A sztrájkjog akkor is él, ha nem lehet sztrájkolni

Millei Ilona 2022. február 16. 07:10 2022. feb. 16. 07:10

A kormány – a veszélyhelyzeti rendkívüli jogalkotás keretében – rendeletben szabta meg, hogyan kell megoldani a gyerekfelügyeletet és milyen órákat kell megtartani a március 16-i pedagógussztrájk idején. Lövétei István alkotmányjogász szerint egy olyan rendelkezés, amely szerint úgy lehet sztrájkolni, hogy nem lehet sztrájkolni, nem igazán alkotmánytisztelő dolog. Formálisan azonban, ha a veszélyhelyzetre elfogadható módon hivatkoznak, akkor ezt így kell tudomásul venni. S, hogy ez esetben mit tehetnek a szakszervezetek? Fütyülnek a közvetlen tilalomra és a valószínű tiltás, meg az eredménytelen tárgyalások helyett tovább szervezik a sztrájkot. Akkor viszont vállalniuk kell a kormányzattal, és a kormány mögött álló igazságszolgáltatási apparátussal való közvetlen konfliktust. Legfeljebb utólag kereshetik az igazságot.

– A szakszervezetek szerint a február 11-i rendelet alaptörvény-ellenes. Igazuk van?

– Nagy dilemma, hogy igazuk van-e vagy nincs. Valójában egy olyan rendelkezés, amely szerint úgy lehet sztrájkolni, hogy nem lehet sztrájkolni, nyilván nem igazán alkotmánytisztelő dolog. Formálisan azonban az a helyzet, hogy ha a veszélyhelyzetre elfogadható módon hivatkozik a hatalom, akkor ezt így kell tudomásul venni.

– Ez csak azért érdekes, mert a PDSZ és a PSZ szerint a rendelet előírásai köszönő viszonyban sincsenek a valósággal. Hónapok óta mindennaposak ugyanis az óvodákban, az iskolákban a csoportösszevonások, eddig sem volt és most már különösen nincs is elegendő pedagógus és segítő munkatárs a feladatok ellátásra. Ez a fő oka a sztrájkhelyzetnek is. Vagyis már „normál” körülmények között sem tartható az, amit a kormány előír sztrájk idejére.

– A pedagógusok eddig sem tudták teljesíteni ezeket az elvárásokat, ezért mondom, hogy nem stimmel a dolog. De most, a veszélyhelyzet külön érvet ad arra, hogy miért nem lehet sztrájkolni.

– Megtehetnék a szakszervezetek, hogy ők is ragaszkodnak a teljesíthetetlen előírásokhoz, és éppen ezért tagadják meg a munkát, vagyis sztrájkolnak?

– A szakszervezetek mondhatják ezt, de akkor az lenne a válasz, hogy eleve törvénytelen a sztrájk, és aki sztrájkol, az szankciónak néz elébe.

– Akkor tulajdonképpen jogalkotói joggal való visszaélés történt? Ugyanis a még elégséges szolgáltatás mértékének megítélése sem az állam dolga.

– Azért ez nem teljesen így van, mert a közoktatás állami jellegű intézmény, legalábbis az állami iskolákban. Az ő főnökük végső soron az oktatásügyi irányítás, vagyis az Emberi Erőforrások Minisztériuma. Ez pedig már a kormány szintje. Igen, ahogy mondtam, nem az a normális, ami most van. Igazából meg kellene tudniuk állapodni az iskoláknak a Klebelsberg Központtal (KK), amelyik voltaképpen közvetlenül irányítja, és adminisztratív szempontból főnöke. De a KK mindvégig a minisztériumtól függ. Ezért nem irracionális az, hogy a kormányt kérik meg, tárgyalja le, mi is az elégséges szolgáltatás. Ám ebből még soha az életben nem született eredmény. Soha nem tudták még csak megközelíteni sem azt. A kormány szerint az elégséges szolgáltatás az, ha zavartalanul folyik a tanítás, a szakszervezetek meg azt mondják, „ugyan miféle sztrájk az, amikor gyakorlatilag ugyanúgy tanítunk, mintha nem lenne munkabeszüntetés”. Ez teljesen nonszensz. Sajnos azonban ez az ellentmondás feloldatlanul marad a jelenlegi rendszerben. A feloldásához egy olyan Alkotmánybíróság kéne, amelyik azt mondja, hogy ez valóban visszaélés a kormány kezében lévő igazgatási hatalommal. Visszaélés az, hogy ehhez jogszabályokat használ. Ilyet azonban ez az Alkotmánybíróság soha nem fog tenni.

– A szakszervezetek azt mondják, nem hagynak fel a sztrájkjog védelmezésével, ha kell, nemzetközi bíróságra viszik az ügyet. Ezzel mit tudnak elérni?

