Orbánék jobban félnek az autósok haragjától, mint a gyilkos szmogtól

Kardos Ernő 2019. december 9. 11:51 2019. dec. 9. 11:51

A legtöbb európai nagyvárosból már kitiltották a dízeljárműveket, ugyanis a légszennyezés nemcsak komoly betegségeket okoz, hanem már emberéleteket is követel. Magyarországon szintén ezrek halnak meg a légszennyezés miatt. A legtöbb áldozat a fővárosban van. A GKI Gazdaságkutató Zrt. azt igyekszik felmérni, hogy a budapesti cégek, illetve az autósok miként fogadnák, ha az általuk használt dízeljárműveket kitiltanák a hazai nagyvárosokból, vagy inkább szigorú dugódíjat tartanának elfogadhatónak?

A felmérés eredményétől függetlenül, a főváros új vezetése a következő öt évben indokoltnak tartja a dugódíj bevezetését – épp az egészségkárosodás megállítása miatt. A behajtási díj bevezetését azonban jelenleg törvény tiltja, vagyis jogszabály-módosítására van szükség, és nem kizárt, hogy a Fidesz parlamenti többsége igyekszik megakadályozni, hogy Budapest levegője tiszta legyen.

Az autók kipufogóiból kiömlő füst ezreket öl meg Magyarországon. A levegő szennyezettsége ezekben a percekben is meghaladja az egészségügyi határértéket. A helyzet talán Budapesten a legrosszabb, ahol a légszennyezés miatt, itt halnak meg a legtöbben az országban. A köhögés, a nehézlégzés, szemirritáció már egészséges felnőtteknél is jelentkezhet. Hosszabb távon azonban szív- és érrendszeri betegséget okozhat, de a központi idegrendszer és az immunrendszer gyengülésével is jár.

Ez nem vicc: becslések szerint, évente tízezer ember kifejezetten a légszennyezés miatt hal meg Magyarországon. A kampányban a főváros új vezetése a mainál tisztább levegőt ígért. A jelenleginél szigorúbb szmogriadó szabályzatot terveznek, ugyanis az autók forgalmát csak rendkívüli esetben lehet korlátozni.

Ezen kívül Karácsony Gergely tervbe vette az úgynevezett dugódíj bevezetését, amelynek célja, hogy az autósokat rávegye arra, hogy – némi pénz megspórolása reményében – a külső kerületekben tegyék le a járműveiket, a belvárosban pedig használják a tömegközlekedést. Vagyis szmogveszély idején, az autós maga dönthesse el, fizeti-e a dugódíjat, vagy inkább metróra, villamosra száll.

Az új főpolgármester, Karácsony Gergely, a győzelme után is kitart a dugódíj mellett, és azt nyilatkozta, hogy a fővárosban élők egészsége érdekében ebbe az autósoknak is bele kell törődniük. A hírek szerint a Gazdaságkutató Zrt. már készíti azt a felmérést, amely megalapozná a szabályozást a dugódíj mértékéről, illetve a dízel járművek használatának teljes fővárosi tilalmáról. Azt próbálják kideríteni, hogy a tervezet mennyire esik egybe az autósok igazságérzetével.

Nem mellesleg, Magyarországgal szemben az Európai Unió már kötelességszegési eljárást is indított, mert nem lép fel hatékonyan a légszennyezettség okozta halálesetek csökkentése érdekében. Tarlós ugyan kijárt némi haladékot, mivel a kormány ellenezi a dugódíjat, a jelek szerint, Orbánék inkább félnek az autósok haragjától, mint attól, hogy a betegségben magyarok halnak meg.

Így aztán a mai napig törvény tiltja, hogy a főváros vezetése fellépjen a tisztább levegő érdekében; az önkormányzat ugyanis sehol nem szedhet díjat a közút használatáért, s ezen a helyzeten csak az országgyűlési többség változtathatna. Egyelőre azonban a Fidesz vezetői elutasítják a jogszabály-módosítás lehetőségét. Félnek a politikai felelősségre vonástól. Pedig azt aligha tudják majd elkerülni.