások költsége az 500 milliárdot közelítheti, de ha minden selejtezésre érett eszközt lecserélnének, nagyjából még háromszor ennyire lenne szükség.

Az alapvetően 40 éves kocsikból álló InterCity-flotta java részét lecseréli a MÁV-Start. A kormányhatározat alapján, a MÁV-nak kell az európai vasutak beszerzéseit finanszírozó Eurofirma társaságtól 70 milliárd forintnyi hitelt felvennie. Ebből 50 mozdonyt vehet az állami vasúttársaság, amire már élő keretszerződése van. A tender eredményét márciusban ismertették: ha majd az opciós 65 darabra is lesz pénze, akkor összesen 115 Siemens Vectron mozdonyt vásárol a MÁV. A mozdonyok ára 3,5 millió euró darabonként, a cikk írásakor érvényes árfolyam mellett ez pontosan a jóváhagyott 70 milliárd forint, így önerő nélkül meg is tudja venni azokat a vállalat – írja a G7.

A mozdonyokon kívül 39 vagonegységet is venne a MÁV, plusz opcionálisan további 10-et. Azért egységről érdemes beszélni, mert a vagonokon kívül minden egységben van egy vezérlőkocsi, amelynek köszönhetően a végállomásokon nem kell tolatni a vonatokat, így felgyorsul a menetváltás ideje. A vezérlőkocsi nélküli IC-vonatok nem hatékonyak, ezért mára szinte teljesen eltűntek az európai sínekről – csak Magyarországon, Romániában és a Balkánon számítanak elterjedtnek a mai napig.

A közbeszerzési kiírás ugyan még nem jelent meg, de mivel a vezérlőkocsinak a Siemens Vectron mozdonyokkal kell együtt működni, jó esély van rá, hogy ebben a Siemensnek lesz a legkönnyebb dolga. Mivel az eddig megjelent információk szerint minimum 230 kilométer/órás sebességre kell alkalmasnak lenniük a kocsiknak, tovább szűkül a verseny. A legtöbb IC-kocsi ugyanis az európai piacon 200 kilométer/órára alkalmas. Egyetlen ismert kivétel van: a Siemens Viaggio kocsijai indulnak jó eséllyel a versenyben.

Erősen kérdéses, miért van szükség a 230-as tempóra, ha a mozdonyok csak 200-ra alkalmasak – különösen, ha ez egy erősen szűkítő feltétel. Ráadásul a beszerzés az esélyes befutó Siemensszel nem tűnik olcsónak.

Az inflációt figyelembe véve az új InterCity-szerelvények kocsijai és vezérlőkocsijai legalább 400 milliárd forintba kerülhetnek, plusz 70 milliárd forint a mozdonyok ára.

Az új kocsikból és mozdonyokból álló IC-vonatok egy ülőhelye a piaci árak alapján kétszer annyiba kerülhet, mintha motorvonatokat vásárolnának. Ráadásul az IC-kocsik nem lesznek alacsony padlósak, így kerekes székkel nehezebben igénybe vehetők. Az emeletes vonatok további előnye, hogy nem olyan hosszúak, könnyebb az állomásokon le- és felszállni.

Magyarországon még évtizedekig nem lesz 160 kilométer/óránál gyorsabb pálya, ezért feleslegesnek tűnhet a 230 kilométer/órás sebességű vonatok beszerzése, ha olcsóbban lehet 160-asokat vásárolni. Mivel azonban a szomszédos és környékbeli országokban egyre több a 200 kilométer/órás pálya, szükség van ahhoz a MÁV-nak ilyenekre, hogy nemzetközi vonatokat tudjon közlekedtetni.

A csaknem 400 vasúti kocsi segíthet a MÁV egyik kihívását kezelni: a magyarországi IC-vonatokra csak igen leromlott, cserére érett kocsik állnak rendelkezésre az elmúlt években gyártott – és még részben most is készülő – 92 darab IC+ kocsi kivételével.

A személyszállításban használt kétezer vasúti jármű kétharmada 40 évesnél idősebb, ezeket gyakorlatilag azonnal cserélni kellene. A most bejelentett IC-kocsi vásárlás csaknem 400 kocsit érinthet. Ez valóban nagy lépés, de az 1400 körüli 40 évesnél idősebb jármű negyedét gyakorlatilag azonnal le kellene cserélni.

Forrás: G7