Jubileumi koncertre készül a Roy & Ádám

HírKlikk 2024. február 2. 10:40 2024. feb. 2. 10:40

Immár 25 éve működik a Roy & Ádám. Ebből az alkalomból február 24-én jubileumi koncertet ad a zenekar az Akvárium Klubban. Hogyan alakult ki a jelenlegi, háromtagú formáció? Mennyire változtak a tagok az elmúlt negyed évszázad alatt? Többek közt ezeket a kérdéseket érintettük Kohánszky Roy-jal, aki egy kulisszatitkot is elárult.

Kérlek, induljunk a kezdetektől! Nagy Ádámot a Tramps zenekarnak köszönhetően ismerted meg, ahol 1994-1998 között együtt zenéltetek. Hogyan emlékszel vissza erre az időszakra?

Akkoriban már voltak zenekaraim, amelyekkel csekély számú koncertünk volt. S aztán találkoztam Gátos Bálinttal és kértem a segítségét. Ő ajánlotta a Tramps-et, ahol éppen énekest kerestek. Elmentem egy próbára és viszonylag gyorsan összehaverkodtunk és átalakítottuk a repertoárt: előtte Elvis- és más rocky zenéket játszottak. Nekem akkor már nem ez volt a stílusom, inkább a funky rock. Aztán közösen megtanultunk számos Lenny Kravitz-, Red Hot Chilli Peppers- és LGT-számot és egész hamar elkezdtünk koncertezni. S érdekesség, hogy idővel ugyanaz a Kiss Áron volt ennek a zenekarnak a menedzsere, mint aki már hosszú ideje a Roy és Ádám Triónak (illetve immár producere). Négy-öt évig nagyon sok klubkoncertet adtunk, aminek köszönhetően Budapesten és vidéken egyaránt ismertté váltunk – és ezután jött létre a Roy & Ádám. Egyébként a Roy & Ádám első albumának az 50-60 százaléka már a Tramps fennállásának az utolsó szakaszában elkészült – a Trambulint például már azzal a zenekarral is játszottuk.

A ma ismert felállás több mint 15 éve, Csányi Zoltán csatlakozásával alakult ki – azóta beszélhetünk Roy és Ádám Trióról.

Az is furcsa lett volna, hogy ha Zoli csatlakozásával maradtunk volna Roy & Ádám, de ezzel a névvel ismertek meg bennünket, ezért gondoltuk azt, hogy váljunk Roy és Ádám Trióvá. A dobosunk, Balázs „Mamóka” Tibor kilépett a zenekarból és meghallgatást tartottunk a helyére – a közös zenélésünknek már szinte az első pillanatában éreztük, hogy ez működni fog közöttünk. Zolit ismertük a Black-Out-ból, amiben vokálozott is, úgyhogy tudtuk, mindenképpen nyerünk vele.

A jubileumi koncert vendége lesz – többek között – Szabó Leslie, aki egy időben a Roy & Ádám szövegírója volt.

Igen, így van; az első három album dalszövegeit mi ketten írtuk. Olyan is volt, hogy együtt írtunk dalszöveget: mondjuk ő írta a verzét, én pedig a refrént, vagy fordítva. De bevallom, neki ez jobban ment; akkoriban, az 1990-es években együtt utcazenéltünk és áhítattal néztem, ahogy írta saját magának a dalszövegeket. Nagyon tetszett, hogy aztán ezeket, a saját dalait előadta és általuk örömet szerzett másoknak. Nem túlzás azt állítani, hogy Bob Dylan – és Pajor Tamás – mellett ő inspirált arra, hogy foglalkozzak dalszövegírással is.

Szabó Leslie-hez hasonlóan a jubileumi koncert vendége lesz Kontor Tamás is, aki korábban a zenekar basszusgitárosa volt.

Így van és Tamást éppen Leslie-nek köszönhetően ismertem meg: tőle tudtam meg, hogy nemcsak gitározik, hanem basszusgitározik is és elhívtam játszani a zenekarba. Amellett, hogy mindkét hangszeren jól zenél, énekesként, illetve vokalistaként is számíthattunk rá.

Mennyiben volt más – mondjuk – 1998-ban a Roy & Ádám, mint 2023-ban?

Egészen más volt: sokkal fiatalabbak voltunk és teljesen máshogy gondolkoztunk a zenéről és a világról is. Csomószor érzem, hogy nem tetszik, ahogy akkor énekeltem – de persze ezzel megbékéltem már. A másik nagy különbség, hogy akkoriban még komoly klubélet volt.

Fotó: Dom Stefanik

A zenekar első albuma 1998-ban jelent meg Tartsd életben! címmel, amin rögtön több olyan számotok is volt, amelyek mindmáig nagyon népszerűek.

A Trambulin, a Csapból is én folyok!, az Egyetlen hang és a Csak 1 pillanat című dalokat is nagyon sokat játszották a rádiók. Ez utóbbival kapcsolatban érdekes volt, hogy készítettünk bele egy klip verziót is és nem ez vált elterjedtté, hanem az a változat, ami a lemezre került.

 Számos – ugyancsak – ismert zenésszel dolgoztatok együtt az évek során. Ezek a lehetőségek hogyan adódtak?

Igen, a Fullánk című (2005-ben megjelent – a szerk.) című negyedik albumunk zöme például duett. Ezeket az előadókat, így például [Horváth] Charlie-t, Oláh Ibolyát, Kowalsky-t, vagy épp Novák Pétert mi kerestük meg, de említhetném Presser Gábort, aki több instrumentális szám létrejöttében is közreműködött.

A sok ismert duett között semmiképp sem hagyhatjuk ki a Pély Barnával közösen énekelt Feketén a hófehér című feldolgozást – aminek az eredetije a Paul McCartney nevéhez köthető Ebony and Ivory.

Igen, ez volt talán az első duettdal. Annak idején lementünk egy klubba, ahol Barna a Road Kill Cafe nevű zenekarral lépett fel, aminek az énekesnője Váczi Eszter volt – aki egyébként akkoriban Barna barátnője volt – és nagyon tetszett nekünk az a hangzás. Nekem ez a dal az egyik gyerekkori kedvencem volt és nagyon örült neki Barna, amikor felkértük, játssza el velünk ezt a zeneszámot.

Ennek a dalnak elég komoly és mély mondanivalója van – ahogy a 2017-es, RÄZ című albumon meghallgatható Fa Nándor című dalnak is. Fontosnak tartod, hogy időről-időre érintsetek egy-egy társadalmilag cseppet sem mellékes témát a koncertjeiteken?

Igen, bár ez utóbbinak nem én, hanem Kardos-Horváth János írta a szövegét – és az eredetileg [Nagy] Ádám önálló lemezén jelent meg. De azért is tetszett nekem ez a dal, mert hozzám is közel áll a társadalomkritikus megközelítés. El kell ismerni, a mainstream világban kevéssé terjednek az ilyen dalok – és gyakran népszerűbbek azok, amelyek sokkal közérthetőbb dologról szólnak.

Még 2008-ban nyilatkoztál arról, hogy nem szeretitek magatokat egyetlen stílusirányzathoz sem kötni. Valójában ebben semmi meglepő sincs, ha végighallgatjuk a lemezeiteket – számos műfaji elem, sokféle hangszer megjelenik a két és fél évtizedes repertoárotokban.

Valószínűleg még több emberhez el lehet jutni, ha egyértelmű vagy és kevesebb stílusban mozogsz, de mi mindig ilyenek voltunk. Ez valószínűleg már a Trampsben elkezdődött, ahol sokféle zenét játszottunk és ez a Roy & Ádámban is így folytatódott. Nem azért, hogy megfeleljünk a közönségnek, hanem, mert mi így működünk. Számomra csak jó és rossz zene szólt.

Az idő múlása jól tetten érhető a 2005-ös A kis űrhajós című számnál, hiszen azt az első szülött fiad világrajövetele apropójából írtad – aki mostanra már nagykorú. Mennyiben más manapság előadni ezt, mint 18 évvel ezelőtt?

Nem nagyon játsszuk mostanában, a jubileumi koncertre azonban valószínűleg ismét elővesszük majd. Nyilván vannak olyan zeneszámok, amiket mindig el kell játszani, illetve amik bulisabbak, de egy körülbelül két órás koncertbe bele kell férnie olyasminek is, ami év közben nincsen terítéken.

 Úgy tudom, valami újdonságra is készültök a Roy és Ádám Trió rajongóinak.

Igen, így van, terveink szerint a február 24-i jubileumi koncertünk időszakában jelenik majd meg a legújabb EP-lemezünk, amin valószínűleg négy számunk lesz majd elérhető. Egyelőre többet nem szeretnék elárulni – de van rá esély, hogy legalább az egyiknek az Akváriumban lesz majd a dalpremierje.

Roy és Ádám 25
jubileumi koncert

Akvárium Klub
2024. február 24. (szombat)