Emberközpontú gazdaságért kezdődik konzultáció az EU és Kína között

HírKlikk 2024. június 23. 18:30 2024. jún. 23. 18:30

Konzultációt indít az Európai Unió és Kína a kínai elektromosautó-ipar állami támogatását vizsgáló uniós jelentés ügyében. Az egyeztetéseket az uniós kereskedelmi biztos kezdeményezte, és azok megkezdéséről egy szombati videóhíváson egyezett meg Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke, illetve Vang Ventao kínai kereskedelmi miniszter. A felek egyetértettek abban, hogy az egyeztetéseknek a tényeken kell alapulniuk, és tiszteletben kell tartani a Kereskedelmi Világszervezet szabályait.

A több hónapig tartó nyomozás azt vizsgálta, nem kapnak-e túlzott támogatást Pekingtől a kínai EV-cégek, és nem jutnak-e ezáltal túlzott versenyelőnyhöz az EU-s piacon. A vizsgálat arra jutott, hogy de igen, a támogatás és a versenyelőny túlzó, ezért július elejétől kemény importvámokat vetnek ki a Kínából az EU-ba hozott e-autókra. Kína erre válaszul már az Európából származó égetettszesz- és sertéshús-importot büntetné, illetve további lépéseket helyezett kilátásba, vagyis komoly kereskedelmi háború van kialakulóban – írta a Politicora hivatkozva a hvg.hu . 

Ennek mennének elébe az egyeztetések, amelyek megkezdéséről egy szombati videóhíváson egyezett meg Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke, „emberközpontú gazdaságért”, valamint kereskedelemért felelős biztos, illetve Vang Ventao kínai kereskedelmi miniszter. A kínai minisztérium szerint a párbeszédet a lett EB-alelnök kezdeményezte.

Olof Gill, az EB kereskedelmi szóvivője azt mondta, a két fél „őszinte és konstruktív” beszélgetésen van túl, mely során egyetértettek abban, hogy az egyeztetéseknek a tényeken kell alapulniuk, és tiszteletben kell tartani a Kereskedelmi Világszervezet szabályait.

Robert Habeck német alkancellár és gazdasági miniszter épp Kínában van, ahol szombaton arról beszélt, a kínai EV-kre kiszabott importvám nem büntetés, az ilyen intézkedések célja a Peking által a kínai vállalatoknak nyújtott előnyök kompenzálása.

Az EB döntése szerint július 4-től a BYD-re 17,4 százalékos, a Geely-re 20 százalékos, a SAIC-ra 38,1 százalékos egyedi vám vonatkozik az alap EU-s 10 százalékos importvám felett. Más elektromos járműgyártásban érdekelt kínai vállalatra, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 21 százalékos vám vonatkozna. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 38,1 százalék vámot kellene alkalmazni.

 



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom