Törley Katalin: nem lehet négyévente rángatni az oktatási rendszert

HírKlikk 2021. július 7. 15:05 2021. júl. 7. 15:05

Még mindig benne van a köztudatban a Tanítanék mozgalom, néha megszólalnak, de őrlángon működnek – mondta Törley Katalin. A Tanítanék Mozgalom egyik vezetője rámutatott, az elmúlt másfél évben minden bezárult, a tömeg elfáradt. Hiába van még pár aktivista, aki mozgolódna, nem tud ugyanúgy működni, mint 2016 és 2018 között.

Az utóbbi tíz évben nem nagyon lehetett elérni azokat a célokat, amelyeket egyes szervezetek kitűztek maguk elé. Néha az oktatás vezetői lenyúlták a mozgalom egyes követeléseit, néha barkácsoltak egy-egy javaslaton és bevezették – mondta a KlikkTv Tíz című műsorában Törley Katalin, a Tanítanék Mozgalom egyik vezetője.

Emlékeztetett, a mozgalom eredeti célja az lett volna, hogy a gyerekek az óvodától az egyetemig legyenek a középpontban és úgy képezzék őket, ahogy a fejlődésük szerint nekik a legjobb.

Törley Katalin elmondta, „iszonyatos energiát, akaratot és erőfeszítést tettünk a munkába, és hogy ennek látható eredménye nem lett, az fájdalmas. Még tárgyalni sem ültek le velünk.”

„Ez nem kizárólag célorientált tevékenység, hanem lelkiismereti kérdés. Én benne dolgozom egy rendszerben, amely rendszert nem nagyon fogadom el. Hogy tudnék tükörbe nézni és elfogadni az én bennmaradásomat a rendszerben, ha még hangot sem adhatok annak, hogy ez nagyon sok helyen igen problémás?”  

Vagy elhagyjuk a pályát, vagy maradunk, de akkor úgy, ha folyamatosan és következetesen rámutatunk a rendszer súlyos hibáira – tette hozzá.

„A legalább az ennyi jutott” öröme rövid ideig tarthatott csak – mondta a mozgalom egyik vezetője, aki utalt a tanárok fizetésére. „Az egyetlen olyan garanciális elemet, ami azt biztosíthatta volna, hogy hosszú távon egy normálisabb anyagi helyzetbe kerüljenek a tanárok, nagyon hamar kivették. Mostanra az ő fizetésük elinflálódott és ezzel kapcsolatban igen nagy az elégedetlenség.”

Ez fog a rendszer teljes összeomlásához vezetni – mutatott rá Törley Katalin. „Nem lesz tanár, aki dolgozzon, nem lesz fiatal oktató, aki pótolja azokat, akik nyugdíjba mennek, egyre súlyosabb tanárhiány van és nem elvárható egy fiataltól, hogy olyan fizetésért, amivel egy kezdő tanár találkozik, vállalja a nem könnyű körülményeket és a nagy munkaterhelést.”

„Az elkeseredettség és az elégedetlenség anyagi téren továbbra is megvan.”

Emlékeztetett, az a düh, ami a mozgalom indulásakor hajtóerőként működött, most változó, nem mindenki volt képes megtartani.

„Nehezen tudok pedagógustársadalomról beszélni, mert több mint 150 ezren vagyunk. Vannak, akik elégedetlenek, vannak, akik jól elvannak és luxushobbiként dolgoznak, és vannak nagyon sokan, akiknek nincs más választásuk, le vannak terhelve és tekerik tovább a verklit.”

„Sokfélék vagyunk mi, tanárok,s ez leképezi a magyar társadalom sokféleségét.”

Törley Katalin elmondta, hogy már 2018-ban a Tanítanék Mozgalom kezdeményezésére, egyetemi oktatókkal együtt létrehoztak egy oktatási minimumot, amely nem veszítette el az érvényét. Nyilván az eltelt idő miatt hozzá kellene nyúlni – tette hozzá.

Arról is beszélt, hogy az össz-ellenzéki programalkotás során a Civil Közoktatási Platform szakértőit megkérdezték a pártok.

„Ahhoz, hogy egy jó, fenntartható oktatási rendszer létrejöhessen, sok időre és energiára van szükség, de vannak azonnal is meghozható intézkedések, amelyek segítik ezt az átállást és jobb helyzetbe hozzák az oktatás minden szereplőjét. Ilyen a bérkérdés, amit muszáj rendezni, ilyen az esélyegyenlőség – mert az esélyegyenlőtlenség a rendszerben katasztrofális módon jelen van. Az iskoláztatási korhatárt vissza kell emelni 18 éves korra, figyelni kell arra, hogy szegregált iskolák ne alakuljanak ki. Az egyházi fenntartású oktatási intézmények most nagyobb támogatást kapnak, így az állami iskolákét meg kell emelni ugyanarra a szintre, vissza kell adni az iskolák fenntartásának jogát az önkormányzatoknak, kisebb településeken pedig a járásoknak. Emellett vissza kell adni az intézményeknek autonómiáját, az igazgatókét és a tanárokét is.”

„Vissza kell adni nekik azt a státuszt, hogy a tanár alkotó értelmiségi. Így tud hatékonyan és a gyerekek számára jól működni. Most azonban végrehajtó szerepbe kényszerül – rettenetes terhelés közepette.”

Törley Katalin szerint ezekben lehetne hozni olyan intézkedéseket, amelyek rögtön segítenek a rendszeren és utána lehet elkezdeni azt az aprólékos és hosszú távú munkát, amelynek gyümölcse 20-30 év múlva érik be.

„Ehhez kell nemzeti közmegegyezés, ami alapján ki kell venni a napi politika játszmái közül az iskolarendszert és szakértőkre, szakmára bízni azt.”

„Nem lehet négyévente egy ekkora rendszert rángatni.”

Forrás: Hírklikk