Nálunk a választási kampány nem ötven napos, tíz-húsz éve permanensen tart

NVZS 2022. január 11. 14:30 2022. jan. 11. 14:30

„Ne áltassuk magunkat, minimum tizenkét éve permanens kampányban élünk, 2010 óta a Fidesz közpénzből korlátlanul kampányol, de már előtte is óriási összegeket költött erre” – reagált László Róbert portálunk megkeresésére. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a Political Capital választási szakértője szerint az ellenzék január végén intenzíven beindítandó – szűkös forrásokból finanszírozandó – választási kampánya elegendő lehet-e arra, hogy valamelyest ledolgozza a Fidesz régóta folyó, pénzt nem kímélő kampányát. „Az előválasztás várakozást felülmúló sikere megmutatta, hogy még ilyen szűkös forrásokból is el lehet jutni a kritikus tömeghez” – mondta.

Az ellenzék választási felkészüléséről hétfőn megjelentetett Telex-cikkből több, a kampányt érintő információt is megtudhattunk. Egyebek között azt, hogy már ezen a héten látványosan elkezdenék felpörgetni. Például hárommillió példányban terjesztenek egy kampányújságot, s ezer óriásplakáton is megjelenik az egységes ellenzéki arculat. A végleges közös lista ugyan még nincs kész, de abban egyetértés van, hogy az első öt helyen az előválasztás miniszterelnök-jelöltjei – az eredményeik sorrendjében – szerepeljenek, a hatodik helyen az MSZP-s Tóth Bertalan, a hetediken pedig az LMP-s Ungár Péter következik majd; „az összes többi listás kérdésen megy a huzavona” – fogalmazott a portál informátora. A listát és a programot január végéig szeretnék véglegesíteni, addigra összegyűjtik a népszavazáshoz szükséges kétszázezer támogató aláírást is, s teljes fordulatszámra pörög majd fel a kampányuk.

Ha leltárt kellene készíteni, akkor azt látjuk, hogy az egységes ellenzéknek megvan a miniszterelnök-jelöltje (a Telex cikke szerint a hat pártelnök a múlt hét eleji, Márki-Zay Péter nélküli egyeztetésen kiálltak az előválasztáson győztes jelölt mellett); folyamatosan hozzák nyilvánosságra a választási programjuk szakmai pontjait; elfogadták a közös arculatot; s a választási listával is haladnak, az első hét helyet már leosztották, s a hírek szerint csak pár befutónak számító helyen folyik az alkudozás.

De lehet-e hatásos kampányt folytatni ilyen rövid idő alatt? – kérdeztük. „Ne áltassuk magunkat, húsz, de minimum tizenkét éve permanens kampányban élünk, 2010 óta a Fidesz közpénzből korlátlanul kampányol, de valójában az első kormányzása óta nem volt leállás, az ellenzéki években sem sajnálták rá a pénzt” – szögezte le. Amúgy pedig meggyőződése, hogy nincs sok jelentősége annak, hogy hivatalosan mikor kezdődik el a kampány, illetve van, de csak a költségek elszámolása szempontjából. Hiszen az 50 napos időszak előtt mindenki úgy és annyi költ, amennyit bír, egyszóval nem a hivatalos kampány kezdési ideje számít igazán.

A kormányoldal persze korlátlan, kiaknázhatatlan forrással rendelkezik, miközben az ellenzék lényegesen kevesebbet tud költeni, éppen ezért elsősorban azon múlik ez utóbbi kampánya, hogy mennyi időt és energiát tesz bele. Miután a hagyományos felületek, az újsághirdetés, a televíziós és rádiós reklámok – eltérő okokból, de – alig-alig elérhetők az ellenzék számára, s az óriásplakát-helyeknek is alig kis részét tudják megszerezni, a nagy kormánypárti médiakoncentráció közepette marad az utca, a door-to-door kapcsolattartás és a közösségi platformok – fejtette ki László Róbert. „Az ellenzék ezt egyébként megtanulta a várakozást felülmúlóan sikeres előválasztáson” – fűzte hozzá.

Mindennek van jelentősége, amivel el lehet jutni a választókhoz, azaz meghatározó a választás kimenetele szempontjából – mondta a szakértő, amikor azt kérdeztük tőle: a kampány mennyire befolyásolja az eredményt?

„Az előválasztás megmutatta, hogy még ilyen szűkös forrásokból is el lehet jutni a kritikus tömegekhez” – szögezte le. Mint hozzáfűzte, ez ma már nemcsak spekuláció, hiszen az előválasztáson nagyon sok embert elértek az ellenzéki pártok, sőt, a két forduló között újabb emberek mozdultak meg, „nem függetlenül Márki-Zay Péter döntőbe jutásától”.

László Róbert ugyanakkor óva intett a hurráoptimizmustól. Mint ugyanis kifejtette: ne gondolja senki, hogy az előválasztás híre elért a legkisebb településekre is, volt olyan kerület, ahol a 75 ezer lakosból alig pár ezer szavazott – ez pedig nagyon messze van a teljes eléréstől. „Az ellenzéknek sikerült túljutnia Budapesten és a megyei jogú városokon – ez egy szükséges, de távolról sem elégséges feltétele a választási győzelemnek” – mondta.