Amíg a repülő olcsóbb mint a vonat, nem lesz kibocsátás-csökkenés
Kiderült, hogy kétszer annyiba kerülhet a vonatjegy, mint a repülőjegy kiemelt időszakokban, miközben a vasúti utazás 80 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár.
A Greenpeace Magyarország tizenkét európai főváros és Budapest közötti utazási lehetőségeket vizsgálta az év legforgalmasabb napjain, és kiderült, hogy 12 célpontból hét esetében az átlagos jegyár olcsóbb volt repülővel, mint vonattal.
Perger András, a szervezet klíma- és energiakampány-felelőse szerint az utazók egyrészt hamarabb találnak kedvezőbb árú jegyet a repülőgépre, mint a vasútra, másrészt a foglalásokat is sokkal korábban kezdhetik meg. A karácsonyi járatokra már szeptemberben meg lehetett venni a repülőjegyeket, vonatok esetében erre csak novemberben nyílt lehetőség.
A szakértő fontosnak tartotta kiemelni, hogy átlagosan az unióban 80 százalékkal alacsonyabb a szén-dioxid-kibocsátás, ha valaki vonatra ül repülőgép helyett, de még sok politikai döntést kell hozni azért, hogy a vasúttársaságok kerüljenek helyzeti előnybe.
Perger hangsúlyozta, hogy a kerozinért jelenleg nem kell áfá-t fizetni, ezért szerinte a legfontosabb az adókedvezmények megváltoztatása.
Perger András arra is felhívta a figyelmet, hogy amíg a kontinensen a kibocsátások csökkenő, stagnáló tendenciát mutatnak, addig a közlekedésben növekednek. Szerinte hiába nő a megújuló energiaforrások szerepe a villamosenergia-termelésben, ha a közlekedésben továbbra is meghatározó aránya van az olajnak. Emiatt Magyarországon és az Európai Unióban is növekedni fog a szén-dioxid-kibocsátás – írja az infostart.