Komjáthi Imre: az állam hagyja, hogy a külföldi cégek embertelenül viselkedjenek a magyar dolgozókkal

Németh-Kállai Szilvia 2024. február 2. 15:15 2024. feb. 2. 15:15

Nem lesz itt semmiféle pénz-visszaszedés meg helyrerakás, az építési és közlekedési miniszter színjátéka csak, amit a makói Continental üzemből kirúgott magyar munkavállalókkal kapcsolatban nyilatkozott – reagált Komjáthi Imre arra a nyilatkozatra, amelyben Lázár János közölte, mindent elkövet azért, hogy a német cég ne kapjon kormányzati támogatást, sőt, azt is fizesse vissza, amit eddig kapott. Azért, hogy kiderüljön pontosan „Mi is történik a magyar munkavállalói jogokkal a Continental makói üzemében?" címmel a szocialista párt társelnöke írásbeli kérdéssel fordult az Országgyűlés elnökéhez. 

Ahogy arról a Hírklikk is beszámolt, Lázár János felháborodásának adott hangot, miután kiderült, hogy a német Continental cég a makói üzemében dolgozókat „példátlanul megalázó, megszégyenítő és kizsákmányoló módon foglalkoztatja”. A miniszter feltételezte, hogy Németországban ilyet nem csinálnának. Majd kijelentette, hogy építési és közlekedési miniszterként mindent elkövet azért, hogy „a cég ne kapjon kormányzati támogatást, sőt, azt is fizesse vissza, amit eddig kapott”. 

A Continental dolgozóival kapcsolatban történtekről tavaly érkeztek az első beszámolók. A 24.hu november végén írt arról, hogy az év utolsó két hónapjában 25-25 munkavállalót küldenek el az autóalkatrészeket gyártó, 1800 embert foglalkoztató üzemből, ami nem számít csoportos létszám-leépítésnek, tehát a cégnek nincs bejelentési kötelezettsége. Az elbocsátások okairól a gyár dolgozói kizárólag a sajtóból értesültek. A Makói Gumiipari Szakszervezet titkára a lapnak azt mondta, nem ismerik az elbocsátások szempontjait, ám feltűnőnek tartják, hogy ismereteik szerint csak magyar munkavállalóktól szabadul meg a cég. Az üzem magyarországi vezetői akkor úgy nyilatkoztak, hogy a kevesebb megrendeléshez kevesebb dolgozóra van szükségük, de az elbocsátásokat törvényesen végzik. Ezután a szakszervezet vezetője decemberben már arról beszélt, hogy azokat a magyar dolgozókat rúgták ki, akik betanították a külföldi vendégmunkásokat, és nyílt levelet írtak a hannoveri anyacégnek. Radics Gábor beszámolt a cégnél történt horrorisztikus munkabalesetekről is és kijelentette, hogy a Continental a legrosszabb munkaadó Makón. Erre a magyarországi vezetés azt válaszolta, hogy a szakszervezeti vezetőket önös érdek hajtja és nyíltan zsarolják globális felsővezetésüket, amit elítélnek, majd az idén január 16-án azonnali hatállyal, 27 év munkaviszony után végkielégítés nélkül kirúgták Radicsot. Ezután bő egy héttel nyilatkozott Lázár János. Majd került a történet most már a parlament elé.

Az építési és közlekedési miniszter felháborodására reagált Komjáthi Imre közösségi oldalán. „Csak porhintés, amit Lázár János mond, nem lesz semmilyen pénz-visszafizettetés, nem fogják megbüntetni a német céget, hiszen a kormánynak nem érdeke a magyar munkavállalók jogainak képviselete. A magyar dolgozók helyett a külföldi tőkét választották, tétlenül nézik, ahogy lábbal tiporják a munkavállalók jogait, és ehhez elgáncsolták a szakszervezeteket is” – mondta a szocialista párt társelnöke a Hírklikknek.

A baloldali ellenzéki képviselő K/6969 számon írásbeli kérdéssel fordult Kövér Lászlóhoz. A kérdést – amely írásbeli választ igényel – Lázár Jánoshoz címezte Komjáthi Imre „Mi is történik a magyar munkavállalói jogokkal a Continental makói üzemében?" címmel. A levélben emlékeztette a minisztert, hogy a Magyar Szocialista Párt már korábban is nyújtott be olyan tartalmú határozati javaslatokat, amelyekkel a hazai munkavállalók érdekeit kívánta védeni, de ezeket a parlament kormánypárti többsége rendre elutasította az elmúlt években. 

„A makói eset ismeretében kérdezem miniszter úrtól, egyetért-e azzal az állítással, miszerint az itthoni munka világában a jelenleginél nagyobb munkajogi védelmet kell kapniuk a magyar munkavállalóknak? Amennyiben igen, hajlandó támogatni határozati javaslatunkat, mely tartalmazza az Ön által is megfogalmazottakat?” – teszi fel kérdéseit a beadványban.

Komjáthi Imre emlékeztetett rá, hogy tavaly nyújtották be Tóth Bertalan frakcióvezetővel azt a határozati javaslatot, amelynek egyik fő pontja az, hogy legyen két évre minden magyar és uniós támogatástól elzárva az olyan cég, amely lábbal tiporja a munkavállalók és a szakszervezetek jogait. Erre jó példa az, ami a német Continentalnál történt. Ezen háborodott fel Lázár János is. Kíváncsian várom, hogy betartja-e szavát az építési és közlekedési tárca vezetője – mondta a Hírklikknek.