– Lehetőségük van a luxemburgi Európai Unió Bíróságához fordulni, mert annak van erre vonatkozóan joghatósága. Ugyanis a szakszervezeti jogok részei az uniós jognak. Ehhez azonban előbb az kell: mindenféle magyar bíróságon támadják meg azt a helyzetet, hogy nem tudnak sztrájkolni, és a bíróság folyamatosan utasítsa is el őket. Az uniós bírósághoz ugyanis csak akkor lehet fordulni, ha Magyarországon nem találnak kielégítő megoldást, és továbbra is fennáll az az alapvető ellentmondás, amit a szakszervezetek annak vélnek. Valószínűleg igazuk is van abban, hogy ami van, az egy ellentmondás. A másik fórum, a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága, amelyik viszont nem fogja azt mondani, hogy a kormány vagy a bíróságok részéről tessék szíves lenni Magyarországon a sztrájkjogot érvényesíteni. Csak annyit mond majd, hogy megsértették a gazdasági, szociális jogoknak a szakszervezeti önállóságra vonatkozó részét, és ezért a szakszervezeteknek ennyi meg ennyi kártérítés jár. Az értelmezésben ugyan elmondhatja a strasbourgi bíróság, hogy Magyarországon csak úgy lehet sztrájkolni, hogy nem lehet sztrájkolni, de ezzel nem tudja helyreigazítani a magyar jogszabályokat. Viszont a luxemburgi Európai Unió Bíróság ítéletben mondhatja ki, hogy „ez ellentétes az európai joggal, és ennek megfelelően így és így kellene eljárnia a magyar hatóságoknak. De sajnos ennek sincs mindig következménye. Már megtörtént, hogy ilyen döntéseket hozott a luxemburgi bíróság, és Magyarország fütyült az egészre.

– Ráadásul március 16-áig elég nehezen képzelhető el, hogy ítélet szülessen Luxembourgban.

– Márciusig szinte biztosan nem lesz ítélet az ügyben, már csak azért sem, mert nem tudni, hogy a luxemburgi bíróság egyáltalán mikor tárgyalná az esetet. Valószínűnek tartom, hogy majd csak akkor fogja tárgyalni, ha elmúlt egy év, két év, több év, és visszamenőlegesen fogja megmondani, hogy ez a joghelyzet, vagy az. 

– Ez esetben pillanatnyilag mit tehetnek a szakszervezetek?

– Amit eddig tettek, hogy fütyülnek a közvetlen tilalomra, és a valószínű tiltás, meg az eredménytelen egyezkedések helyett tovább szervezik a sztrájkot. Végül is egy igazi szakszervezeti mozgalomnak – ha van sztrájkjog, márpedig az része a magyar alkotmánynak – az a feladata, hogy ha kell, akkor éljen ezzel az alapjoggal. Mivel pedig a sztrájkjog része a gazdasági és a szociális jogok egyetemes rendszerének is, olyan nincs, hogy csak tiltsa a munkabeszüntetést. Vagyis, hogy csak úgy lehessen sztrájkolni, hogy nem lehet sztrájkolni. Ez nyilvánvaló. Tehát a szakszervezetek fütyülnek mindenre, és megszervezik a munkabeszüntetést. Viszont vállalniuk kell a kormányzattal, és a kormány mögött álló igazságszolgáltatási apparátussal való közvetlen konfliktust is. Legfeljebb utólag lehet keresni az igazságot, vagyis annak a „helyrerázását”, hogy ők így jártak el, noha valójában nem volt a magyar jogszabályok és a magyar jog ítélkezési gyakorlata szerint erre joguk.

– Tehát ezzel a veszélyhelyzeti törvénnyel sakk-matt helyzetet hozhat létre a kormány bármivel kapcsolatban?

– Magyarországon többféle veszélyhelyzet van. Van a migrációs veszélyhelyzet, amit szintén hónapról-hónapra, félévről-félévre meghosszabbítanak, és van az egészségügyi vészhelyzet. De ezekben nincsenek olyan konkrét tilalmak, hogy mire nem terjed ki a veszélyhelyzet. Ezért a kormány szabadon használja a lehetőségeit, vagy a veszélyhelyzet fogalmát arra, hogy úgy döntsön, ahogy neki tetszik. 

– Gyakorlatilag mégis felülírhatja a sztrájkjogot a veszélyhelyzeti törvény?

– Nem a veszélyhelyzeti törvény írja fölül a sztrájkjogot, hanem a kormány aktuális rendelete, amit a veszélyhelyzetre való tekintettel bocsátott ki.

– Nem valami vigasztaló.

– Ez lenne az egyetlen, ami nem jól működik Magyarországon? Meg kell szokni, hogy Magyarország, jelen pillanatban nem a klasszikus jogrend hazája, hanem nagyjából önkényesen működik a jogélet is. Ahhoz, hogy normális jogélet legyen, normális országvezetés és normális alkotmányosság kell. Ha én azt mondom, hogy Magyarországon ilyen per pillanat nem igazán van, akkor ez mindent elmond.



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom