Nem várható az üzemanyag drasztikus drágulása Magyarországon

NVZS 2023. április 20. 07:20 2023. ápr. 20. 07:20

Miközben szerdától csökkent és péntektől tovább mérséklődik az üzemanyagok ára Magyarországon, a kedélyeket egy, a hét elején napvilágot látott olyan előrejelzés borzolja, amely szerint két hónapon belül akár 50 forinttal is drágulhat a benzin és a gázolaj a hazai kutakon. Holoda Attila azonban egyelőre nem lát erre utaló jeleket. Az energetikai szakértő a Hírklikknek elmondta: olajhiány nem várható, s ha a világpiacon emelkednének is az árak, a forint árfolyama megfelelőnek látszik ahhoz, hogy megakadályozzon komolyabb üzemanyag-drágulást. Egyébként pedig a kormánynak az áfakulcs mérséklésével komoly mozgástere lenne arra, hogy ha szükségét látja, beavatkozzon a magas – az egyik legmagasabb európai – árba. De nem teszi, mint ahogy eddig sem tette.

Szinte bombát robbantott az RTK Klub Híradója hétfőn azzal a tudósításával, amelyben szakértőkre támaszkodva arról adott hírt, hogy Magyarországon 50 forinttal drágulhat az üzemanyag literje a következő két hónapban. Molnár László, a GKI vezérigazgatója elmondta, áremelkedési hullámra számít, mivel az olajárak egyre csak emelkednek. A szakember szerint a 100 dolláros hordónkénti olajár már bármikor eljöhet. Egyre nő ugyanis a világpiaci kereslet, miközben napi sok százezer hordóval visszafogják a termelést a legnagyobb olajtermelő országok. 

Eközben ezen a héten csökkentek a kutakon az árak. A Holtankoljak.hu a fenti prognózis elhangzása idején a szerdai, azaz 19.-i változásokat hozta le: akkor a benzin nagykereskedelmi ára bruttó hét, a gázolajé pedig bruttó hat forinttal mérséklődött literenként. Közben megjelent az újabb bejelentés is: e szerint 21.-e péntektől tovább csökkennek – mégpedig 600 forint alá – a hazai üzemanyagárak. A benzin literéért hét, a gázolajért pedig három forinttal kell majd kevesebbet fizetni. A benzin – összesen 14 forintos heti csökkenés után – 595 Ft/liter, a gázolaj pedig – 13 forintos heti mérséklődés eredményeként – 577 Ft/liter lesz péntektől. 

Valóban az üzemanyagok árának jelentős emelkedésére kell számítani? – Holoda Attila véleményére voltunk kíváncsiak. 

Az energetikai szakértő jó hírrel szolgált, ugyanis a maga részéről egyelőre nem lát erre utaló jeleket. S ha emelkednének is a világpiaci olajárak, a hazai áralakulásra ennél nagyobb hatást gyakorló forintárfolyam nem ad okot aggodalomra. Még akkor sem, ha valamelyest gyengül a forint. (Ugyan szerdán tényleg gyengült, de előtte egy éves csúcsra erősödött – a szerk.)  S bár az állam nem sokat tesz a forint árfolyamának erősítésére, nem látszanak termelékenységet erősítő gazdaságfejlesztési intézkedések, amelyek pozitívan hatnának a piacra, de nincs a visszaesést jelző negatív jelenség sem, hacsak be nem jelentenek valami állami projektet, ami viszi a pénzt. 

Holoda kitért arra is, hogy nem várható hiány olajból. Ugyan nagyon elmozdultak a világpiaci árak, és ebben szerinte is várható további változás, de ahogy ilyenkor lenni szokott, a fekete és a szürke piac ellensúlyként lép be. Az orosz olaj megjelenése ebben a fekete és szürke zónában pedig igen komoly: ugyanis az orosz olajkitermelés nem csökkent, s bár az európai szállítások nagyon bezuhantak, de a rengeteg közvetítőn keresztül mégiscsak érkeznek a kontinensre a szállítmányok.

Ha mégis elszaladnának az üzemanyag-árak, akkor milyen mozgástere lenne a kormánynak arra, hogy akár közvetlenül, akár közvetetten lejjebb nyomja az árakat? – kérdeztük. A kormánynak az áfakulcs mérséklésével komoly mozgástere lenne arra, hogy ha szükségét látja, beavatkozzon a magas – az egyik legmagasabb európai – árba – szögezte le Holoda Attila, hozzátéve: ehhez meg sem kellene várnia a még magasabb árat. Az üzemanyag árában az általános forgalmi adó többet nyom a latban, mint a belőle önmagából származó bevétel, ugyanis például az szolgál a jövedéki adó alapjaként is. Példát is említett áfakulcs-csökkentésre: a máltai kormány az átmeneti energiahiányos időszakra drasztikusan lecsökkentette az üzemanyagok áfatartalmát – s mit tesz Isten? Ma Máltán a legolcsóbb az Európai Unióban az üzemanyag. „A magyar kormánytól sajnos nem várható ugyanez, pedig az áfakulcs csökkentése lenne az, ami minden családot kedvezően érintene, ez pedig fontos kellene legyen a magát családbarátnak nevező kormánynak” – szögezte le. Hozzátette: ezen a téren tehát lehetne mozgástere a kormánynak, persze csak akkor, ha akarná. De nem akarja, mert nem hajlandó lemondani adóbevételekről, már csak azért sem, mert ezeken túl más egyéb bevétele mostanság nemigen van.