Pilz Olivér: az online oktatásban csekély a megnyugtató számonkérés lehetősége
Van rá lehetőség, hogy az iskolák átálljanak online oktatásra a megemelkedett rezsiköltségek miatt, de erről még nem lehet biztosat tudni – nyilatkozta a Hírklikknek Pilz Olivér, a Tanítanék Mozgalom társalapítója, középiskolai tanár. Azt mondta, a pedagógusok tartanak ettől a megoldástól, mert tovább romolhat az oktatás színvonala. Az online oktatás alatt a gyerekeknek – főleg a kisebbeknek – a szocializációja a jelenléti oktatással szemben elmarad, a tananyagban sem lehet nyilvánvalóan úgy haladni, és a számonkérés is nagy gond.
Ön szerint lehet, hogy online oktatásra állnak át az iskolák a megemelkedett rezsiköltség miatt?
Biztosat nem állíthatunk, de a rendelet szerint megvan rá a lehetőség. Nyilván a rendeletnek megfelelően, az idén már könnyebb lenne, mint a járvány ideje alatt volt.
Ki dönthet erről, ki mondja ki rá az igent?
A rendeletben benne van, hogy az intézmény vezetőjének kell ezt kezdeményeznie a tankerületnél, de hogy utána hová jut ez a kérés, azt nem nagyon tudom megmondani.
A járvány ideje alatt is volt központi intézkedés, akkor ez hogy volt?
Igen, és elég nehézkesen is működött a dolog. Volt olyan, hogy kérte az intézmény, és mire megkapta rá a lehetőséget, alig maradt egy-két nap, amíg be kellett zárni az iskolát. Vicces volt, hogy az az egy-két gyerek, aki addig még nem kapta el a betegséget, egy, vagy két napig nem jött iskolába.
A pedagógusok tartanak ettől a lehetőségtől?
Mivel még nem nagyon vagyunk az iskolában, csak saját véleményt tudok mondani, vagy azokét, akikkel kapcsolatban vagyok. A válasz: igen. A rendelet kijövetelekor többen erre gondoltunk.
Tovább romolhat az oktatás színvonala?
Természetesen. Egyre kevesebben vagyunk, a tanárok sorban hagyják el a pályát, mert azok az ígéretek, hogy egyszer „kétezerhuszonikszben” a bérünk már majdnem elérheti a diplomás bérek átlagának 80 százalékát, ez elég távoli jövőt fest. Nekünk addig is ki kell fizetnünk a rezsit, addig is be kell vásárolnia egy pályakezdőnek, meg kell élnie esetleg távol a szülei lakásától.
És az online oktatás miatt tovább romolhat az oktatás színvonala?
Az online oktatás elég vegyes tapasztalatokat mutatott. Volt, ahol nagyon jól meg tudták oldani a kollégák, volt, ahol kevésbé. Ebben egyébként volt valami összefüggés az iskola diákösszetételével is, hiszen a hátrányosabb helyzetű településekről hallottunk olyant, hogy papíron küldték ki a feladatokat – főleg az első járványhullámban –, és egy hét múlva várták vissza ezeket a kitöltött feladatlapokat. Mindenesetre az online oktatásban elég csekély a megnyugtató számonkérés lehetősége.
A szülők is tartanak az online oktatástól? Hiszen most már lehet arról olvasni, hogy inkább tűzifát, tüzelőanyagot gyűjtenek, csak járhassanak a gyerekeik iskolába…
Hát, gázt elég nehéz bevinni az iskolába. Kistelepüléseken, ahol ez megoldható könnyű bevinni két fahasábot, mint a Kincskereső kisködmön idejében, ahogy azt a PSZ mondta. De a nagyobb településeken vagy gázkazán, vagy távfűtés van. Ezek kezelhetetlenek ilyen „a szülő majd segít” reakcióval.
Hová vezetne egy újabb online tanév?
Azért azt látjuk, hogy a gyerekeknek – főleg a kisebbeknek – a szocializációja is elmaradt, ahhoz képest, ami a jelenléti oktatással történik. Tananyagban sem lehet nyilvánvalóan úgy haladni, és – ahogy mondtam – a számonkérés nagy probléma. Márpedig vannak gyerekek, akiknek a számonkérés az egyetlen motiváció. Ők végül nagyon lemaradnak.