Tarlós klímakatasztrófája

Zsidai Péter 2019. július 11. 06:52 2019. júl. 11. 06:52

A főpolgármester két éve luxusként állította be a légkondis metrószerelvényeket, a választásokhoz közeledve egyre több homályos ígérettel igyekszik lehűteni az izzadó budapestiek ellenszenvét.

Úgy tűnik, néhány év késéssel, utolsóként a sorban a főpolgármester is megértette, mekkora hiba volt klímátlanul rendelni az orosz metrókocsikat. Ehhez arra volt szükség, hogy az újraválasztása legyen a tét. Két éve pökhendiséget nem nélkülözve oktatta ki el a hvg újságíróját, mekkora hülyeség klímát szerelni azokra. „Lehet ilyeneken szórakozni, hogy legyen klíma, azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is.” A műszaki végzettségű Tarlós azzal indokolta klímaellenességét, hogy az alagútban, 25 méterrel a föld nem süt a nap, nem melegednek fel a kocsik. Akkor másodlagosnak tekintette a klímakérdést, azt kérve számon a riporteren, ha egy átlagos állapotú ember klíma nélkül nem bírna ki 2-3-4 megállót a metróban, akkor az elmúlt 30-40 évben miért nem dőltek halomra az emberek a 3-as metróban?

Tarlós valamennyi megnyilvánulása a felelősség elhárításáról szól ebben az ügyben. Két éve arra hivatkozott, nincs pénze a fővárosnak, és fontosabb az akadálymentesítés. Könnyedén összemosta a metró szerelvények klímáját a metróalagút felújításával, ami két különböző projekt, különböző forrásokból finanszírozva. A kocsikhoz az OTP adta a hitelt, a 70 milliárd forintos beszerzésbe belefért volna néhány milliárd plusz a klímákra, amit végül mégse fog tudni megtakarítani. Vagy tarthatta volna magát a BKV az eredeti műszaki tartalomhoz, nem a drágább, három fázisos aszinkronos meghajtású motort, hanem a hagyományos, olcsóbb villanymotort rendelt volna. A különbözetet akár légkondicionálókra költhette volna.

Azóta Tarlós István már nem beszél pénzhiányról, spórolásról, pedig 200 milliárdot közelíti a főváros adóssága. Tavasszal dobta le a klímaígéret bombát, ami nem kevésbé volt homályos, mint e heti kecsegtetése. Március 30-án a felújított első szakasz átadási ünnepélyén kezdte ringatni a fővárosiak álmát: a metróvonal rekonstrukciója végére lehet, hogy felszerelik léghűtőkkel a szerelvényeket. Akik ott voltak Újpesten, láthatták, hogy adja át helyét a BKV-vezetők arcán az elégedettség az elképedésnek. Mint akik akkor hallottak először a luxustervről. A főpolgármester azt ígérte, elvégzik az ehhez szükséges vizsgálatotokat a Liebherr céggel. A Magyar Narancs három hónap múltán rá is kérdezett, mit állapítottak meg, Tarlós azonban megkukult. A lap azért leírta, ha mégis igaz is az állítása, leghamarabb 2023-ra lehetnek légkondik a kocsikon.

A héten Tarlós faragott tavaszi ígéretéből, azt állítva, lesz pénz a berendezésekre, nincs műszaki akadálya se. E nagyszerű hír közlésekor is vigyázott arra, nehogy számonkérhető legyen: ha az oroszok nem járulnak hozzá, nem lesznek klímák, mert beleegyezésük nélkül nem szerelhetik fel, a metrókocsik nehogy elveszítsék garanciájukat. Ha tehát sikerül, az ő érdeme lesz, ha nem, keres egy újabb szereplőt, akire kivetítheti a városvezetőként összehozott klímaválságot.