Vitézy Dávid távozásával kisiklik a Déli Körvasút?

Föld S. Péter 2022. november 15. 14:50 2022. nov. 15. 14:50

Palkovics László lemondásával kisebb lavina indult el: hétfőn kiderült, hogy államtitkára is távozik a posztjáról. A Déli Körvasútnak nevezett beruházás legfőbb támogatója volt Vitézy Dávid, aki az elővárosi közlekedés amúgy fontos projektje mögé bújtatva gyakorlatilag nagy és balesetveszélyes teherforgalmat vezetne keresztül Újbuda sűrűn lakott városrészén. Időközben a Pest Megyei Kormányhivatal újból kiadta a beruházás bíróság által februárban megsemmisített környezetvédelmi engedélyét, miközben az újbudai történésekkel behatóan foglalkozó Lokálpatrióta blog szerint a mostani kérelem csak kevés helyen különbözik attól a beadványtól, amelyet az említett bírósági végzés 98 oldalas indoklásában tett semmissé.

A Déli Körvasút kapcsán kibontakozó lakossági tiltakozásról a Hírklikk is többször beszámolt, a többi között itt, itt, itt és itt. A helyi ügyekkel gyakran és kellő alapossággal foglalkozó Lokálpatrióta blog a beruházás környezetvédelmi engedélyének újból kiadása kapcsán a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) civil szervezet véleményét idézi: A Pest Megyei Kormányhivatal „már másodszor teszi ezt, annak tudatában, hogy a beruházó semmit nem változtatott a projekt tervein, csak a hatástanulmányt kozmetikázták ki, amitől még ugyanolyan környezetpusztító maradt a beruházás és ugyanúgy Mészáros Lőrinc cége égeti benne a százmilliárdokat.”

Tegyük hozzá: azok, akik részt vettek az október elején tartott közmeghallgatáson, nem ringathatták magukat illúziókba. A rendezvényen megjelent kormányhivatali emberek ugyanis a legkevésbé sem titkolták, hogy a lakókkal és az észszerűséggel szemben a beruházók pártján állnak, és az egyszer már a bíróság által megsemmisített környezetvédelmi engedélyt újból kiadják a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) számára. Így is történt, a helyi civilek november 12-én értesültek arról, hogy ismét van környezetvédelmi engedély, a zöldhatóság zöld utat adott a mintegy ezer fa kivágásához, az ott lakó emberek életkörülményeinek ellehetetlenítéséhez, nem mellesleg, egy gazdaságilag is elhibázott, fölösleges és ésszerűtlen beruházáshoz.

A környezetvédelmi engedély tehát megvan, de még nem jogerős: a civilek, akárcsak az első engedély kiadásakor, ismét perre készülnek. A helyzetet bonyolítja, hogy az újbudai önkormányzat (a dőváros bevonásával?) szintén perelni fog, ám a helyi civil szervezetektől külön. A helyi civil szervezetek, köztük az első per megindításában és megnyerésében kulcsszerepet játszó POPÉK, értetlenül állnak az önkormányzat mostani magatartásával szemben. Mint írják, „most van feldobva igazán a labda a helyi önkormányzatnak, a fővárosnak, és minden olyan politikai pártnak, akik igaz meggyőződéssel óvják a város zöldterületeit, a városlakók egészségét és ingatlanjaik állagát! Tessék színt vallani, most a tettek beszélnek önmagukért! A civil érdekvédők készek felvenni a kesztyűt a helytelennek és hiányosnak ítélt hatástanulmány alapján készült környezetvédelmi engedély ellen, de úgy gondolják, hogy nemcsak másik oldalon van több érdekelt a zöldhatósag mellett, hanem a felperesi oldalon is együtt kellene fellépnie az ügyben abszolút érdekelt Újbudai Önkormányzatnak és a fővárosnak a civil érdekvédőkkel! Önkormányzati oldalon kaptunk erre ígéretet. A fővárossal már három éve próbálunk leülni, hogy ezeket megbeszéljük. Még nem álltak szóba velünk, újra próbálkozunk.” 

A civilek arra gyanakodnak, hogy az Újbudai Önkormányzat egyedül kívánja besöpörni az esetleges pernyerés politikai hozadékát. (Amennyiben netán veszítenének, azt szép csendben, sajnálkozva tudomásul veszik.) Pedig a civilek áldozatvállalása és munkája nélkül még eddig sem jutott volna el az ügy, ők képviselték a legkövetkezetesebben az ott lakó emberek érdekeit.

Vitézy Dávid lemondása új fejlemény az ügyben és más irányt adhat az eddigi történéseknek. A Déli Körvasútnak nevezett projekt az államtitkár távozásával legfőbb támogatóját veszítette el, s kérdés, hogy a témában mostantól felelős Lázár János miniszternek milyen tervei vannak a Déli Körvasúttal. Amit tudni lehet: az általa vezetett Építési és Beruházási Minisztériumnak egyik feladata a tervezett fővárosi és más beruházások felülvizsgálata, különös tekintettel a kormányzati megszorításokra, spórolásra. Várhatóan több fővárosi beruházást is felfüggesztenek, így az újbudai civilek és a környéken élő mintegy 15 ezer érintett lakó most abban is reménykedhet, hogy Vitézy Dávid távozásával – legalább ebből a szempontból – az ő életük is sínre kerül.