Déli Körvasút – sínek, semmiből a semmibe
A két évvel ezelőtti, botrányos közmeghallgatás után a megszűnés előtt álló Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét kiadó Kormányhivatal munkatársai október 6-án ismét közmeghallgatást tartottak. Ennek közvetlen előzménye, hogy a Kormányhivatal által kiadott környezetvédelmi engedélyt a bíróság megsemmisítette, ezért annak egy új változatát augusztus elején a NIF ismét beadta. A tájékoztató és az azt követő vita végig feszült légkörben zajlott, nem a NIF és a Kormányhivatal részéről megjelent személyeknek szólt a bizalmatlanság, hanem a pulpituson ülők előző, 2020 január 20-i teljesítményének.
A környéken lakók ugyanis 2020 elején értesültek arról a tervről, hogy a Vitézy Dávid által felügyelt NIF beruházóként gyakorlatilag az európai teherforgalom nem kis hányadát kívánja a lakásaik, ingatlanjaik közvetlen közelében épülő újabb sínpárokra ráengedni. A bizalmatlansági deficitet növelte, hogy a NIF munkatársai akkor igyekeztek eltitkolni, hogy a projekt valójában a teherforgalom jelentős megnövekedését jelentené az újbudaiaknak, elsősorban a Hamzsabégi sétány, a Sárbogárdi és a Dombóvári út lakosainak. Az akkor hat évesre tervezett beruházás prezentálásakor az elővárosi vasút közlekedés fontosságáról igyekeztek meggyőzni a megjelent helyieket, akiknek amúgy semmi kifogásuk nem volt ez ellen, a bizalmatlanságot az okozta, hogy az akkori közmeghallgatáson megjelent helyi lakosok úgy érezték, átverik őket és az elővárosi közlekedés díszes mázába csomagolva, egy olyan projektet kívánnak megvalósítani, amely károsítja az ingatlanjaikat és a környezetüket, ellehetetleníti az életüket. Ezért alakult meg nem sokkal ezután a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) civil egyesület, amely másokkal összefogva, bíróságon támadta meg az időközben meglepő gyorsasággal kiadott környezetvédelmi engedélyt. A pert a civilek megnyerték, s mindennél beszédesebb, hogy a bíróság 98 oldalon sorolta a környezetvédelmi engedélyhez beadott dokumentumok hiányosságait. (A Déli Körvasúttal kapcsolatos fejleményekről a Hírklikk többször is beszámolt, például itt, itt, itt, itt – és itt.)
Ilyen előzmények után érkezett el az október 6-i második közmeghallgatás, ahol az előzőhöz képest annyi volt a különbség, hogy időközben a NIF munkatársai rájöttek, a nézőtéren nem tájékozatlan, könnyen megvezethető bozótlakók ülnek, hanem értelmes emberek, akik között szakértők – tájépítész, jogász, stb – is vannak. Ennek megfelelően igyekeztek az előzőnél komolyabban venni a tájékoztatást, ám a lényeg nem változott. Bár a bíróság a környezetvédelmi engedély megsemmisítésekor többször és nyomatékosan felhívta a figyelmet az alternatív lehetőségek – például az évek óta tervezett, Budapestet elkerülő V0 projekt – vizsgálatára, a közmeghallgatáson kiderült, hogy a felszólítás ellenére, ezzel csak érintőlegesen foglalkoztak.
A hozzászólók elsősorban a hatástanulmányok hiányát nehezményezték, valamint azt, hogy az építkezés mintegy 1000 fa kivágásával járna, zajvédőként pedig egy olyan betonalagutat képzeltek a sínek fölé, amely nyáron ontani fogja a meleget, különösen, hogy a környező fákat kivágnák és a helyettük ígért új ültetések csak sok évvel később adnának árnyat és friss levegőt.
Újbuda önkormányzata az ügyben a helyi lakosok mellé állt. A közmeghallgatáson több munkatársuk is részt vett, Bakai-Nagy Zita alpolgármester pedig gyakorlatilag pontról-pontra cáfolta a NIF által elmondottakat. Mint utóbb Facebook-posztjában is leírta, bár „a jelenlévők nagy része hozzászólt és bírálta a projektet, sajnos a kormányhivatal, beruházó, tervező nem tudott megnyugtató válaszokat adni a kérdésekre. Sőt, néha látszott, semmit nem tudnak ezen terület előzményeiről.”
Az alpolgármester asszony elmondta azt is, hogy „az önkormányzat álláspontja szerint a beadott hatástanulmány nem alkalmas a környezetvédelmi engedély megalapozására, az engedélykérelem pozitív elbírálására”. Szerinte „az előző engedély megsemmisítése tárgyában hozott bírósági ítéletnek nem felel meg a beadott hatástanulmány, sokkal részletesebben kellene a V0 alternatívát vizsgálnia. A 2032-es előrejelzésben szereplő évi 51 ezer tehervonat olyan mértékű forgalmat ró Újbudára, amelynek középtávon sem szabadna megjelennie a területen. Megemlítette, hogy „merőben elhibázott lépés volt, hogy a déli vasúti hidat önálló projektként építették meg, nem kezelték egyben a Ferencváros-Kelenföld és Kelenföld-Törökbálint szűk keresztmetszetek megszüntetésére irányuló projektekkel, hiszen ezek a beruházások egyben nézve mutatják Újbudára gyakorolt hatásukat. Így csak közpénzkidobás volt a semmiből semmibe menő sínpár.”
Újbuda alpolgármestere hosszan sorolta az engedélyhez beadott dokumentum hiányosságait, amelyek alapján arra szólította fel a Kormányhivatal megjelent képviselőit, hogy ne adják ki újra a bíróság által korábban megsemmisített környezetvédelmi engedélyt.
A környéken lakóknak, valamint a civil szervezeteknek nincsenek illúzióik, s bár még nem született határozat, azt valószínűsítik, hogy a Kormányhivatal újból kiadja a beruházás megkezdéséhez szükséges környezetvédelmi engedélyt. Ami biztos: a helyi lakosok és a civil szervezetek nem várják feltett kézzel a fejleményeket. A POPÉK jelezte, hogy amennyiben a környéken élő mintegy 15 ezer ember életét ellehetetlenítő építkezés újból megkapja a környezetvédelmi engedélyt, ismét bíróságon fogják azt megtámadni.