Agymosás mellett autómosást is vállal a közmédia
Nem elég tisztának lenni, annak is kell látszani. Ez az eredeti formájában Kósáné Kovács Magdától származó bon mot járhatott a közmédia döntéshozóinak a fejében, amikor úgy döntöttek, hogy nettó 58 milliónál is több forintért, saját autómosót létesítenek a cég tulajdonában lévő gépkocsik tisztítására. Tóth Bertalan, az MSZP frakcióvezetője megkérdezte az MTVA vezetőjétől, hogy miért volt szükség erre a fejlesztésre, Papp Dániel válaszából kiderült, hogy a gazdasági okok mellett a gépkocsiknak a közmédiától elvárt kulturált megjelenése indokolta a beruházást.
Nagyon ad a külsőségekre a hitelességére és szakmaiságára büszke, nem mellesleg egy hírhamisító által vezetett intézmény. Márciusban az uniós közbeszerzési értesítőből derült ki, hogy az adófizetők évi 130 milliárdjából működtetett MTVA nettó 450 millió forintot fizet a képernyős munkatársaknak és a műsorvendégeknek nyújtott fodrász, sminkes és stylist szolgáltatásokért, s ugyancsak idei hír, hogy az MTVA nettó 490 millió forintért, várhatóan havi 3150 db rendeléssel, 24 hónapos időtartamra állapodott meg a Főtaxival. A szerződés tárgya „taxi jellegű személyszállításaihoz kapcsolódó fuvarszervezés”, napi 24 órás folyamatos rendelkezésre állással, vállalkozási keretszerződés keretében, elsősorban budapesti kiindulási ponttal.
Az eddig sem volt titok, hogy az MTVA eredeti feladatain kívül – műsorkészítés, tájékoztatás stb. – hamarosan autómosással is foglalkozik, Igaz, az építendő autómosó a cég tulajdonában lévő gépkocsik közül csupán 116 tisztítását fogja ellátni, ám mostantól azt is tudjuk, hogy miért volt szükség erre a műsorkészítő szakmától látszólag idegen projektre. Nem kivagyiságból, vagy pazarlásból, épp ellenkezőleg: az MTVA, amint azt számos alkalommal hallhattuk, minden tekintetben gondosan gazdálkodik az adófizetőktől kapott milliárdokkal. Nem szórja fölöslegesen a pénzt, ezért kell az eddigi külső szolgáltatót saját gépkocsimosóval felváltani. Az MTVA ugyanis 2022-ben 14,3 millió forintot fizetett ki a külső szolgáltatóknak, ráadásul a gépkocsik mosóba szállítása a gépjárművezetők teljes munkaidejét igénybe vette. A járműveket havonta egyszer mosták, ami Papp Dániel szerint a „közmédiától elvárható kulturált megjelenéséhez nem elegendő”. (Hogy a hitelességhez, valamint az elvárható szakmai színvonalhoz havi hány mosás szükséges, az nyilván a cég belső szabályozásából kiolvasható.) A vezérigazgató – feltehetőleg számításokkal alátámasztott vélemény alapján – úgy becsüli, hogy évi 4 000 mosással a várható üzemeltetési költség csupán évi 3,6 millió forint lesz, a megtérülési idő így körülbelül öt-hat évre tehető.
Jó úton indult el tehát a közmédia, amely nemcsak a BBC alapvetéseit tartja a maga számára kötelezőnek – úgymint hitelesnek, pártatlannak és szakmailag magas színvonalúnak kell lenni –, de a kulturált megjelenés is legalább ennyire fontos a számára. Ami természetesen nagyon is helyénvaló: rosszul venné ki magát, ha a közmédia gépkocsijai az utcán poros szélvédőkkel közlekednének, nem egy közülük annyira piszkosan, hogy nem lehetne belőlük kilátni a környező valóságra. Nyilván megszólnák emiatt a közmédiát az emberek, rosszallóan csóválnák a fejüket, és csúnyaságokat mormolnának magukban. Még az sem kizárt, hogy egyesek egy foltos motorháztetővel közlekedő MTVA-s autó láttán a közmédia hitelességét is megkérdőjeleznék.